2017-05-13, 23:35
Medlem
kevinhoflands avatar
Ska köpa en ny Skoda Octavia 2018 års modell. Tänkte köpa deras minsta motor 115 men så sa min far att den är så dålig för att den är för liten och kan frysa efter några år(?) och att andrahandsvärdet blir jättedåligt. Jag personligen bryr mig inte om att bilen är trög och tråkig men flera polare som säger att den kommer bli så tråkig att köra och att de aldrig skulle köpa så liten motor.

Är det dåligt köp att köpa deras minsta motor eller är det bättre och köpa 150 motorn?
Citera
2017-05-13, 23:40
Bannlyst
Måste du ha TSI? Eller är du en sån där som fortfarande tror dieselskatten är jättehög?
Citera
2017-05-14, 00:04
Medlem
kevinhoflands avatar
Har precis sålt vår diesel Passat. Kör mindre än 1000 mil om året och är rädd för vad Sossarna ska hitta på också. Dessutom är inköpet på diesel för högt. Nu blir det bensin.
Citera
2017-05-14, 00:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Ska köpa en ny Skoda Octavia 2018 års modell. Tänkte köpa deras minsta motor 115 men så sa min far att den är så dålig för att den är för liten och kan frysa efter några år(?) och att andrahandsvärdet blir jättedåligt. Jag personligen bryr mig inte om att bilen är trög och tråkig men flera polare som säger att den kommer bli så tråkig att köra och att de aldrig skulle köpa så liten motor.

Är det dåligt köp att köpa deras minsta motor eller är det bättre och köpa 150 motorn?

Är det den nya trecylindriga motorn som sitter i Golfen, så får den högsta betyg av tidningen ViBilägare.

Men se till att den har partikelfilter så att den uppfyller nya avgasnormen euro 6c, VAG har gjort klart att de tänker börja montera partikelfilter i sina bensinmotorer löpande under året.
Annars är de nya euro 6 dieslarna ett säkert val, de uppfyller också alla kommande krav.

Det enda du ska undvika är att köpa en bensinare utan filter.
Citera
2017-05-14, 00:15
Medlem
Du bryr dig inte i prestanda och du kör lite med bilen också. Ingen orsak alltså där att välja större motorn.
Utrustningsmässigt? Bryr du dig där?
Större motorn brukar ofta ha lite mer utrustning inbakat redan från början.
Citera
2017-05-14, 00:24
Medlem
kevinhoflands avatar
Det enda jag blev rädd för var att min far började snacka om att den var osäljbar för att det bara var 3 cylindrar och så liten och trög att man knappt kan köra om etc.

Nej den jag fick offert på var all utrustning vi var ute efter. Android play på skärmen, backsensor och dragpaket.
Citera
2017-05-14, 02:59
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland.Andersson
Måste du ha TSI? Eller är du en sån där som fortfarande tror dieselskatten är jättehög?

Bara en tidsfråga innan de totalförbjuder dieselbilar i storstäderna (till att börja med). Det har redan börjat inträffa här och där i Europa temporärt.
Citera
2017-05-14, 03:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Bara en tidsfråga innan de totalförbjuder dieselbilar i storstäderna (till att börja med). Det har redan börjat inträffa här och där i Europa temporärt.

Varför uttalar du dig om saker du inte vet ett dugg om?

Det gäller inte euro 6, det gäller endast euro 5 och äldre, dessutom är det endast tillfälliga förbud vid dagar då luftföroreningarna i vissa städer är över gränsvärde.

Ingen har någonsin talat om något totalförbud, skulle heller aldrig kunna hända, det förstår varje normal person, eftersom hälften av alla bilar är dieselbilar.

Du är ett typexempel på en sådan som sprider fake news.
Citera
2017-05-14, 03:46
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Varför uttalar du dig om saker du inte vet ett dugg om?

Det gäller inte euro 6, det gäller endast euro 5 och äldre, dessutom är det endast tillfälliga förbud vid dagar då luftföroreningarna i vissa städer är över gränsvärde.

Ingen har någonsin talat om något totalförbud, skulle heller aldrig kunna hända, det förstår varje normal person, eftersom hälften av alla bilar är dieselbilar.

Du är ett typexempel på en sådan som sprider fake news.

Jag skrev att det är temporära förbud, men ändock förbud. Kan man förbjuda dubbdäck på olika gator i Stockholm utan att ha några vettiga forskningsrön att luta sig tillbaka på så kan man nog förbjuda dieselbilar också.

I artiklarna så står det ingenting om att det enbart gäller vissa dieselbilar:

Citat:
I dag införs ett tillfälligt förbud i Norges huvudstad Oslo som gör det förbjudet att köra dieselbilar på kommunala gator.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7zqX8/forbud-for-dieselbilar-i-oslo-infors-i-dag

Citat:
Under tisdagen är det förbjudet att köra med dieselbil på kommunala vägar i Oslo på grund av luftföroreningar.
...

”Vi ber om ursäkt för det ingripande som detta nog uppfattas som för de drabbade. Vi uppmanar folk att åka kollektivt, arbeta hemifrån eller samåka med någon som inte har en dieselbil

http://www.di.se/bil/dieselforbud-borjar-galla-i-oslo/

Är det fortfarande Fake News?
Citera
2017-05-14, 03:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag skrev att det är temporära förbud, men ändock förbud. Kan man förbjuda dubbdäck på olika gator i Stockholm utan att ha några vettiga forskningsrön att luta sig tillbaka på så kan man nog förbjuda dieselbilar också.

I artiklarna så står det ingenting om att det enbart gäller vissa dieselbilar:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7zqX8/forbud-for-dieselbilar-i-oslo-infors-i-dag

http://www.di.se/bil/dieselforbud-borjar-galla-i-oslo/

Är det fortfarande Fake News?

Det gäller inte euro 6 dieslar.
Och alla nya dieselbilar som säljes inom EU måste uppfylla euro 6, detta sedan c.a två år tillbaks.
Det är alltså ett ickeproblem.
Artikeln är kanske inte medveten fake news utan bara bara dålig och inkompetent journalistik.
Citera
2017-05-15, 15:34
Medlem
TrimmadRullators avatar
Håll dig borta från TSI (VW, Skoda) och TSFI (Audi). Finns en anledning till att Motormännen varnar för dessa skitmotorer.
Citera
2017-05-15, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrimmadRullator
Håll dig borta från TSI (VW, Skoda) och TSFI (Audi). Finns en anledning till att Motormännen varnar för dessa skitmotorer.

Detta gäller inte nuvarande generation av motorer, mycket förbättrade i dagsläget mot de tidigare TSI/TFSI som satt i våra bilar. (VW/Audi/Skoda försäljare här) så fråga på om du undrar något
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in