2019-04-01, 11:49
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enobservator
Jag uppskattar youtube för att det finns så mycket information att få tillgång till utan betalning, dock så har jag märkt att denna reklam smyger på och ackumuleras under en längre period, dvs att det känns påträngande och jobbigt. Tyvärr har detta resulterat i att jag är mer selektiv när jag väljer videos som jag vill titta på, nu väljer jag enbart kanaler som jag redan känner till sedan tidigare eftersom att jag vet att denna reklam då gynnar kreatören.

Men all information som ligger på tuben har ju google fått gratis av alla användare som laddat upp och faktiskt jobbat för att skapa.

Hela Google, Facebook och all denna skit är ren crap om jag ska vara ärlig, de lever på andras arbete.
Citera
2020-10-29, 18:39
Medlem
Finns ju adblock och de har väl de flesta numera så hur har då youtube råd betala ut pengar till alla youtubers
Citera
2020-10-29, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Men all information som ligger på tuben har ju google fått gratis av alla användare som laddat upp och faktiskt jobbat för att skapa.

Hela Google, Facebook och all denna skit är ren crap om jag ska vara ärlig, de lever på andras arbete.

Visst, så kan man ju se det. Men, du tror inte det kostar massor att utveckla och driva något sådant som YouTube...? Om ingen betalar, eller man inte har reklam som man får intäkter för, så innebär det ju att alla de som lägger upp filmer får gratis tillgång till en tjänst som någon annan får stå och betala för utan att få in pengar. Hur skulle det funka tror du....?
Citera
2020-10-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Finns ju adblock och de har väl de flesta numera så hur har då youtube råd betala ut pengar till alla youtubers

Youtubers kan få intäkter från annat håll. Exempelvis betalda samarbeten. Det märks sedan när man kollar på deras youtubeklipp. Sedan kan folk köpa medlemskap när det gäller youtubekanaler osv. Så youtubers får inte bara intäkter från Youtubes reklam/annonser.
Citera
2020-10-31, 10:55
Medlem
Förra året drog Youtube in 134 030 535 000 kr i vinst. 134 miljarder kronor! Det räckte tydligen inte.
Citera
2020-10-31, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Förra året drog Youtube in 134 030 535 000 kr i vinst. 134 miljarder kronor! Det räckte tydligen inte.
Oj och sen ska de betala ut pengarna till alla youtubers med som är jäkla många
Citera
2020-10-31, 13:45
Medlem
Citat:

Alla pengarna går nog inte till youtubers. De har ju anställda som ska ha lön, det kostar säkert en del i driftkostnader etc att hålla sajten igång osv.
Citera
2020-10-31, 13:56
Medlem
HuldumeyStones avatar
Jag stör mig självklart lite på det eftersom det ju alltid innebär en försening av det man tänkte kolla på men samtidigt så är det faktiskt min främsta källa till hur reklamklipp är utformade idag, då jag inte ser teve eller använder några streamingtjänster. Dessutom har jag rätt hög tolerans mot annonsering i media som är gratis för mig som användare att nyttja, reklamen är ju det som driver verksamheten på dessa plattformar. Är mer irriterad på facebooks och instagrams konstiga antaganden om vad man skulle vara intresserad av att se för reklam baserat på konsumtion online osv. Youtube kollar jag som icke inloggad, ofta via webläsare och reklamen jag ser är väldigt bred, fast mycket bilar och mat kanske, den typen av reklam får jag nästan aldrig någon annanstans faktiskt.
Citera
2020-10-31, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Alla pengarna går nog inte till youtubers. De har ju anställda som ska ha lön, det kostar säkert en del i driftkostnader etc att hålla sajten igång osv.
ja men de flesta använder adblock nu mera så hur kan då över 100 000 youtubes kunna få betalt
Citera
2020-10-31, 16:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HuldumeyStone
Jag stör mig självklart lite på det eftersom det ju alltid innebär en försening av det man tänkte kolla på men samtidigt så är det faktiskt min främsta källa till hur reklamklipp är utformade idag, då jag inte ser teve eller använder några streamingtjänster. Dessutom har jag rätt hög tolerans mot annonsering i media som är gratis för mig som användare att nyttja, reklamen är ju det som driver verksamheten på dessa plattformar. Är mer irriterad på facebooks och instagrams konstiga antaganden om vad man skulle vara intresserad av att se för reklam baserat på konsumtion online osv. Youtube kollar jag som icke inloggad, ofta via webläsare och reklamen jag ser är väldigt bred, fast mycket bilar och mat kanske, den typen av reklam får jag nästan aldrig någon annanstans faktiskt.

Jag har inga problem alls med reklam på Youtube då jag aldrig ser några, kanske för att jag använder opera med dess egna inbyggda VPN och de har redan insett att det är lönlöst att ha reklam för dessa användare då man inte kan marknadsföra korrekt på deras språk, vet inte riktigt hur deras algoritmer ser ut och orkar inte se över den heller. Men vad jag vill komma fram till är att om du använder operas egna inbyggda vpn så stöter du troligtvis aldrig på reklam som jag inte gör.

Om man använder Google Chrome så är man rätt körd och måste se på 2 eller 3 reklamer innan man får se på ett klipp.

Jag kollar dock på luren.
Senast redigerad av Sincerele9 2020-10-31 kl. 16:33.
Citera
2020-10-31, 16:37
Medlem
Facades avatar
Citat:

Vinst.
Vinst är inkomster-utgifter.

Jag börjar känna att deras reklam är extremt påträngande, riktigt jobbigt mycket. En video kan innehålla 4 reklam"pauser". Blir på en extrem nivå...
Trist då jag också sitter mycket på tuben.
Citera
2020-10-31, 16:49
Medlem
Three-Gringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sincerele9
Om man använder Google Chrome så är man rätt körd och måste se på 2 eller 3 reklamer innan man får se på ett klipp.

Jag kör en Google Chrome klone, Vivaldi och en kobination av Privacy Badger och uBlock Origin tar bort i princip all reklam på PC:n. På smart TV:n har jag inte kommit på något bra sätt att ta bort det.

https://chrome.google.com/webstore/d...djhbjlgp?hl=sv

https://chrome.google.com/webstore/d...jbkeiagm?hl=sv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in