Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-13, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, du har nog rätt. Kan vara för mycket begärt av Billy.

Minns dock att Tova (?) efter misshandelsanmälan berättade att Billy lovat söka hjälp. Men det blev väl aldrig något med det.

Men ingen annan än Billy vet bättre hur farligt nära att döda Tova han varit. Förmodligen vet han (jag är övertygad) om att det är en stor risk att det kommer att hända. Tova vittnar om i sin dagbok hur hon flera gånger låtsas svimma för att Billy ska släppa stryptaget. Billy har också helt klart tankar på hur han ska döda henne. Genom hot till Tova och i sms chatten med en tjejkompis avslöjar han sig.

Finns dock människor som söker hjälp när de inser att de kan bli farliga. Kanske är det då personer som lider mer av psykiska sjukdomar. Personer som inte saknar empati.
Jajamen, det finns de som söker hjälp hos psykiatrin men de får ingen hjälp förrän något fruktansvärt har hänt och då är det försent.
Citera
2018-01-15, 00:37
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermanhe
Jajamen, det finns de som söker hjälp hos psykiatrin men de får ingen hjälp förrän något fruktansvärt har hänt och då är det försent.
vill inte gå för långt OT, men det stämmer.
se bara på killen upp i Norrland som mördade två äldre människor genom att kniva dem i halsen.
han sa till sin psykiatriker eller psykolog att han ville mörda denne och hur han skulle gå till väga.
Fick ingen direkt "hjälp", borde blivit tvångsinlagd.

Sen beror det otroligt mycket på vem man träffar/får prata med.

Billy däremot kommer inte att vilja ha någon hjälp, inte de närmsta åren iallafall, antagligen aldrig.
han har inte gjort något fel (enligt sig själv).
Citera
2018-01-15, 09:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
se bara på killen upp i Norrland som mördade två äldre människor genom att kniva dem i halsen.
han sa till sin psykiatriker eller psykolog att han ville mörda denne och hur han skulle gå till väga.

Billy däremot kommer inte att vilja ha någon hjälp, inte de närmsta åren iallafall, antagligen aldrig.
han har inte gjort något fel (enligt sig själv)
.

Ja, tror samma.

Det finns effektiv hjälp att få. Inte alla kan eller vill bli hjälpta.

När jag skrev att Billy var en tickande bomb som borde sökt hjälp, tappade jag bort mig själv i mina tankar.

Tror att Billy har starka psykopatiska drag, vilket gör att han förmodligen tycker att det är Tovas fel att det blev som det blev.

Tror därför inte heller att det går att behandla honom. Finns ingen behandling för psykopater och hans kontrollbehov är läskigt stort.

Tänkte faktiskt exakt på det mord i Hudiksvall(!) som du nämnde. Eftersom han var så ung, blev hans rättspsykiatriska utredning inte offentlig. I det fallet handlade det dock om psykiskt sjukdom, eftersom han blev dömd till rättspsykiatrisk vård. Det handlade om eventuella tvångstankar på att döda.

I Billys fall är min tro att han inte kommer att bedömas som psykiskt sjuk i lagens mening.

Så sant att många söker hjälp innan något fruktansvärt händer. Stora brister i dagens psykiatri. Finns åtskilliga fall där gärningsmannen sökt hjälp för att sedan gå raka vägen hem för att mörda någon.

Så OM Billy ändå hade sökt hjälp, hade det säkert inte ändrat något. Dels för han är den han är, dels för psykiatrin inte kunde hjälpt honom.
Citera
2018-01-15, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, tror samma.

Det finns effektiv hjälp att få. Inte alla kan eller vill bli hjälpta.

När jag skrev att Billy var en tickande bomb som borde sökt hjälp, tappade jag bort mig själv i mina tankar.

Tror att Billy har starka psykopatiska drag, vilket gör att han förmodligen tycker att det är Tovas fel att det blev som det blev.

Tror därför inte heller att det går att behandla honom. Finns ingen behandling för psykopater och hans kontrollbehov är läskigt stort.

Tänkte faktiskt exakt på det mord i Hudiksvall(!) som du nämnde. Eftersom han var så ung, blev hans rättspsykiatriska utredning inte offentlig. I det fallet handlade det dock om psykiskt sjukdom, eftersom han blev dömd till rättspsykiatrisk vård. Det handlade om eventuella tvångstankar på att döda.

I Billys fall är min tro att han inte kommer att bedömas som psykiskt sjuk i lagens mening.

Så sant att många söker hjälp innan något fruktansvärt händer. Stora brister i dagens psykiatri. Finns åtskilliga fall där gärningsmannen sökt hjälp för att sedan gå raka vägen hem för att mörda någon.

Så OM Billy ändå hade sökt hjälp, hade det säkert inte ändrat något. Dels för han är den han är, dels för psykiatrin inte kunde hjälpt honom.

Den killen har inte någon självinsikt what so ever. Och kommer aldrig få. Att han skulle söka hjälp finns inte på kartan. T o m hans föräldrar var förvånade att deras gullige kille som aldrig ens höjt rösten skulle kunna misshandla Tova. Möjligtvis puttat lite på henne vid gräl men absolut inte mer. Lås in den jäveln och släng nyckeln.
Citera
2018-01-15, 19:41
Medlem
Vart finns Tovas dagbok att tillgå, samt FUP? Kan inte hitta något i sammanfattningen utav tråden men jag kanske är helt blind? Tack på förhand.
Citera
2018-01-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgranne
Vart finns Tovas dagbok att tillgå, samt FUP? Kan inte hitta något i sammanfattningen utav tråden men jag kanske är helt blind? Tack på förhand.

FUP finns i trådstarten, hela eller åtminstone delar av dagboken finns i FUP.
Citera
2018-01-17, 22:45
Medlem
Citat:

Ja, och läskigt att morden sker drygt en mil ifrån varandra.... Två unga pojkar från samma kommun.
Citera
2018-01-18, 10:06
Medlem
Citat:

Jag kan också bekräfta, jag behövde hjälp under lång tid från psykiatrin och läkaren där sa till mig rätt upp och ner flera gånger att de finns inget annat dom kan göra, mer än att skiva ut mediciner för att inget liv var i direkt fara.
Men hur kan dom ens veta de? klart att man säger att man inte kommer mörda någon eller begå självmord.

Svensk psykiatri vård är skrämmande dåligt idag, och dom har så mycket att göra att dom inte ens vet vem du är på återkommande besök.
Citera
2018-01-22, 12:16
Medlem
litenpandas avatar
http://www.helahalsingland.se/gavleborg/hudiksvall/da-aterupptas-rattegangen-om-mordet-pa-tova-moberg-fangelse-eller-vard-for-mordaren

Klockan 13.00 den 1 februari hålls fortsatt förhandling i Hudiksvalls tingsrätt om mordet på Tova Moberg.

Det har nu gått en månad sedan rätten, efter en lång överläggning, meddelade att Billy Fagerström är skyldig till mordet på Tova Moberg.

Efter det fördes han till en rättsmedicinsk klinik, för en rättspsykiatrisk undersökning. Utvärderingen väntades ta en månad.

Är Billy Fagerström frisk nog att sitta i fängelse så har åklagaren Christer Sammens yrkat på livstidsstraff. Åklagaren har inte tagit del av någon utvärdering, och han tror inte heller att den är klar än.
Citera
2018-01-22, 15:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
http://www.helahalsingland.se/gavleborg/hudiksvall/da-aterupptas-rattegangen-om-mordet-pa-tova-moberg-fangelse-eller-vard-for-mordaren

Klockan 13.00 den 1 februari hålls fortsatt förhandling i Hudiksvalls tingsrätt om mordet på Tova Moberg.

Det har nu gått en månad sedan rätten, efter en lång överläggning, meddelade att Billy Fagerström är skyldig till mordet på Tova Moberg.

Efter det fördes han till en rättsmedicinsk klinik, för en rättspsykiatrisk undersökning. Utvärderingen väntades ta en månad.

Är Billy Fagerström frisk nog att sitta i fängelse så har åklagaren Christer Sammens yrkat på livstidsstraff. Åklagaren har inte tagit del av någon utvärdering, och han tror inte heller att den är klar än.

Tack för uppdateringen!
Ska bli mycket intressant att få veta resultatet av den rättspsykiatriska utredningen.
Skulle bli väldigt förvånad om det blev rättspsykiatrisk vård.
Citera
2018-01-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda

Huvudförhandlingen är ju slut. Så nu handlar det då om han är frisk nog för fängelse? Tack för detta
Citera
2018-01-22, 19:22
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Huvudförhandlingen är ju slut. Så nu handlar det då om han är frisk nog för fängelse? Tack för detta
Sen ska det upp i hovrätten också. Men att han blir friad där känns otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in