• 1
  • 2
2017-05-12, 01:19
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Varför? Vilka objektiva klagomål finns det på SVT:s och SR:s verksamheter som inte lätt kan avfärdas som ideologiskt dravel från fake news-folket? Ska Livsmedelsverket också läggas ned? SJ, Trafikverket, Vattenfall?

Bara för att du inte håller med betyder inte det att det är propaganda.

Det är en betaltjänst som gynnar deras anställda, och de kulturpersonligheter/kändisar SVT vill marknadsföra, mer än licensbetalarna. Därtill deras vänskapskorruption vid anställningar och höjda avgifter ju mer irrelevanta de blir

Det finns inget sätt att rättfärdiga miljarder i årliga kostnader för lekprogram åt Ola Salo och föråldrad nyhetsförmedling.

När t.e.x. amerikanerna har ett presidentval och SVTs korrespondent i Washington, D.C. rapporterar opinionen bland väljarna hon talat med (i en stad där 90% röstar på demokraterna), vilket värde har det? Jag kan själv läsa uppdaterade amerikanska nyheter och opinionsmätningar gratis och få mer information.

Det är säkert trevligt att få vara högavlönad SVT-reporter, trots bristande engelskakunskaper, och jag vet att många tittare uppskattar SVT. Det är dock en medioker tjänst som skulle kunna vara nästintill gratis.
Citera
2017-05-12, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Njää. Det här liknar ju Erdogans Turkiet.

Netanyahu vill kontrollera media på samma sätt som Erdogan?

Vilka i Sverige skulle bestämma vilka som ska styra Svensk public relation media? Löven o Kunhke?

Du tycker att en islamistisk diktatur som gör arresteringar helt godtyckligt, satt alla demokratiska principer ur spel och kontrollerar alla medier är likvärdigt med Israel därför att de senare tar i demokratisk ordning bestämt sig för göra förändringar sin skattefinansierade public service?

Idag är svensk public service extremt vänstervriden, där runt 80 procent av journalisterna sympatiserar med det röda blocket. Detta är okej tydligen, det är aldrig något problem med för mycket vänster och då kan man inte ha någon debatt om hur det påverkar innehållet eftersom vänstern alltid är totalt opartisk när de är i kraftig majoritet. Hade det varit SD eller högern som varit i samma sits hade det varit kalabalik.
Citera
2017-05-12, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Njää. Det här liknar ju Erdogans Turkiet.

Netanyahu vill kontrollera media på samma sätt som Erdogan?

Vilka i Sverige skulle bestämma vilka som ska styra Svensk public relation media? Löven o Kunhke?

Tja. Här i Sverige vill ju Hjärne kontrollera statsmedierna till 100%. Det gör hon genom att bara anställa åsiktskloner som i sin tur enbart anställer åsiktskloner. Hon besvarar inte ens kritik. - Vad skiljer då henne från Erdogan? - Tja, Erdogan är folkvald och Hjärne kan man säga har gjort en liten privat statskupp för att få igenom hennes egen politiska agenda. (detta tillåts hon göra okritiserat också)

- Vad skiljer då Hjärne från Erdogan i deras "demokratisyn" och driva deras pesonliga agenda? - Ingenting enligt mig.

Om det skall bli nåt vettigt av svensk public Service så måste man stycka upp organisationen, centraliseringen och Stockholmsfixeringen är på horribel nivå. Den som betalar TV-licens kan lika gärna hälla ut pengarna på södermalm.
Citera
2017-05-12, 10:47
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Det är en betaltjänst som gynnar deras anställda, och de kulturpersonligheter/kändisar SVT vill marknadsföra, mer än licensbetalarna. Därtill deras vänskapskorruption vid anställningar och höjda avgifter ju mer irrelevanta de blir

Har du några bevis för att utbredd vänskapskorruption råder?

Citat:
När t.e.x. amerikanerna har ett presidentval och SVTs korrespondent i Washington, D.C. rapporterar opinionen bland väljarna hon talat med (i en stad där 90% röstar på demokraterna), vilket värde har det? Jag kan själv läsa uppdaterade amerikanska nyheter och opinionsmätningar gratis och få mer information.

Kan du få nyheter på svenska från amerikanska nyhetssiter? Om alla nyhetssändingar och all media i Sverige sänds på engelska då kommer svenskan snart att dö ut. Många av oss tycker att det svenska språkets överlevnad är viktig och därför är det viktigt att etermedia sänder på svenska.
Citera
2017-05-12, 11:26
Medlem
baggebo1s avatar
Nu väntar vi bara på mediekampanjen från Wolodarski och kompani om vägen mot diktatur, kraven på uteslutning ur diverse samarbeten osv, precis som när Ungern eller Polen gör en tiondel av motsvarande grejer.

Vi lär vänta länge.
Citera
2017-05-12, 11:53
Medlem
Sun Rulers avatar
Public Service bör avvecklas omgående av en rad olika skäl.

* Snedvrider konkurrensen på marknaden
* De bryter regelbundet mot sändningstillståndet
* Slagsida åt vänster, således är opartiskheten åsidosatt
* Censurerar satir som driver med vänstern och feminism
* Som Aron Flam säger, de vill ha mångfald av hudfärg men inte mångfald av åsikter
* Ytterst omoraliskt att påtvinga folk en avgift för en tjänst som syftar till att indoktrinera dig och dina barn. Dessutom en tjänst som många inte vill ha.

Kan rekommendera Aron Flams briljanta sågning av SVT:
https://www.youtube.com/watch?v=ons-BADpDwg
Citera
2017-05-12, 12:23
Moderator
pudelluss avatar
Det bästa vore att ta bort avgiften och skattefinansiera helt och hållet. Då kan varje onödig sändning ifrågasättas och organisationen gradvis minska i omfång.
Citera
2017-05-13, 18:01
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Har du några bevis för att utbredd vänskapskorruption råder?

Kan du få nyheter på svenska från amerikanska nyhetssiter? Om alla nyhetssändingar och all media i Sverige sänds på engelska då kommer svenskan snart att dö ut. Många av oss tycker att det svenska språkets överlevnad är viktig och därför är det viktigt att etermedia sänder på svenska.

Ja, jag känner folk som fått jobb på Svt genom sina föräldrar efter gymnasiet. Kul för dom, men jag vill inte vara med och betala. Annars kan du läsa " granskning av public service" på facebook

Det var ett exempel på deras orimliga budget och slöseri. En utbytesstudent kunde youtube-streama samma meningslösa information från USA till SVT gratis, istället för att ha en armé av högavlönade anställda
Citera
2017-05-13, 21:01
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WSE
Ja, jag känner folk som fått jobb på Svt genom sina föräldrar efter gymnasiet. Kul för dom, men jag vill inte vara med och betala. Annars kan du läsa " granskning av public service" på facebook

Det var ett exempel på deras orimliga budget och slöseri. En utbytesstudent kunde youtube-streama samma meningslösa information från USA till SVT gratis, istället för att ha en armé av högavlönade anställda

Föräldrar öppnar dörrar helt klart. Om de själva jobbar som journalister är det självklart att de hjälper sina barn att få en fot innanför dörren. Men du skrev att vänskapskorruption råder vilket inte är samma sak. Jag undrar därför om du har några bevis eller om påståendet är taget ur luften?

Jag tror inte att youtube-streamare kan producera lika bra produktioner som ett professionellt mediebolag. Jag anser att det är viktigt att tv-program och serier görs i Sverige på svenska för att bevara och utveckla vår kultur. Annars kommer amerikaniseringen göra att allt sänds på engelska och vårt språk kommer så småningom att dö ut. Det vill jag inte, och eftersom tv-program på svenska inte är lönsamma tycker jag det är bra att skattepengar bekostar dem.
Citera
2017-05-13, 21:31
Medlem
WSEs avatar
Citat:
Föräldrar öppnar dörrar helt klart. Om de själva jobbar som journalister är det självklart att de hjälper sina barn att få en fot innanför dörren. Men du skrev att vänskapskorruption råder vilket inte är samma sak. Jag undrar därför om du har några bevis eller om påståendet är taget ur luften?

Jag tror inte att youtube-streamare kan producera lika bra produktioner som ett professionellt mediebolag. Jag anser att det är viktigt att tv-program och serier görs i Sverige på svenska för att bevara och utveckla vår kultur. Annars kommer amerikaniseringen göra att allt sänds på engelska och vårt språk kommer så småningom att dö ut. Det vill jag inte, och eftersom tv-program på svenska inte är lönsamma tycker jag det är bra att skattepengar bekostar dem.

Du må tycka att man självklart kan avlöna bekantas tonårsbarn med statliga medel. Jag skrev att JAG inte vill vara med och betala.

Jag pratar om kostnader, inte vilket språk dom använder. Det behövdes inte ett kamera-team i USA, eller reporterns personliga och felaktiga analys. Det fanns redan mer information än någon kunde ta del av
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in