Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jooo. Folk växer och förändras också. Problemet var kanske att det begynte i fel ände och de gled åt olika håll när omständigheterna och bakgrunden blev mer betydelsefulla. Det brukar ju kunna vara så.
Det hör ju liksom till teenage crush (och även senare) att det ändar sålunda. Jag lägger heller inte riktigt så mycket värdering i det (eftersom jag är för stor), utan vill mer framhålla att lika trivs bäst med lika, och om och när saker är seriösa och hållbara så 1) vill man spendera all tid tillsammans oberoende av de situationer livet påkallar, för man kan resonera med varandra, 2) uppstår inte sånt som BF håller på med, ungefär av samma skäl som 1) fast omvänt.
Det borde ju för f-n vara uppenbart för alla och envar att han betraktar henne som en ägodel. Men slavhandel är avskaffat. Sedan en tid. Så det går ju inte då.
Sen borde det ju strängt taget inte vara så mycket att orda om. Vad som i realiteten får TM att avvika från den egna familjens perspektiv kan jag inte säga säkert, men det finns väl en fnurra där måhända. Och sen gör hot och brist på annan sysselsättning och tigande inför familjen att hon hänger hos BF utan att någon vet och kan reagera, får man förmoda. Fastän hon inte borde. Inte bra. Som pappa skulle jag ju ta ett snack med min dotter. Så vill man ju inte ha det, som pappa, att man inte alls kopplar med sin dotter. Inte som mamma heller säkert.
Vad kan man säga?
Hade jag vart förälder hade jag väl försökt skicka bort henne på något. Kanske precis vad de tänkte.
Tova träffade Billy i ganska ung ålder (14-15 åå, tror jag).
Nu spekulerar jag bara, men kan tänka mig att Billy med sin kanske tuffa självsäkra stil imponerade på Tova. I dagboken får man den uppfattningen att hon verkar tycka mycket om Billy i början, men att hon allteftersom tiden går vacklar hon alltmer. Hon förändras med tiden tycker kompisarna, blir mer tystlåten och drar sig undan och Tova tycker att Billy ändras till att bli värre och värre. Han blir mer kontrollerande, begränsar henne i umgänget, skolan, simningen, blir alltmer hotande och våldsam.
Tova blir ju "bestulen" på den normala utveckling en ung tjej kan ha. Billy beskär hennes värld alltmer på det som gör att man kan få intryck och stötas och nötas på det positiva sätt som formar en människa. Att inte träffa andra kompisar eller killar, begränsade Tovas liv. Hon blir alltmer snärjd i Billys spindelnät, kväst, och vet till sist inget annat.
Tror att det inte alls är säkert att Tova hade hängt med Billy särskilt länge, om han inte hade indoktrinerat henne på det sätt han hade. Hon hade alldeles säkert träffat någon annan och Billy hade varit long gone. Han drog ner henne i sin egen skit.
Tova har inte berättat för någon hela sanningen, föräldrarna vet inte hela vidden. Tova skriver ju i dagboken att hon önskar att hon kunde berätta. Men hon vågar inte.
Redan ett år innan skriver några kompisar till Tova om att hon borde bryta med Billy.
Febr -16 skriver Isabella (s 508 FUP) :
"
Det har ju gått way för lång över gränsen nu och jag tror att han kommer göra illa dig snart och jag tvivlar inte ens sekund han har hjärntvättat dig jävla psykopat är vad han är"
Bra ord det där.
Hjärntvättad.