Citat:
Ursprungligen postat av
UgLyBastard
vill inte gå för långt OT, men det stämmer.
se bara på killen upp i Norrland som mördade två äldre människor genom att kniva dem i halsen.
han sa till sin psykiatriker eller psykolog att han ville mörda denne och hur han skulle gå till väga.
Fick ingen direkt "hjälp", borde blivit tvångsinlagd.
Sen beror det otroligt mycket på vem man träffar/får prata med.
Billy däremot kommer inte att vilja ha någon hjälp, inte de närmsta åren iallafall, antagligen aldrig.
han har inte gjort något fel (enligt sig själv).
Ja, tror samma.
Det finns effektiv hjälp att få. Inte alla kan eller vill bli hjälpta.
När jag skrev att Billy var en tickande bomb som borde sökt hjälp, tappade jag bort mig själv i mina tankar.
Tror att Billy har starka psykopatiska drag, vilket gör att han förmodligen tycker att det är Tovas fel att det blev som det blev.
Tror därför inte heller att det går att behandla honom. Finns ingen behandling för psykopater och hans kontrollbehov är läskigt stort.
Tänkte faktiskt exakt på det mord i Hudiksvall(!) som du nämnde. Eftersom han var så ung, blev hans rättspsykiatriska utredning inte offentlig. I det fallet handlade det dock om psykiskt sjukdom, eftersom han blev dömd till rättspsykiatrisk vård. Det handlade om eventuella tvångstankar på att döda.
I Billys fall är min tro att han inte kommer att bedömas som psykiskt sjuk i lagens mening.
Så sant att många söker hjälp innan något fruktansvärt händer. Stora brister i dagens psykiatri. Finns åtskilliga fall där gärningsmannen sökt hjälp för att sedan gå raka vägen hem för att mörda någon.
Så OM Billy ändå hade sökt hjälp, hade det säkert inte ändrat något. Dels för han är den han är, dels för psykiatrin inte kunde hjälpt honom.