• 1
  • 2
2017-11-24, 23:01
Medlem
ace_secs avatar
Gillar inte Picadels salladsbar. Thailändsk kyckling osv... Nej tack!

Men i likhet med ts så älskar jag dock den krämiga pastasalladen. Receptet på den vore grymt!
Citera
2019-04-02, 04:13
Medlem
ica/picadelis pasta-recept?

Åt en krämig chilipasta på ica här om dagen som var gudomligt god. Har försökt att leta upp ett recept på den men hittar inget recept. Däremot hittar jag ingredienserna på picadelis sida. Men som den dåliga kocken som jag är så kan jag inte lista ut receptet och undrar om någon annan här i matsektionen kanske har gjort det eller kan göra det?
Rekommenderar start att smaka den för er som inte gjort det

Ingredienser enligt picadelis hemsida:

Pasta 46% (DURUMVETE, vatten),
majonnäs (rapsolja, ÄGGULA, vinättika, SENAPSFRÖ, svartpeppar, stabiliseringsmedel (E415, E412)), CREME FRAICHE,
purjolök,
tomat,
lök,
vatten,
salt,
socker,
vitvinsvinäger,
vitlök,
chili 0,6%,
spiskummin,
oregano,
cayennepeppar,
surhetsreglerande medel (citronsyra),
majsstärkelse,
konserveringsmedel (E202, E211),
kryddextrakt (paprika).
Citera
2019-04-02, 15:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Åt en krämig chilipasta på ica här om dagen som var gudomligt god. Har försökt att leta upp ett recept på den men hittar inget recept. Däremot hittar jag ingredienserna på picadelis sida. Men som den dåliga kocken som jag är så kan jag inte lista ut receptet och undrar om någon annan här i matsektionen kanske har gjort det eller kan göra det?
Rekommenderar start att smaka den för er som inte gjort det

Ingredienser enligt picadelis hemsida:

Pasta 46% (DURUMVETE, vatten),
majonnäs (rapsolja, ÄGGULA, vinättika, SENAPSFRÖ, svartpeppar, stabiliseringsmedel (E415, E412)), CREME FRAICHE,
purjolök,
tomat,
lök,
vatten,
salt,
socker,
vitvinsvinäger,
vitlök,
chili 0,6%,
spiskummin,
oregano,
cayennepeppar,
surhetsreglerande medel (citronsyra),
majsstärkelse,
konserveringsmedel (E202, E211),
kryddextrakt (paprika).

Det är ju inte raketforskning. Att blanda majo+CF har väl alla gjort? Börja med det för att få fram rätt konsistens. Sedan fortsätter du med all vätska. Blir den för lös så har man i mer majo+CF annars så mer vätska. Krydda den sist av allt.

Jag skulle utgå från en burk CF som är 2dl, där man kör 50/50 majo-CF. Eventuellt är det något för mycket majo.

- 2 tsk vinäger
- 1 tsk salt
- Inget socker (Men ha 1 tsk om du vill)
- 2 klyftor riven/pressad vitlök eller 1,5 tsk vitlökspulver.
- 1 tsk chilipulver. Mer om du vill ha det starkt.
- 1 tsk oregano
- 1/2 tsk spiskummin
- 1/2 tsk paprika + cayenne
- 2 tsk vatten. Mer vid behov.

Smaka av. När det känns okej, släng i fint skuren rödlök, tomat samt purjo. Jag gillar tärnad gurka också för lite crunsh.

https://www.picadeli.com/sv/10595-pasta-chili/
Citera
2024-04-21, 13:01
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det är ju inte raketforskning. Att blanda majo+CF har väl alla gjort? Börja med det för att få fram rätt konsistens. Sedan fortsätter du med all vätska. Blir den för lös så har man i mer majo+CF annars så mer vätska. Krydda den sist av allt.

Jag skulle utgå från en burk CF som är 2dl, där man kör 50/50 majo-CF. Eventuellt är det något för mycket majo.

- 2 tsk vinäger
- 1 tsk salt
- Inget socker (Men ha 1 tsk om du vill)
- 2 klyftor riven/pressad vitlök eller 1,5 tsk vitlökspulver.
- 1 tsk chilipulver. Mer om du vill ha det starkt.
- 1 tsk oregano
- 1/2 tsk spiskummin
- 1/2 tsk paprika + cayenne
- 2 tsk vatten. Mer vid behov.

Smaka av. När det känns okej, släng i fint skuren rödlök, tomat samt purjo. Jag gillar tärnad gurka också för lite crunsh.

https://www.picadeli.com/sv/10595-pasta-chili/

Får väl testa. Alla i tråden dog av salladen tydligen. Har letat efter hur man gör den, hamnade här. Den är verkligen god.
Citera
2024-04-21, 13:28
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Får väl testa. Alla i tråden dog av salladen tydligen. Har letat efter hur man gör den, hamnade här. Den är verkligen god.

Den måste testas. Gillar den där pastasalladen jag med.
Citera
2025-09-18, 00:30
Medlem
Food by Drygast https://share.google/zcazewwV3DPJeuOD3

Hittade tråden eftersom jag också är ett fan av Picadelis chilipasta, och har sjukt mycket hemodlad chili i år. Det här receptet är riktigt bra, använde Lombardo som är en mild sort på några hundra Scoville. Det här är ju comfort food och ska inte vara en utmaning.
Citera
2025-09-19, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dealman69
Jag är inte så mycket för att knapra på buskar och sådant, men just pastasallader tycker jag kan vara väldigt gott - speciellt till lunch eller lite senare på kvällen.

Picadeli brukar ha salladsbarer på ICA och Coop där man får plocka och blanda själv, och dom har en krämig pastasallad smaksatt med chili som är så fruktansvärt god. Brukar titta in lite titt som tätt och kolla om det finns, och om det gör det så brukar jag ofta ta ganska mycket.

Saken är den, det är inte bara jag som är otroligt förtjust i den - alla verkar vara det. Det är lite som att försöka leta efter guld känns det som. Vet 3st affärer här som har Picadeli's salladsbar och den pastasalladen är slut i princip hela tiden.

Och enligt personalen är den även slut på catern så dom kan inte fylla på - vilket verkar lite konstigt och half-arsed både av personalen(som kan vara otroligt dålig på att se till att fylla på när det börjar bli lite) och Picadeli som borde kunna förutse att just denna pastasalladen säljer så pass bra.

Jag är inte direkt handikappad när det kommer till matlagning, men brukar oftast göra lite lättare husmanskost och just sallader är som sagt något jag aldrig prövat på.

Så tänkte om någon av er har något recept som är lika god som deras? Det är mest själva såsen jag är intresserad av, resten är ju bara att slänga i som man känner för det.

Tack på förhand

"Lika god" är svårt att säga. Men kokt pasta, väl avrunnen och kall så gärna gammal pasta, blandat med creme fraiche, majonnäs, sweet chili, lök och tomat. Tycker det smakae tillräckligt ok. Mängderna höftas.
Citera
2025-09-28, 18:06
Medlem
Vem0ths avatar
Hemligheten är nog för att chilin i den kommer specifikt från Sambal Oelek eftersom konserveringsmedlen stämmer överens med innehållet från Sambal Oelek.

Plus att det är "färsk" majonnäs sådan som man kan köpa från manuella delidiskar som smakar ordentligt mycket bättre mot den du hittar i hyllan.
Citera
Igår, 13:52
Medlem
500 gram pasta
3 dl creme fraiche
2 dl majonäs
1,5 dl sweet chilisås
1/2 hackad purjolök
1 hackad rödlök
1 hackad röd snackpaprika

Smakar likadant!

Andra varianter på krämig pastasallad:

Istället för sweet chilisås kan man använda dipmix från Estrella och OLW.
Ranch, holiday, sourcream & onion, dill & gräslök och fresh island som exempel. Perfekta smaksättare!

Testa häll i andra grönsaker, eller kanske kyckling, lax, skinka eller räkor!

Testa ha i en msk curry och en msk bostongurka till kyckling!
Citera
Igår, 23:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizalfos
500 gram pasta
3 dl creme fraiche
2 dl majonäs
1,5 dl sweet chilisås
1/2 hackad purjolök
1 hackad rödlök
1 hackad röd snackpaprika

Smakar likadant!

Andra varianter på krämig pastasallad:

Istället för sweet chilisås kan man använda dipmix från Estrella och OLW.
Ranch, holiday, sourcream & onion, dill & gräslök och fresh island som exempel. Perfekta smaksättare!

Testa häll i andra grönsaker, eller kanske kyckling, lax, skinka eller räkor!

Testa ha i en msk curry och en msk bostongurka till kyckling!

Bra jobbat, ja visst är det trevligt när det är så enkelt. Såklart finns det massor å välja på i den salladsbaren men mycket skulle man tom kunna köpa på halvfabrikat ang köttet och annat eller helfabrikat

Men nu är ju tråden för dom som inte har den avsikten eller äter det alldeles för sällan för att orka
pyssla med det hemma. Men ska käka kalla sallader med pasta iaf 2-5 dagar i veckan till lunch osv så anser jag iaf att man bör överväga göra det hemma och kopiera den salladsvagnen. Känns som man blir blåst annars på priset (absolut inte värt pengarna iaf) men de kanske inte bryr sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in