2017-05-12, 11:29
Medlem
Finns det folk där ute som verkligen älskar sitt arbete?

Visst dom kanske älskar det till en början, men sedan efter 5+ år så inser dom hur tråkigt det är i många fall.

Men hur som helst, finns det folk som överhuvudtaget brinner in i själen för sitt arbete?

Till exempel jag själv ser jobb som verkar intressanta, men dessa jobb är ju bara halv-intressen... Jag försöker få mer erfarenheter om jobb, har försökt hitta ett roligt arbete i en lång tid (år) som man brinner för men jag vet inte hur det kommer sluta (om jag kommer hitta ett roligt arbete).

Det finns jätte många olika arbeten i samhället, men jag tycker att tiden börjar rinna ut likt ett timglas... Jag har tänkt på arbeten i säkert 5 år nu men kanske jag aldrig hittar ett roligt arbete?
Citera
2017-05-12, 12:07
Bannlyst
Jag tror att det beror lite på vad du jobbar med. Om man är en duktig och social relationsbyggare så kan man nog hitta jobb som man tycker är genuint roliga, samma med de som jobbar med sina intressen. Till exempel programmerare, egenföretagare, konstnärer och andra kreativa yrken.

Men sanningen är nog att de flesta, om de fick välja, hellre skulle göra annat med sin tid än att jobba. Även om de trivs på jobbet.
Citera
2017-05-12, 12:08
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
Visst dom kanske älskar det till en början, men sedan efter 5+ år så inser dom hur tråkigt det är i många fall.
I viss mån handlar det väl om att ha ett jobb som har olika aspekter, så att efter 5 år gör man inte exakt samma saker, även om man har samma titel. Men å andra sidan har jag kanske inte tillräckligt med jobberfarenhet att man ska ta mitt ord som lag.
Citera
2017-05-12, 12:10
Medlem
Frawjons avatar
Citat:

Men hur som helst, finns det folk som överhuvudtaget brinner in i själen för sitt arbete?

Till exempel jag själv ser jobb som verkar intressanta, men dessa jobb är ju bara halv-intressen... Jag försöker få mer erfarenheter om jobb, har försökt hitta ett roligt arbete i en lång tid (år) som man brinner för men jag vet inte hur det kommer sluta (om jag kommer hitta ett roligt arbete).

Det finns jätte många olika arbeten i samhället, men jag tycker att tiden börjar rinna ut likt ett timglas... Jag har tänkt på arbeten i säkert 5 år nu men kanske jag aldrig hittar ett roligt arbete?

Konstnärer, författare och forskare älskar troligen sina arbeten.
Citera
2017-05-12, 12:11
Medlem
stepe543s avatar
Som tidigare sagt: om man gör något man är genuint intresserad av!

Själv älskar jag mitt jobb, men inte alla arbetsuppgifter.
Att träffa människor i olika skeenden av livet är oerhört tillfredställande, men att sitta med budget och personalfrågor....not so much!
Citera
2017-05-12, 13:01
Medlem
RingInteSnutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Konstnärer, författare och forskare älskar troligen sina arbeten.

För att quota Hunter S. Thompson: Writing is a lot sex, all the fun goes away when you go pro.

Som sagt, visst är det många som älskar sina arbeten, men vem fan gör samma kneg i 5+ år utan att gå vidare till mer ansvar/arbetsuppgifter. Sitter du fast i samma skit i fem år är det nog ingen som fortfarande gillar vad dom gör.

Börja på ett kneg, klättra uppåt/byt avdelning så kommer du nog kunna hålla gnistan ganska länge. Mer än två år och samma uppgifter så blir det nog rätt pissigt.
Citera
2017-05-12, 13:17
Medlem
Jag vågar påstå att jag älskar mitt arbete (översättning). Därmed inte sagt att jag älskar mitt arbete hela tiden, eller ens alla kunder. Men grundsysslorna är jag inte bara road utan också genuint intresserad av. Framför allt lär jag mig nya saker varje vecka trots femton år i yrket.

Som egenföretagare kan jag dessutom välja när, var och hur jag jobbar, och möjligheten till utdelningar ger möjlighet till riktigt bra årsinkomster efter några år i yrket.
Citera
2017-05-12, 13:33
Moderator
evilhoneys avatar
Jag har haft några få jobb där jag verkligen älskat mitt arbete och det de alla haft gemensamt har varit att jag haft stort intresse för det och faktiskt varit jävligt bra på det.
Citera
2017-05-12, 13:45
Medlem
Jag föreslår att du ser arbetet som något nödvändigt för att få möjlighet att göra det som är kul. Jag tror det blir svårt att hitta jobb som du vet innan att du är besjälad av.

Jag extrajobbade på lager några månader efter examen. Bland kollegorna fanns ett par stycken som uppenbarligen var begåvade och intellektuella långt över kraven på själva arbetet. De hade börjat extrajobba någon gång och upptäckte att det kanske inte var helkul, men de fick tid och pengar till en rik fritid och det var viktigt för dem. Då är det inte dumt med jobb som man kan lämna bakom sig så fort man kliver ut genom lagerdörren.

Citat:

Citera
2017-05-12, 16:18
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Ja, definitivt, men det är få förunnat. Sedan är det också så att man kan älska sitt jobb men det har sina svackor. Precis som förhållanden.
Citera
2017-05-12, 21:25
Medlem
Katzyns avatar
Japp, nu är det 11 år sen första jobbet i branschen och det är fortfarande awesome. Jobbar med kultur.
Citera
2017-05-13, 00:37
Medlem
Ja det är i.a.f. många som lever för sina jobb nästan helt och hållet, trots att det ibland kan röra sej om i andras ögon trista jobb. Många av dessa älskar nog sitt jobb. Dessa personer utstrålar inte alltid glädje på arbetsplatserna vid en första anblick eller går runt med ett stort leende hela dagarna så det handlar inte om en het kortsiktig förälskelse... utan mer som ett längre äktenskap är det som sagt.

Det räcker att titta på detaljer som närvarostatistik för de anställda på arbetsplatsen sett över längre tid för att få en fingervisning om vilka som verkligen gillar jobbet. Några få dagars sjukskrivning på tio års anställning, och vederbörande bokar in tandläkartiderna på sin lediga tid o.s.v.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in