Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-12, 20:06
Bannlyst
Är på jakt efter ett stort fågelbad och tips på hur man kan göra det bättre för fåglar?
Citera
2017-05-12, 20:55
Bannlyst
Hittade ett i gjutjärn och två i teracota.
Citera
2017-05-12, 23:46
Medlem
Hygien är a och o . Fågelbad som inte hålls rena sprider sjukdomar så byt vatten och skura ofta!
Citera
2017-05-13, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeerkerr
Hittade ett i gjutjärn och två i teracota.

Du får gärna länka vad du hittat, och vad kostar de? Men som föregående person skrev, var noga med att hålla det rent. Jag har inte så bra koll på detta, men du siktar främst på de mindre fåglarna antar jag? Vet inte ens om det finns för större fåglar. Så lite koll har jag.
Citera
2017-05-13, 02:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pudelo
Hygien är a och o . Fågelbad som inte hålls rena sprider sjukdomar så byt vatten och skura ofta!
Jaha tack.
Citera
2017-05-13, 02:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Du får gärna länka vad du hittat, och vad kostar de? Men som föregående person skrev, var noga med att hålla det rent. Jag har inte så bra koll på detta, men du siktar främst på de mindre fåglarna antar jag? Vet inte ens om det finns för större fåglar. Så lite koll har jag.
Dem kostade ett tusen föt allt men är för småfåglar.
Den gjutjärn var ganska låg men man kan ha den på en stubbe.
Jag glömde bort vilken sida det var.
Skulle gärna ha en större gjutjärn och högre.
Citera
2017-05-13, 02:34
Medlem
Volvo242DLs avatar
Inte för höga kanter! Fågeln måste ha fri runtomsikt för att känna sig trygg annars går den inte i badet
Citera
2017-05-13, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Hitta denna http://stilhem.se/fagelbad-gjutjarn-98cm-mattsvart.html
Citera
2017-05-13, 16:39
Medlem
najass avatar
Citat:
Är på jakt efter ett stort fågelbad och tips på hur man kan göra det bättre för fåglar?

Inte för djupt (3-4 cm räcker oftast) och med släntade kanter som någon annan sa. Dessutom kan man gynna andra organismgrupper med lite modifieringar. Ffa insekter som bin och andra polinerare blir glada om du tex lägger en tvättsvamp som ligger med sin ovankant precis ovan vattenytan. Då drunknar de inte och kan komma åt vattnet som sugs upp i svampen.

För övrigt så är fågelbad lika viktigt (eller tom viktigare på vintern), då det också är vattenbrist eftersom vattnet är fruset. Då måste man fylla på ofta eftersom det fryser. Vad man INTE ska göra är att hälla i lite matolja i vattnet för att minska infrysningen (som man ibland läser som rekommendationer). De är förödande för fåglarna som då förlorar isoleringsförmågan i fjädrarna. Lägg i en tennisboll eller träbit istället så tar det längre tid innan det fryser till.
Citera
2017-05-13, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Inte för djupt (3-4 cm räcker oftast) och med släntade kanter som någon annan sa. Dessutom kan man gynna andra organismgrupper med lite modifieringar. Ffa insekter som bin och andra polinerare blir glada om du tex lägger en tvättsvamp som ligger med sin ovankant precis ovan vattenytan. Då drunknar de inte och kan komma åt vattnet som sugs upp i svampen.

För övrigt så är fågelbad lika viktigt (eller tom viktigare på vintern), då det också är vattenbrist eftersom vattnet är fruset. Då måste man fylla på ofta eftersom det fryser. Vad man INTE ska göra är att hälla i lite matolja i vattnet för att minska infrysningen (som man ibland läser som rekommendationer). De är förödande för fåglarna som då förlorar isoleringsförmågan i fjädrarna. Lägg i en tennisboll eller träbit istället så tar det längre tid innan det fryser till.
Tack men en tvätt svamp låter sunkit.
Har inte sätt några fåglar på vintern bara ankor.
Citera
2017-05-13, 19:05
Medlem
najass avatar
Citat:
Tack men en tvätt svamp låter sunkit..

Kan knappast bli sunkig eftersom du ju byter vatten dagligen/varannan dag.

Citat:
Har inte sätt några fåglar på vintern bara ankor.

Och ankor är inte fåglar? Det faktum att du inte ser dem betyder inte heller att de inte utnyttjar fågelbadet, såvida du inte sitter och tittar på det 24/7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in