Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 22:28
Medlem
Intressant och välskriven dom. Jag har läst många, men mycket sällan/aldrig sett bilder ur FUP i domen. Domar brukar vara rätt torra textmassor. Ingen mer som reagerat? Jag tror f ö heller inte att hovrätten bedömer det annorlunda. Livstid för det lilla kräket. Bra så. Lås in, kasta bort nyckeln.
Citera
2018-02-15, 22:29
Medlem
Någon som vet vart han skall sitta? Kan han vänta daglig misshandel ?? Något annat vore förjävligt.
Citera
2018-02-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Någon som vet vart han skall sitta? Kan han vänta daglig misshandel ?? Något annat vore förjävligt.
Han kommer sitta i häktet tills Hovrätten sagt sitt, vilket innebär att en överklagan skall in inom 2-3 veckor och sen skall en ny förhandling till. Därefter hamnar han på Kumla några månader för en utvärdering. Först därefter bestäms var han skall sitta de närmaste åren.
Citera
2018-02-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Prövningstillstånd till hovrätten:
Det krävs prövningstillstånd för att hovrätten ska pröva målet på nytt i sin helhet. För att avgöra om prövningstillstånd ska ges, sätter en jurist vid hovrätten sig in i ärendet och redovisar det muntligt för tre domare. Domarna gör sedan en bedömning av tingsrättens dom och om det finns skäl att ge prövningstillstånd.
Hovrätten ger prövningstillstånd i fyra fall:
När hovrätten är tveksam till om tingsrätten dömt rätt.
Om det behövs för att hovrätten ska kunna bedöma om
tingsrätten dömt rätt.
Om det är viktigt att hovrätten prövar målet för att andra domstolar ska få vägledning inför framtida bedömningar av liknande frågor.
När det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet.

I detta fall, Tova-mordet, lär Hovrätten bevilja prövningstillstånd. Det är ett stort mål. Det ger livstid. Och det är synnerligen viktigt att Billy får en rättvis dom.

Nej, HR lär inte bevilja pt. Det behövs inte något pt för detta mål. Målet tas per automatik upp till HR om det överklagas (i rätt tid).
Det du länkat till gäller tvistemål. Då gäller andra regler.
Citera
2018-02-15, 22:37
Medlem
Sorgligt bara att staten (du o jag) får stå för ännu ett par hundra tusen i advokatkostnader för rundan i HR.
Citera
2018-02-15, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FZappa
Sorgligt bara att staten (du o jag) får stå för ännu ett par hundra tusen i advokatkostnader för rundan i HR.
Ett par? Lär nog gå på lite mer än så
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spirates

Nej det är ingen daglig misshandel eller daglig våldtäkt i svenska fängelser som vissa i tråden skriver.

Kan väl hända att han får stryk någon gång om han beter sig dåligt och är t.ex. uppkäftig, står ju att han är lätt irriterad och aggressiv så han lär få smäll nån gång sen lär han väl sig att bete sig och hålla låg profil.

Våldtäkt behöver jag inte ens ta upp, tror ni seriöst folk åker in i fängelse å blir bögar och våldtar till höger och vänster?

Oftast vill man inte misshandla någon annan i anstalten då det resulterar i knall och påbackning om man åker fast så det är inget som är vanligt.

Är även kameror lite överallt på högre säkerhetsklasser.
Senast redigerad av qirtero 2018-02-15 kl. 22:50.
Citera
Medlem
Blev positivt överraskad över att det blev livstid. Trodde att det skulle bli lindrigare pga Billys ålder trots att livstid kändes som det som var lämpligast med tanke på brottet och omständigheterna kring det.

Tror inte att hovrätten kommer att sänka straffet då domen kändes välskriven. Hur skulle de kunna bedöma Billys svammel på något annat sätt än så som tingsrätten redan gjort?

Ang skadestånd till anhöriga... Tror faktiskt inte att summan är så viktig. Det handlar nog mer om att få se honom bli dömd och (förhoppningsvis) kunna känna att Tova fått upprättelse.
Citera
2018-02-15, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej, HR lär inte bevilja pt. Det behövs inte något pt för detta mål. Målet tas per automatik upp till HR om det överklagas (i rätt tid).
Det du länkat till gäller tvistemål. Då gäller andra regler.
Jag kan garantera dig att hovrätten tar upp det.
Citera
2018-02-15, 22:42
Medlem
Såg att mitt förra gällde tvistemål (Tack Rubar!). Så jag klistrar in nytt:

Överklaga domen till hovrätten
Tingsrättens dom kan överklagas till hovrätten av den som har dömts, av åklagaren och av brottsoffret. Detta måste göras skriftligen. Överklagandet ska ha kommit in till tingsrätten inom tre veckor från den dag domen meddelades.

Sista dag för överklagande finns angiven i domen. Hur man gör när man vill överklaga framgår närmare av domen. Överklagandet skickas till tingsrätten. Tingsrätten skickar överklagandet och alla handlingar i målet till hovrätten som gör en förnyad prövning av målet.
Prövningstillstånd till hovrätten

I vissa fall krävs prövningstillstånd för att hovrätten ska pröva målet på nytt i sin helhet, när så krävs framgår av domen. För att avgöra om prövningstillstånd ska ges, sätter en jurist vid hovrätten sig in i ärendet och redovisar det muntligt för tre juristdomare. Domarna gör sedan en bedömning av tingsrättens dom och om det finns skäl att ge prövningstillstånd. Ett skäl till att hovrätten ger prövningstillstånd är att rätten är tveksam till om tingsrätten dömt rätt.

Så går det till i hovrätten

När ett överklagande har kommit in till hovrätten och prövningstillstånd har beviljats om så krävs, förbereds målet på ungefär samma sätt som i tingsrätten.
Det som i dagligt tal kallas rättegång, heter på en domstol huvudförhandling. Vid huvudförhandling i brottmål deltar tre juristdomare och två nämndemän, om påföljden (straffet) väntas bli allvarligare än böter. Huvudförhandlingen i hovrätten går i stort till på samma sätt som i tingsrätten. En skillnad är naturligtvis att det redan finns en dom i målet.
Vissa brottmål avgörs utan huvudförhandling genom att juristdomare går igenom de handlingar som finns i målet och med stöd av vad som framkommer meddelar en dom eller ett beslut.
Citera
2018-02-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan garantera dig att hovrätten tar upp det.

Ja men snälla, det är ju det jag skriver. Det var du som felaktigt påstod att det krävs prövningstillstånd till HR; det krävs ej det gällande morddomar.
Citera
2018-02-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja men snälla, det är ju det jag skriver. Det var du som felaktigt påstod att det krävs prövningstillstånd till HR; det krävs ej det gällande morddomar.
Jag förstod det. Nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in