2017-05-10, 13:03
Medlem
Lite standarfrågor, tänkte skaffa en MC (Troligtvis en Yamaha Virago 535) och övningsköra på (endast ute på landet på privat väg och ej i trafik) vad jag undrar är om man kan stå som ägare samt teckna försäkring på den om man inte har mc-körkort?
Tänkte mest ha den försäkrad ifall att den skulle bli stulen, för jag antar att det kan bli kostsamt om den skulle bli stulen och någon krockar eller skadar någon? Eller hur fungerar det?

Tanken är alltså att jag ska hinna få lite vana innan jag börjar med körkortsutbildningen.
Citera
2017-05-10, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Lite standarfrågor, tänkte skaffa en MC (Troligtvis en Yamaha Virago 535) och övningsköra på (endast ute på landet på privat väg och ej i trafik) vad jag undrar är om man kan stå som ägare samt teckna försäkring på den om man inte har mc-körkort?
Tänkte mest ha den försäkrad ifall att den skulle bli stulen, för jag antar att det kan bli kostsamt om den skulle bli stulen och någon krockar eller skadar någon? Eller hur fungerar det?

Tanken är alltså att jag ska hinna få lite vana innan jag börjar med körkortsutbildningen.

Är du myndig är det inga problem att äga, är man under 18 måste man ha förarbehörighet för fordon man äger.

EDIT: För omyndiga personer över 18 år utan förarbehörighet vet jag inte vad som gäller.
Senast redigerad av Ankarbarn 2017-05-10 kl. 13:10.
Citera
2017-05-10, 13:10
Medlem
Citat:

Klart att du kan försäkra den.
Citera
2017-05-10, 13:12
Medlem
Tack för snabba svar!
Jajjemän åldern är inne så inga problem så sett.
Citera
2017-05-10, 13:14
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Är du myndig är det inga problem att äga, är man under 18 måste man ha förarbehörighet för fordon man äger.
Är du helt 100 på det? Man kan ju inte köpa sig en mc samma dag som man får lappen eller fyller 18. Blir svårt att övningsköra då.
Ägde själv mc (registrerad hos VV som det hette då) flera år innan 18 resp körkort. Men är reglerna ändrade?
Vilka är konsekvenserna om man försöker 'regga sig' på ett fordon man inte har behörighet att har körkort på och inte är 18 år?
Tänker även på alla de som sysslar med motorsport där flera av klasserna utgår från standard mc men man får köra från 14-16 års åldern.
Citera
2017-05-10, 13:36
Medlem
gamlingen66s avatar
Du får äga vad du vill om du har åldern inne,, behörighet spelar ingen roll.
Citera
2017-05-10, 13:57
Medlem
warp10s avatar
inget körkort men står som ägare och på försäkring på min hoj och gjort i snart 1.5 år utan bekymmer, aldrig fått frågan ifall jag har körkort av försäkringsbolaget vad jag vet. över 18
Citera
2017-05-10, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av warp10
inget körkort men står som ägare och på försäkring på min hoj och gjort i snart 1.5 år utan bekymmer, aldrig fått frågan ifall jag har körkort av försäkringsbolaget vad jag vet. över 18
Ok, har hört samma sak.
Citera
2017-05-10, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Är du helt 100 på det? Man kan ju inte köpa sig en mc samma dag som man får lappen eller fyller 18. Blir svårt att övningsköra då.
Ägde själv mc (registrerad hos VV som det hette då) flera år innan 18 resp körkort. Men är reglerna ändrade?
Vilka är konsekvenserna om man försöker 'regga sig' på ett fordon man inte har behörighet att har körkort på och inte är 18 år?
Tänker även på alla de som sysslar med motorsport där flera av klasserna utgår från standard mc men man får köra från 14-16 års åldern.

Jag är helt 100 även om det i här fallet är ett ickeproblem då TS visat sig ha åldern inne.

Läs under "ägarbyte till underåriga".
http://www.transportstyrelsen.se/agarbyte#17182
Citera
2017-05-11, 18:22
Medlem
Citat:

Om du krockar, eller skadar något när du kör utan körkort, då gäller inte din försäkring.
Om det inte är så att du övningskör, men din sista mening gör att de tlåter lite som att du skall kröa själv, utan att övningsköra.
Citera
2017-05-12, 00:34
Medlem
videofotografens avatar
Har du bara åldern inne att få äga ett fordon... MC eller bil... så är det inga problem. Här kommer ett inlägg från LAWLINE.SE - Köpa och äga bil utan körkort?

FRÅGA
Får man köpa och äga en bil fast man inte har körkort?

SVAR

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

När du köper en bil måste du skrivas in som ägare av denna i vägtrafikregistret hos transportstyrelsen. Huruvida du har körkort och rent faktiskt får lov att köra bilen utgör inget villkor för att du ska kunna skrivas in som ägare av bilen. Så länge du är myndig bör du alltså i regel kunna köpa och äga bilen, oavsett om du har körkort eller inte.

Om personen i fråga inte har körkort för att den är under 18 år, uppstår dock problem. Detsamma kan exempelvis gälla om personen har en förvaltare förordnad på sig. För att kunna ingå bindande avtal såsom ett köpeavtal av en bil, eller senare sälja bilen, krävs nämligen att du har rättshandlingsförmåga, vilket en omyndig person i regel inte har.

Går du in och läser transportstyrelsens information ges det ovan nämnda också uttryck för (länk: http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Agarbyte/). Är köparen underårig måste båda föräldrarna godkänna ägarbytet. Barn kan alltså inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort för (vilket de först kan få när de blivit 18 och myndiga). Om vårdnadshavarna däremot registreras tillsammans med barnet så försvinner de automatiskt när fyller 18 år eller skaffar körkort/förarbevis till fordonet. Allt det här framgår även av lag (2001:558 om vägtrafikregister).

Anledningen till att möjligheten att äga en bil är begränsad har alltså inte med om personen får köra bilen eller inte att göra. Grunden ligger i att den som står som ägare blir skyldig att betala trafikförsäkring, fordonsskatt, fordonsavgifter, parkeringsanmärkningar etc. En sådan skyldighet ska inte kunna påföras ett barn, ex för att föräldrarna själva ska slippa betala. Samtidigt måste ju staten också försäkras om att någon betalar, vilket ett barn i regel inte kan.

Så som sagt; så länge du är myndig får du lov att köpa och äga en bil, trots att du inte har körkort.

Med vänliga hälsningar
Franziska Brüggemann
Citera
2017-05-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Om du krockar, eller skadar något när du kör utan körkort, då gäller inte din försäkring.
Om det inte är så att du övningskör, men din sista mening gör att de tlåter lite som att du skall kröa själv, utan att övningsköra.

Jo, jag kommer enbart köra på gårdsplan, alltså inte i trafik. Försäkringen kan ju egentligen kvitta tills man har körkortet så sett eftersom jag inte kommer köra i trafik, men tänkte mer att det kan vara bra att ha den ifall den skulle bli stulen, eller är det onödigt att skaffa försäkring enbart för det? Täcks det av hemförsäkring kanske? Tänker i ett scenario om den skulle bli stulen och tjuven krockar och skadar någon annans bil, osv. Blir jag skadeståndsskyldig då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in