För att kunna ta sig till Europa från Syrien bör man ta sig norrut till Turkiet. Vägen går Genom IS området och områden med andra kraftiga stridigheter i norra Syrien .
Som man, ensam, hyfsat fysiskt stark, kan det fortfarande funka, även om det är riktigt farligt och många dör eller tillfångatas på vägen. Min sambo flydde själv, med endast en ryggsäck, han sprang/smög nattetid. genom området och över gränsen. Sov knappt på flera dygn. Funkar inte med en hel familj.
Sen har vi ju nu inom EU en överenskommelse med Turkiet att de inte ska släppa dem vidare till Europa men vissa lyckas ändå med hjälp av smugglare.
Om man har familj som man tänker ta med sig flyr man inte den vägen i dagsläget. Dels för det är som att skicka kvinnor och barn direkt i död (och våldtäkter) och dels för det kostar oerhörda pengar att smugggla ut en hel familj norrut.
Det är svårt och dyrt att ta sig söderut till Libanon också men inte lika, och det är litegrann "dead-end" man kommer inte därifrån sen, men kankse bättre än att stanna om man inte kan inkvartera familjen i nåt hyfsat säkert område/kvarter/hus. Och endera stanna hos dem där eller ge sig av för att försöka hitta en säkrare väg ut ut landet och försöka "hämta" dem sedan.
Varför vi tar in våldtäktsmän i Sverige ? Ja du, det är ju inte så att dom i sin asylansökan fyllt i att dom tänkt göra det och vi säger "ok". Dömda blir ofta utvisade men i sociala media älskar man att visa upp de fall där de av nån märklig anledning inte blir det.
Sen kan jag tillägga ang att många unga killar kommer hit så tvingas de in i militärtjänst = bli kanonmat, tvingad döda släkt vänner mm. Och därför flyr dom. Kvinnor kan oftare hålla sig relativt sett säkra genom att i princip stanna inomhus i nåt "säkert" kvarter och hålla sig ifrån att säga att det är för eller emot någon sida. Jag menar inte att det är säkert för dem men avsevärt mer säkert än att göra militärtjänst eller för den delen att vägra göra miltärtjänst som ung kille. Då är det i princip dö eller fly landet som finns att välja på. Och de flesta är inte våldtäktsmän.
Hur man ska hjälpa barnen och kvinnorna som är "instängda" i närområdet. Visste jag det så skulle jag gjort det....