Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-26, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
Nej okej de va väl att ta i, fel ordval, men ändå väldigt ung och oförståndig. :P

Billy däremot verkar ju lite halvt WT, och ändå tyckte Tova att han var attraktiv med sin livsstil och allt.

3 år, tror TM genomskådat BF's trasch- tillhörighet för länge sedan, men kunde varken genom familj eller nära vänner, styra bort från skräpet!!!! Det signalerar både svaga relationer med familj och nära vänner, tyvärr för TM, det blev hennes öde, som ingen önskar sig, men som händer, i dessa gravt skeva relationer som en 16-åring aningslöst startat och inte kunnat ta sig ur.....
Citera
2017-11-26, 22:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jooo. Folk växer och förändras också. Problemet var kanske att det begynte i fel ände och de gled åt olika håll när omständigheterna och bakgrunden blev mer betydelsefulla. Det brukar ju kunna vara så.

Det hör ju liksom till teenage crush (och även senare) att det ändar sålunda. Jag lägger heller inte riktigt så mycket värdering i det (eftersom jag är för stor), utan vill mer framhålla att lika trivs bäst med lika, och om och när saker är seriösa och hållbara så 1) vill man spendera all tid tillsammans oberoende av de situationer livet påkallar, för man kan resonera med varandra, 2) uppstår inte sånt som BF håller på med, ungefär av samma skäl som 1) fast omvänt.

Det borde ju för f-n vara uppenbart för alla och envar att han betraktar henne som en ägodel. Men slavhandel är avskaffat. Sedan en tid. Så det går ju inte då.

Sen borde det ju strängt taget inte vara så mycket att orda om. Vad som i realiteten får TM att avvika från den egna familjens perspektiv kan jag inte säga säkert, men det finns väl en fnurra där måhända. Och sen gör hot och brist på annan sysselsättning och tigande inför familjen att hon hänger hos BF utan att någon vet och kan reagera, får man förmoda. Fastän hon inte borde. Inte bra. Som pappa skulle jag ju ta ett snack med min dotter. Så vill man ju inte ha det, som pappa, att man inte alls kopplar med sin dotter. Inte som mamma heller säkert.

Vad kan man säga?

Hade jag vart förälder hade jag väl försökt skicka bort henne på något. Kanske precis vad de tänkte.

Tova träffade Billy i ganska ung ålder (14-15 åå, tror jag).
Nu spekulerar jag bara, men kan tänka mig att Billy med sin kanske tuffa självsäkra stil imponerade på Tova. I dagboken får man den uppfattningen att hon verkar tycka mycket om Billy i början, men att hon allteftersom tiden går vacklar hon alltmer. Hon förändras med tiden tycker kompisarna, blir mer tystlåten och drar sig undan och Tova tycker att Billy ändras till att bli värre och värre. Han blir mer kontrollerande, begränsar henne i umgänget, skolan, simningen, blir alltmer hotande och våldsam.

Tova blir ju "bestulen" på den normala utveckling en ung tjej kan ha. Billy beskär hennes värld alltmer på det som gör att man kan få intryck och stötas och nötas på det positiva sätt som formar en människa. Att inte träffa andra kompisar eller killar, begränsade Tovas liv. Hon blir alltmer snärjd i Billys spindelnät, kväst, och vet till sist inget annat.

Tror att det inte alls är säkert att Tova hade hängt med Billy särskilt länge, om han inte hade indoktrinerat henne på det sätt han hade. Hon hade alldeles säkert träffat någon annan och Billy hade varit long gone. Han drog ner henne i sin egen skit.

Tova har inte berättat för någon hela sanningen, föräldrarna vet inte hela vidden. Tova skriver ju i dagboken att hon önskar att hon kunde berätta. Men hon vågar inte.

Redan ett år innan skriver några kompisar till Tova om att hon borde bryta med Billy.

Febr -16 skriver Isabella (s 508 FUP) :

"Det har ju gått way för lång över gränsen nu och jag tror att han kommer göra illa dig snart och jag tvivlar inte ens sekund han har hjärntvättat dig jävla psykopat är vad han är"

Bra ord det där.

Hjärntvättad.
Senast redigerad av notknapparen 2017-11-26 kl. 22:14.
Citera
2017-11-26, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu spekulerar jag bara, men kan tänka mig att Billy med sin kanske tuffa självsäkra stil imponerade på Tova. I dagboken får man den uppfattningen att hon verkar tycka mycket om Billy i början, men att hon allteftersom tiden går vacklar hon alltmer. Hon förändras med tiden tycker kompisarna, blir mer tystlåten och drar sig undan och Tova tycker att Billy ändras till att bli värre och värre. Han blir mer kontrollerande, begränsar henne i umgänget, skolan, simningen, blir alltmer hotande och våldsam.

Tova blir ju "bestulen" på den normala utveckling en ung tjej kan ha. Billy beskär hennes värld alltmer på det som gör att man kan få intryck och stötas och nötas på det positiva sätt som formar en människa. Att inte träffa andra kompisar eller killar, begränsade Tovas liv. Hon blir alltmer snärjd i Billys spindelnät, kväst, och vet till sist inget annat.

Tror att det inte alls är säkert att Tova hade hängt med Billy särskilt länge, om han inte hade indoktrinerat henne på det sätt han hade. Hon hade alldeles säkert träffat någon annan och Billy hade varit long gone. Han drog ner henne i sin egen skit.

Tova har inte berättat för någon hela sanningen, föräldrarna vet inte hela vidden. Tova skriver ju i dagboken att hon önskar att hon kunde berätta. Men hon vågar inte.

Redan ett år innan skriver några kompisar till Tova om att hon borde bryta med Billy.

"Det har ju gått way för lång över gränsen nu och jag tror att han kommer göra illa dig snart och jag tvivlar inte ens sekund han har hjärntvättat dig jävla psykopat är vad han är"

Bra ord det där.

Hjärntvättad.

Kan bara hålla med och förstärka, TM blev fast i sin roll från låg ålder, där BF kunde dominera. Klart att han var "kung" i början, och hon lycklig med en äldre kille, men ungdomar utvecklas mentalt mycket i övre tonåren, och TM seglade förbi BF med många distansminuter, men blev kvar i beroendeställning, tragiskt....
Citera
2017-11-26, 23:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Bra ord det där.

Hjärntvättad.

Sorgligt. Ja det måste ha bidragit. Det blir en vaneverklighet.
Citera
2017-11-27, 01:11
Medlem
skillad-banans avatar
"Ludde" "H*mpus Lund*n. Har kommit så långt i FUP att dom skriver att man inte vill ha med honom att göra. Jag är här ifrån men vet inte vem det är. När jag söker på Facebook får jag upp en kille som ser jättekort och tanig ut. Vad finns det att berätta om honom?
Citera
2017-11-27, 08:21
Medlem
LeBronThurmans avatar
Det vidriga som hände Tova kan aldrig nå en fullständigt rättvis upprättelse genom den straffmätning som kommer att utdömas för Billy, men äntligen drar nu rättegången igång i Hudiksvalls TR inom mindre än 2 timmar.

Må du brinna i helvetet för vad du har ställt till med du ynkliga lilla Billy Trash!
Citera
2017-11-27, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
"Mordvapnet, en hammare, hittas i sjön. Innan verktyget kastas i vattnet har den utsatts för kraftig värme. Tygrester på den talar för att den har eldats tillsammans med kläder, enligt åklagaren.
– Jag menar att knapparna är från jackan som han har haft vid mordet. Alltså att han har eldat den jackan i tunnan tillsammans med hammaren som är mordvapnet, säger Christer Sammens.
"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/22-aringen-forsokte-sopa-igen-sparen-efter-mordet-pa-tova/
Senast redigerad av notknapparen 2017-11-27 kl. 10:34.
Citera
2017-11-27, 10:23
Medlem
notknapparens avatar
Från svt direktrapportering från rättegången i Hudiksvalls tingsrätt:

"
Åklagare Christer Sammens inleder och yrkar på att tingsrätten dömer den åtalade för mord.
Familjen begär skadestånd på sammanlagt närmare på över 400 000 kr
Försvaren Bo Karlsson säger att expojkvännen förnekar brott. "

"[...]Den åtalade sitter och tittar ner eller tittar på rätten.
Tova Mobergs mamma tittar ömsom på den åtalade eller blundar.
."

"Åklagaren berättar om det som händer innan mordet äger rum.
Han berättar bland annat expojkvännen kör bort sina vänner eftersom han ska träffa Tova. Han håller vännerna borta från gården med sms när de vill komma dit. "

"Det är inget fuskjobb som pojkvännen gjorde när han band fast hennes döda kropp vid en skottkärra med najtråd och silvertejp, berättar åklagaren.

(Pojkvännen nekar till allt som åklagaren påstår att han gjort)"

"Åklagaren säger sig vara säker på att expojkvännen använt en hammare."

"Den åtalade expojkvännen sitter och skriver på ett block. Han visar inga som helst känslor när åklagaren drar sin beskrivning."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/familjen-ar-i-xvxzxzzcxvz
Senast redigerad av notknapparen 2017-11-27 kl. 10:36.
Citera
2017-11-27, 10:57
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Hur stor hjälp har "stjärnadvokaten" Hurtig haft av sin egen stab av utredare egentligen? Skulle vara intressant med statistik angående friande/mildrande domar.
Jag kan svårligen tro att det förs någon statistik över detta, och det är väl en omöjlighet och veta hur domstolen har uppfattat det som Hurtig & partners har själva kommit fram till och presenterats i rätten.
Dock kommer jag på tre case. Barnläkarmålet, där tog försvaret in en expert från Norge tror jag som slog sönder åklagarens tes om varför barnet hade så höga nivåer av Tiopental, hon friades. Sedan var det ett fall där en kille åtalades och dömdes i tr för våldtäkt. Han sade till åklagaren att det fanns en film i hans mobil som tydligt visade att det inte var en våldtäkt. Denna kunde inte polisen återskapa så Hrutig & partners hittade en annan firma som kunde återskapa den och killen friades helt i HovR.
Har för mig att han även fick ner en kille dömd till 18 år för mord som i HovR fick 4 år för vållande.
Citera
2017-11-27, 11:03
Medlem
litenpandas avatar
Har han på sig samma kläder som han blev anhållen i? Brukar man ha det? Johanna Möller hade väl det men inte hennes pojkvän(?). Minns inte hur andra har gjort.

Synd att jag inte har tid alls för detta. Om någon orkar sammanfatta eller belysa något speciellt viktigt så skriv gärna till mig antingen i tråden eller i PM.
Citera
2017-11-27, 11:41
Medlem
Browndawgs avatar
"Åklagaren går nu genom obduktionsprotokollet Rätten förordnar om stängda dörrar. Sedan lunch. Rättegången återupptas igen ca 13.15"

Det blev som jag/vi trodde. Stängda dörrar vid obduktionsprotokollet. Inget konstigt med det.
Citera
2017-11-27, 11:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Har han på sig samma kläder som han blev anhållen i? Brukar man ha det? Johanna Möller hade väl det men inte hennes pojkvän(?). Minns inte hur andra har gjort.

Synd att jag inte har tid alls för detta. Om någon orkar sammanfatta eller belysa något speciellt viktigt så skriv gärna till mig antingen i tråden eller i PM.

Väldigt mycket samma vi har hört tidigare.

Hur han övertalat sina vänner berätta en historia, men att de senare berättar sanningen och misstankarna stärks.

"Åklagaren berättar om expojkvännens förklaring att Tova lämnat honom på natten i en bil som hämtat henne. Han ska haft sällskap med en tredje person som polisen inte kunnat hitta. Expojkvännen uppger ett förnamn men vill inte säga något efternamn."

Sen spelas det 22 min långa samtalet upp där expojkvännen ringer till polisen. "”Rena fantasier”, anser åklagaren Christer Sammens. "

" Samtalet till polisen görs efter att han pratat med mamman i telefon om Tova."

Han berättar att en person med utländskt namn skulle hämta henne. Men hon kom inte fram.

"Han säger att han eller vänninor inte kan få kontakt med hennes. Telefonen var helt avslagen.
Han har hört att det varit ”tungt folk” på festen och det var de ”bråkstakarna” som hämtade Tova.
".

Han säger i samtalet att han är orolig och att kanske är död också.

"Han låter väldigt orolig tvär han pratar med polisen och pratar mycket fort. Han upprepar sina påståenden flera gånger."

Sen kommer Åk in på hur Tovas kropp hittas via hundar som hittat blodspår och om vittnet som hört skrik från det håll som gården ligger åt.

Man visar bilder från under vatten och filmer om hur och var kroppen hittades i sjön. Bl a visar man hjulspår från skottkärran.

" Det är bilder som familjen inte vill se och lämnar rättssalen. "

"Expojkvännen tittar till och från på bilderna som nu visar skottkärran."

Filmen stoppas när man ser Tovas skor. Man visar hur hammaren och tovas mobil hittas på film från dykarna.

"Åklagaren går nu genom obduktionsprotokollet Rätten förordnar om stängda dörrar. Sedan lunch. Rättegången återupptas igen ca 13.15."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/familjen-ar-i-xvxzxzzcxvz
Senast redigerad av notknapparen 2017-11-27 kl. 12:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in