Citat:
Ursprungligen postat av
Whyback
Ja, "Mogna-Meloner" och "litenpanda", ni är så bergsäkra på att det är mord! Ni får vara det, och jag har diskuterat det ett antal gånger med er, har respekt för era åsikter, och gör det nu en sista gång, innan dom faller ( vi är nog överens om att dödsfallet har inträffat på/i närheten av gården, och att Jimmie har varit inblandad, för mig än så länge oklart hur).
Jag har länge hävdat, att det troligtvis inte blir en dom för mord, och står fast vid det ( och kan givetvis ha fel). Men, min poäng är, att händelseförloppet sannolikt har skett när bara Jimmie och Tova varit själva, då blir det nog mycket svårt att få Jimmie till mördare. Dråp, vållande till annans död, absolut, men under en trolig drogad kväll, mord, går bort, för mig, men igen, jag kan vara helt fel ute.
Jag kommer att avvakta domen, för det är det vi pratar om, och om det blir mord, direkt göra en superpudel. MEN, jag kommer att påminna er, om era tvärsäkra uttalanden om mord, om det visar sig att jag i min lite försiktigare bedömning, fick rätt. Det är väl fair, och nu är det nog, så länge!
Jag är inte man, dvs jag behöver inte vara bäst, mäta FB-kuken och har inga svårigheter att göra en pudel. 😜 Är otroligt nog inte här för att tävla, slå mig för bröstet och stöta ut en Tarzanvrål som många andra gör när de har rätt. Har aldrig någonsin gjort som du har ett behov att göra - säga vem som har rätt och peka ut alla som haft fel. även fast jag för det mesta (alltid?) haft rätt. Men är det viktigt för dig så får du så klart hålla på med det. Kanske starta en sån tråd i Laidback där ni berättar hur bra ni är och hur dåliga andra är. Själv vill jag diskutera mordet på Tova. Mordet på en människa. Mordet på en dotter. Av någon anledning har jag fått för mig att tråden handlar om det - och inte vem som har rätt eller fel. Otroligt men sant.
Klarar du inte av att folk har bestämda åsikter, lägger fram bevis och teorier för sina åsikter samt går emot dina åsikter - ja, då är Flashback inte rätt plats för dig. Det finns andra ställen att hänga på.
Så tillbaka till diskussionerna om Tova och Billy. Vad jag förstått med dagens lagstiftning är dråp ett "mildare, lättare" dödande. När det gäller mord behöver det inte vara planerat utan kan uppstå i stundens hetta, men våldet är grövre eller dödandet mer utdraget.
Enligt examensarbetet jag länkar till döms män nästan alltid för mord när de dödar en kvinna de har en nära relation till. Och Tova och Billy hade en nära relation. Tova hade sagt till sina föräldrar att det var slut, men det finns indikationer på att det inte stämmer fullt ut. Vad som talar för mord och inte dråp i mina ögon utan att veta hur Tova dödades, är att han gömde undan hennes kropp. Hade han "bara" slagit till henne så hon föll och slog ihjäl sig och han sedan ringde polisen, så kanske, kanske det blivit dråp även om det som sagt var är norm att döma för mord. Men i det här fallet dödades Tova och kroppen gömdes undan. Då verkar det orimligt att det blir dråp. Men kan du hitta ett fall där någon dömts av HR för dråp av sin flickvän eller ex trots att kroppen gömts undan eller forskats bort, så böjer jag mig för domstolens tolkning.
Skulle Billy vara skyldig till vållande till annans död samt att han förflyttat och gömt undan kroppen och inte erkänner det, utan hellre sitta häktad för mord - ja, då fattar jag verkligen inte hur han resonerar. Då måste han vara iskall. Istället för att ta fängelse ett kortare tag, så riskerar han ju stt dömas till ett mycket längre straff. Vad har du för teorier kring varför han i så fall hellre sitter häktad för mord än att han erkänner?
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1628170&fileO Id=1628171