• 1
  • 2
2017-05-11, 14:21
Medlem
Eisels avatar
Jag körde på det innan med ett MSI moderkort utan problem.
*EDIT* Var dock med intel processor så mitt svar hjälper nog inte dig så mycket.
Senast redigerad av Eisel 2017-05-11 kl. 14:26.
Citera
2017-05-11, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eisel
Jag körde på det innan med ett MSI moderkort utan problem.
*EDIT* Var dock med intel processor så mitt svar hjälper nog inte dig så mycket.

De e ju en uppenbar risk och göra det
Citera
2017-05-11, 21:11
Medlem
PeterNosters avatar
Allt beror på hur mycket ström processorn drar.

En Intel Core i7 4790K 4,0GHz drar 88 Watt.

Om vi antar att allt tas från 12 Volt:

Ohms lag: I = P/U -> 88/12 = 7,3 Ampere.

I en 4-pinnars kontakt blir det då 7,3/4 = 1,8 Ampere i varje pinne.
I en 8-pinnars kontakt blir det då 7,3/8 = 0,9 Ampere i varje pinne.

Denna 4-polare tål 5 Ampere står det men om det är för kontakthuset, eller per stift framgår inte så jag kommer inte längre.
https://www.electrokit.com/kontakthu...2x2p-3mm.49990
Citera
2017-05-11, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Allt beror på hur mycket ström processorn drar.

En Intel Core i7 4790K 4,0GHz drar 88 Watt.

Om vi antar att allt tas från 12 Volt:

Ohms lag: I = P/U -> 88/12 = 7,3 Ampere.

I en 4-pinnars kontakt blir det då 7,3/4 = 1,8 Ampere i varje pinne.
I en 8-pinnars kontakt blir det då 7,3/8 = 0,9 Ampere i varje pinne.

Denna 4-polare tål 5 Ampere står det men om det är för kontakthuset, eller per stift framgår inte så jag kommer inte längre.
https://www.electrokit.com/kontakthu...2x2p-3mm.49990

Max-ström per stift.

8-pinnarskontakten har en hel massa överkapacitet - fungerar bl a väl på dubbelprocessorkort. Så en vanlig 4-pinnars kontakt har en hel del överkapacitet vid normal användning med singelprocessorkort.

Men som fotnot har jag ett moderkort där procesorn är specificerad 125W - och Asus aggressiva automagiska överklockning rapporterade att den servade runt 225 W till processorn vid ett inbränningstest jag gjorde. Dvs en situation där processorn själv fick just under 20A eller i närheten av 5A per stift för 4-polig kontakt.

Med en 80W-processor och inga planer på aggressiv överklockning så ser jag inget problem med adapter. Kortet kanske inte ens behöver en adapter - ena halvan av 8-pin kontakten på moderkotet är identisk med 4-pin kontakt så 4-pin plugg på PSU går att trycka i. Och vissa PSU har 8-pin plugg som går att dela på till 4+4 för att användas med moderkort som bara behöver 4-pin.
Citera
2017-05-11, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazecoon
Nätagg med 4 pins 12 volts kontakter tillverkas faktiskt än men väldigt begränsande antal. Och jag har sökt runt på nätet och den här frågan är vanligare än vad jag trodde men ja kommer faktiskt köpa ett nytt nätagg då det känns mer lönt. Hur vida kvaliten är på fsp's nätaggs modeller har inte ens med saken att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Jo de har det. Vad han menar är troligen åldern på nätagget. Ett nätagg kan förstöra dator delar om man stoppar in nya. Inte alls ovanligt att den tar mig sig moderkort , kanske cpu eller gpu på köpet om man kör den ända in i slutet. Därför så e de inte värt den risken helt enkelt. Vissa märken är benägna o göra detta mer än andra.
Man ska vara glad om inget redan hänt i den situationen.

Även om nätagget hade varit helt ny så hade kvaliten spelat roll. Tex för flera år såg man flera fall där bra 400W nätagg klarade av mer än vad budget och skärp nätagg på 650W när dom bytte nätagg.
Citera
2017-05-12, 07:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Max-ström per stift.

8-pinnarskontakten har en hel massa överkapacitet - fungerar bl a väl på dubbelprocessorkort. Så en vanlig 4-pinnars kontakt har en hel del överkapacitet vid normal användning med singelprocessorkort.

Men som fotnot har jag ett moderkort där procesorn är specificerad 125W - och Asus aggressiva automagiska överklockning rapporterade att den servade runt 225 W till processorn vid ett inbränningstest jag gjorde. Dvs en situation där processorn själv fick just under 20A eller i närheten av 5A per stift för 4-polig kontakt.

Med en 80W-processor och inga planer på aggressiv överklockning så ser jag inget problem med adapter. Kortet kanske inte ens behöver en adapter - ena halvan av 8-pin kontakten på moderkotet är identisk med 4-pin kontakt så 4-pin plugg på PSU går att trycka i. Och vissa PSU har 8-pin plugg som går att dela på till 4+4 för att användas med moderkort som bara behöver 4-pin.

Kontakten tål alltså 5 A men det finns ju kontaktresistans och resistans i kabeln som möjligtvis ger ett spänningsfall så man inte får fram 12 volt till CPU. Inga data finns on kontakstiften.
Citera
2017-05-12, 08:31
Medlem
Citat:
Kontakten tål alltså 5 A men det finns ju kontaktresistans och resistans i kabeln som möjligtvis ger ett spänningsfall så man inte får fram 12 volt till CPU. Inga data finns on kontakstiften.
5A är vad varje pinne skall klara. Så 20A * 12V = 240W för 4-pinnars kontakt. Nog för 1 processor om den inte körs väldigt hårt. Men för lite för ett server-kort med två tuffare processorer.

Spänningsfallet resulterar ju i temperaturökning eftersom det sker effektförlust. Och därför man inte vill köra utanför specifikationen. Men det finns säkerhetsmarginal eftersom specifikationen för kontaktdonet inte är för rumstemperatur. För normal användning i normala temperaturer krävs det nog att man får bortfall av en eller två ledningar på grund av något brott någonstans för att det skall bli farligt varmt i återstående kontakter.

Det stora "men" här är dock om det blir korrosion på kontaktytan så man inte längre ligger på milliohm - i det fallet så får man spänningsfallet koncentrerat till en väldigt liten punkt som dessutom har dåliga möjligheter att kyla bort. Finns massor med foton på nätet där det inträffat på SATA strömkontakter, stora moderbortskontakten (för äldre moderkort som tog all ström där eller inte kollade att extra-pluggen var isatt) etc. Men finns möjlighet att få samma problem på extra-kontakten om datorn t ex används länge i miljöer där det är ökad risk för korrosion (som ju i sin tur sker fortare ju varmare kontakten är).

Själva spänningsfallet spelar ingen större roll för moderkortet bara det är "rimligt" stort - strömmen går direkt till step-down DC/DC som omvandlar till de nödvändiga spänningarna på kortet. Alla förbrukare på kortet behöver spänning långt under 12V. Att man valt 12V är bara för att få lägre ström i ledningar och kontaktpinnar än om man drog i stort sett all ström på 3V3 och 5V som man gjorde på gamla moderkort.

Det enda som händer om man får 1V spänningsfall och moderkortet alltså bara får 11V är att strömmen som måste tas från PSU ökas med 12/11 eftersom DC/DC:n behöver få sin önskade effekt. Skulle nätaggregatet i stället ge lite överspänning så blir det i stället lägre ström som tas ut över kabeln. Förutom då att 1V spänningsfall innebär att man för varje ampere ström moderkortet drar får 1W värme i kabel/kontaktdon.
Citera
2017-05-12, 17:34
Medlem
Bazecoons avatar
Har bestämt mig föratt att införskaffa mig ett nytt nätagg. Så denna diskussion leder ingen vart ändå.
Citera
2017-05-12, 17:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Har bestämt mig föratt att införskaffa mig ett nytt nätagg. Så denna diskussion leder ingen vart ändå.

Det kan ju finnas andra som läser tråden och inser att det är inga problem att köra med 4 istället för 8. "Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"
Citera
2017-05-12, 18:17
Medlem
Bazecoons avatar
Citat:
Det kan ju finnas andra som läser tråden och inser att det är inga problem att köra med 4 istället för 8. "Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Det kan du för sig ha rätt i. Men Samtidigt vill ja va på säkra sidan. Och eftersom jag ska beställa mina sista delar till mitt datorbygge redan idag så tänker ja inte vänta på ett bättre svar angående det. Det är 2 sidor fulla med mestadels spekulationer och det är enough för mig.
Citera
2017-05-12, 21:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Det kan du för sig ha rätt i. Men Samtidigt vill ja va på säkra sidan. Och eftersom jag ska beställa mina sista delar till mitt datorbygge redan idag så tänker ja inte vänta på ett bättre svar angående det. Det är 2 sidor fulla med mestadels spekulationer och det är enough för mig.

Det skadar inte att vara försiktig och nätaggregatet hade kanske inte många år kvar ändå.
Men fakta är att:

Med 4-pinnars kontakt och en processor som drar 88 Watt går det 1,8 ampere i varje stift och stiften tål 5 ampere. Processorn drar som mest 88W, inte hela tiden.
Citera
2017-05-13, 00:38
Medlem
Bazecoons avatar
Citat:
Det skadar inte att vara försiktig och nätaggregatet hade kanske inte många år kvar ändå.
Men fakta är att:

Med 4-pinnars kontakt och en processor som drar 88 Watt går det 1,8 ampere i varje stift och stiften tål 5 ampere. Processorn drar som mest 88W, inte hela tiden.

Nä visst. Nej det var sen 2012. Så drygt 5 år gammalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in