2017-05-13, 14:47
Medlem
Hej,

Har en fråga till er som har dyra sms- och blancolån hos de mest oseriösa "bankerna". Vad fick er att faktiskt ansöka om ett lån med skyhög ränta? I Lyxfällan finns det t.ex fall där räntan överstiger 100%. Är det som en del av Lyxfällan-deltagarna säger, att de inte tänkte på det, inte visste vad ränta var etc eller ren desperation? Vad har ni gjort för lånepengarna och hur kom det sig att ni hamnade i en sits då ni behövde pengar snabbt?
Citera
2017-05-13, 14:57
Medlem
Mina fördomar, efter att ha tittat på Lyxfällan, säger att idioterna som tar såna lån gör så för att kunna köpa cigg, snus, cola, godis... kanske en till rostig bil eller en solsemester.

Hur som helst, en bekant till mig tog ett sådant lån för del av kontantinsatsen till en lägenhet. Effektiva räntan var 78% och han amorterade i princip inte en krona av lånet på 5 års tid pga dålig ekonomisk planering, felprioriteringar, diverse ursäkter mm. Nu klarade han sig dock eftersom han sålde lägenheten nyligen med nästan 100% vinst.
Citera
2017-05-13, 23:14
Medlem
Jag har tagit sms lån vid två tillfällen. Vid bägge tillfällena ville jag ha pengar snabbt. Snabbare än att föra över från Avanza. Lånade och betalade tillbaka. Kostade 0kr vid första tillfället. Andra tillfället så blev kostnaden en hundring på ca en vecka.
Citera
2017-05-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Jag har tagit sms lån vid två tillfällen. Vid bägge tillfällena ville jag ha pengar snabbt. Snabbare än att föra över från Avanza. Lånade och betalade tillbaka. Kostade 0kr vid första tillfället. Andra tillfället så blev kostnaden en hundring på ca en vecka.

Vilken långivare använde du dig av då? Var det längesedan?
Citera
2017-05-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reycoo
Vilken långivare använde du dig av då? Var det längesedan?

vivus

ca tre-fyra år sedan
Citera
2017-05-14, 23:01
Medlem
Plasticsmiless avatar
Har tagit sms-lån en gång och det var egentligen sjukt onödigt, men det kostade mig inget och underlättade vid tillfället. När jag var yngre hade jag inte så mycket pengar kvar på kontot strax innan löning, men var tvungen att beställa hem matleverans (det var någonting med att jag var tvungen att få leverans just då den dagen eller nått) men hade inte tillräckligt med pengar på kontot. Hade runt 600 kr och min matbeställning gick på 1300.

Tog ett smslån på 2000 kr, fick lönen efter två dagar, och hörde av mig till kreditföretaget och ville betala direkt. Betalade 2000 kr, ingen ränta, inga avgifter, eftersom jag bara hade lånat i två dagar.
Observera dock att jag visste att jag skulle ha råd att betala av lånet, hade stadig inkomst osv.

Tycker man ska hålla sig så långt borta från sms-lån som man kan om man har minsta lilla dåliga ekonomi-sinne. Det är skrämmande lätt att handla på kredit idag och få hem massa roliga teknikprylar, men sen när räkningarna börja ramla in en månad efter så vet man inte hur man ska lösa det.

Annars kan jag tycka det är helt okej att använda sms-lån vid absoluta kriser, om man med 100% säkerhet vet att man kommer kunna betala tillbaka inom kort (t.ex om man har jobb osv.) Krisen skulle till exempel vara att man är utomlands och ens kompis måste akutopereras och det kostar en massa pengar. Inte nått onödigt.
Citera
2017-05-14, 23:51
Bannlyst
ja behövde köpa en hora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här