Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 23:51
Medlem
AussieRedMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frifrysaren
Vad rätten har att bedöma är det som framkommer i förhandlingen. Det som sagts i förhör är inte relevant.
Stämmer det verkligen, har en kompis som fick tingsrättsdom i misshandelsmål och ska upp i hovrätt nu. Där la han fram bevis på att tjejen ljutit men tingsrätten struntade i det för att det inte var framlagt tidigare.
Citera
2018-02-15, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Har inte läst in mig helt i detta fall utan konstaterar en fällande dom utan bevis.
Kan rätten ta i åtanke att Billy bevisligen ljugit i förhör?
Men all logik pekar såklart på Billy.
Sen läste jag att åklagarens starkaste bevis var att han plastat båten i ett försök att frakta undan/vidare kroppen under nästa natt.
Men låter som svagt bevis då man kan ha andra orsaker att fixa båt?
Då har du läst fel. Domen finns här i tråden. Upplagd vid 14.30-15.00 ca. Läs först. Kommentera sen.
Citera
2018-02-15, 23:57
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Blev positivt överraskad över att det blev livstid. Trodde att det skulle bli lindrigare pga Billys ålder trots att livstid kändes som det som var lämpligast med tanke på brottet och omständigheterna kring det.

Tror inte att hovrätten kommer att sänka straffet då domen kändes välskriven. Hur skulle de kunna bedöma Billys svammel på något annat sätt än så som tingsrätten redan gjort?

Ang skadestånd till anhöriga... Tror faktiskt inte att summan är så viktig. Det handlar nog mer om att få se honom bli dömd och (förhoppningsvis) kunna känna att Tova fått upprättelse.

Skall vi reda ut det där begreppet en gång för alla.
Straffreducering utgår bara till den som är yngre än 21 år.
Om Du sedan är 23 eller 53 spelar liksom ingen roll då är alla lika in för lagen.
Citera
2018-02-16, 00:10
Medlem
Skönt att ha fick ett kännbart straff.
Tragiskt att två unga människors liv är förstörda.
Tänk att sitta inlåst i 20 år eller fler när man är i 20-års åldern och skulle ha "hela livet framför sig".
På några minuter avslutar han inte bara Tovas liv utan också sitt eget.
Samt hur alla anhörigas liv på båda sidor blivit förstörda.
Riktigt, riktigt sorgligt alltihop.
Citera
2018-02-16, 01:32
Medlem
Törs man hoppas på att det kommer bli hårdare straff överlag på grova våldsbrott?
Väntar med spänning på domen i ett annat liknande fall och hoppas på livstid där med.

Inatt går mina tankar främst till Tovas nära och kära men även till Billys.
Det är inte dom som begått det här fasansfulla men dom blir ändå lidande.
Citera
2018-02-16, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Korrekt.

Är det inte HD som kan neka fall?
Citera
2018-02-16, 02:02
Medlem
LeBronThurmans avatar
Saker och ting är efter lång väntan i.a.f. på väg åt rätt håll. Efter i laga kraft vunnen dom kan man lyfta på glaset för rättvisa åt Tova.
Behandlingen i hovrätten återstår, men har svårt att tänka mig någon förändrad påföljd.
Ynkedom av Billy att inte vara karl nog att ge anhöriga de besked som valfri drabbad borde kunna förvänta sig av gärningsmannakräk.
V I F Tova! 🌹
Citera
2018-02-16, 02:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Är det inte HD som kan neka fall?

HR kan tydligen också göra det, vilket jag inte ens visste om, borde vara väldigt ovanligt och antagligen bara småsaker som blir nekat.
Citera
2018-02-16, 06:07
Medlem
Är det någon som vet ifall det finns ljudupptagningar från rättegången att lyssna på eller kommer sådant inte ut förens mycket senare/inte alls?
Citera
2018-02-16, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Skall vi reda ut det där begreppet en gång för alla.
Straffreducering utgår bara till den som är yngre än 21 år.
Om Du sedan är 23 eller 53 spelar liksom ingen roll då är alla lika in för lagen.

Är väl medveten om att straffreducering endast ska utgå till personer under 21 men det är fortfarande människor som dömer. Jag tror att det normalt känns svårare att döma en 23-åring till livstid jämfört med om gm varit 33.

Jag är bara glad att rätten lyckades hålla sig objektiv och inte (inofficiellt) tog någon hänsyn till hans ålder.
Citera
2018-02-16, 07:42
Medlem
In-Cognitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Är det någon som vet ifall det finns ljudupptagningar från rättegången att lyssna på eller kommer sådant inte ut förens mycket senare/inte alls?
Undrar samma. Borde gå att få ut? Hade varit väldigt intressant att lyssna på.
Citera
2018-02-16, 08:06
Medlem
meas19s avatar
Dokumentär om Tova sorglig att höra...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6887393
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem