Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-13, 08:08
  #1
Medlem
PenisJuices avatar
Hej allihop,

Jo det är så att jag håller på att bygga om sonens elbil. Nyköpt drev den bara på ena bakhjulet och var lite vek tyckte vi, så vi parallellkopplade en andra motor för att driva bakhjul #2.

Nu är bilen kraftigare, klarar ojämnheter & backar etc bättre, men fortfarande är den löjligt långsam. Man lunkar iväg från den.

Vad händer om vi byter det befintliga batteriet (6v) mot t.ex. ett dubbelt så starkt (12v)? Får vi ut högre hastighet ur motorerna? Stor risk att allt kackar ihop?

Mvh en som inte är särskilt vass på teknik.
Citera
2017-05-13, 09:06
  #2
Medlem
Motorerna är kanske inte gjorda för att du ska höja spänningen.
Det du ska göra är att fixa nya motorer som är avsedda för att användas för 12 volt.
Gärna fyra stycken så du har en till varje hjul.
Allt är ju inte hur snabba motorerna är, får du inte ner kraften i backen så kan du ha bra motor som helst utan att det spelar roll. Fördela kraften på alla fyra hjulen.
Se till att du har bra däck avsedda för det underlag som ska köras på.
Gör den under 100 km/h så får du planera om.

Glöm inte att boka in en bra livförsäkring. När ungen är mosad mot en husvägg eller kört ut framför en bil så vill du i alla fall kunna täcka kostnaderna för begravning och liknande.
Citera
2017-05-13, 09:57
  #3
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Hej allihop,

Jo det är så att jag håller på att bygga om sonens elbil. Nyköpt drev den bara på ena bakhjulet och var lite vek tyckte vi, så vi parallellkopplade en andra motor för att driva bakhjul #2.

Nu är bilen kraftigare, klarar ojämnheter & backar etc bättre, men fortfarande är den löjligt långsam. Man lunkar iväg från den.

Vad händer om vi byter det befintliga batteriet (6v) mot t.ex. ett dubbelt så starkt (12v)? Får vi ut högre hastighet ur motorerna? Stor risk att allt kackar ihop?

Mvh en som inte är särskilt vass på teknik.

Dubbel spänning på borstad DC = dubbel hastighet.
Sen vet vi inget om det finns fartreglage, lysen eller annat som kanske inte tål dubbel spänning.
Citera
2017-05-13, 10:09
  #4
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Dubbel spänning på borstad DC = dubbel hastighet.
Sen vet vi inget om det finns fartreglage, lysen eller annat som kanske inte tål dubbel spänning.

Tack för seriöst svar.

Då kollar jag om jag kan hitta nån info om hur många volt motorer och pedal max klarar av. Lysen går på en annan kraftkälla.
Citera
2017-05-13, 10:38
  #5
Medlem
PenisJuices avatar
Till lustigkurrarna i tråden kan jag meddela att om man behöver ytterligare information för att kunna ge bra svar är det bara att efterfråga den, så kollar jag.

Eventuell oro över att min son skulle krocka / bli överkörd är överdrivet, dels då bilen, även vid en fördubbling av hastighet, fortfarande skulle gå väääääääldigt lååååååååångsamt, dels då vi bor mycket avsides och det inte kör några bilar här. Tack båda för era givande inlägg! :-)
Citera
2017-05-13, 11:36
  #6
Medlem
Med separata motorer på drivhjulen måste du rimligen på något sätt fördela kraften mellan dem i kurvorna, åtminstone om du vill kunna köra snabbare än "väldigt långsamt". Det låter som ett rätt avancerat projekt, men lycka till!
Citera
2017-05-13, 14:25
  #7
Medlem
ge motorerna 12v. samt sätt på en kylfläns på motorerna.

finns på ebay.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback