2017-05-08, 21:32
Medlem
ZapDragons avatar
Kan nog stämma att det nu och en tid framåt är lättare att hitta båtplats. I andra änden av att 40-talisterna är på väg ut ur båtlivet är nog kommande nedläggning av klubbar i rask takt över hela landet. Föreningsliv, frivilligt obetalt arbete & styrelseuppdrag lockar inte yngre som hellre betalar högre avgift för att få service. Lär väl tillkomma lite fler marinor p.g.a det men antalet båtplatser totalt lär falla rejält.
Citera
2017-05-15, 18:23
Medlem
Månsans avatar
Jag sa ju det...

http://www.ksss.se/Nyheter/Nyheter/2...-Saltsjobaden/

Nu tigger självaste fina KSSS om båtar till småbåtshamnen. Bättre än i Saltsjöbaden kan man knappast ligga. Nära ut till riktiga skärgården och långt från Rinkeby och Husby.
Citera
2017-05-15, 20:59
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag sa ju det...

Nu tigger självaste fina KSSS om båtar till småbåtshamnen. Bättre än i Saltsjöbaden kan man knappast ligga. Nära ut till riktiga skärgården och långt från Rinkeby och Husby.

Där ser man, intressant info, tack för det! För bara några år sen fanns det en svarthandel med klubbplatser och flera kommersiella varv som erbjöd båtplatser till hutlösa priser. Saker och ting ändrar sig snabbt. Som några påpekat är det nog 40-talisterna som checkar ut från båtlivet...?
Citera
2017-05-21, 20:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Helt otroligt. För fem år sedan jagade jag båtplats i Stockholm och det var helt omöjligt. Förutom de kommersiella marinorna som tar hutlöst betalt. Otroligt att så mycket hänt på fem år. Tror jag skaffar båt!
Citera
2017-05-22, 11:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag sa ju det...

Det finns väl inga betongförorter som har bra skärgårds nära läge?

Märkligt. En kompis som letade för något år sedan upptäckte att även de svindyra marinorna hade lång kö. Men efter lite jagande fick han tag i en toppen plats långt ut på Ingarö.
Citera
2017-06-02, 18:06
Medlem
idiamindadas avatar
På Lidingö finns en kommunal kö som inte hjälpt någon. Men på den lokala Facebook-gruppen är det ofta företrädare för båtklubbar som frågar om någon vill ha båtplats. Håll koll på dessa sidor.
Citera
2018-03-26, 12:50
Medlem
Uppdatering 2018 vår, södra Roslagen
Trälhavets Båtklubb Åkersberga: ca 7 års kö.
Svinninge Marina har ofta platser, men de är svindyra (första årshyran tar man +50% plus att man är tvungen att hyra eller köpa deras vagga). Som exempel: för en segelbåt på 7.7m (express) blir årshyran över 21000 + 1500 för att hyra vagga. Rätt saftigt för en båt som kostar 70000 i inköp.
Dyviks marina har platser ibland.
Kolla även Säbyvikens marina, men där har man vaktplikt. Ganska vettiga priser.
Björnhammarvarvet kan också ha platser.
Mitt råd: köp inte båt förrän platsen är ordnad!!!
Citera
2018-03-26, 13:31
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Uppdatering 2018 vår, södra Roslagen
Trälhavets Båtklubb Åkersberga: ca 7 års kö.
Svinninge Marina har ofta platser, men de är svindyra (första årshyran tar man +50% plus att man är tvungen att hyra eller köpa deras vagga). Som exempel: för en segelbåt på 7.7m (express) blir årshyran över 21000 + 1500 för att hyra vagga. Rätt saftigt för en båt som kostar 70000 i inköp.
Dyviks marina har platser ibland.
Kolla även Säbyvikens marina, men där har man vaktplikt. Ganska vettiga priser.
Björnhammarvarvet kan också ha platser.
Mitt råd: köp inte båt förrän platsen är ordnad!!!

Dyvik, Svinninge etc är kommersiella varv. Väldigt få platser dessutom. Man ska istället höra i de stora båtklubbarna, Viggbyholm, Näsbyviken med många hundra förtöjningsplatser.

Trälhavet har jag lite insyn i. Dom där 7 åren är kraftigt överdrivet för de flesta båtar. Snarare är väntetiden ett par år för en segelbåt på 7-8 meter, typ IF, H-båt, Viggen. Trälhavets BK ligger perfekt, nästan ute i riktiga skärgården. Därav större efterfrågan. Viggbyholm, Näsbyviken ligger långt innanför Vaxholm = låg efterfrågan, lediga platser finns.
Citera
2018-03-26, 18:34
ca 3-4 år beroende på hyran och båtens storlek
Citera
2018-08-19, 12:23
Medlem
Kaustis avatar
Hur ser det ut om man vill ha plats för en liten eka sydöst om Stockholm? Helst typ max 30-45 minuters bilkörning från Gullmarsplan.
Är lite sugen på att skaffa en liten eka för att kunna fiska med, men behöver ju en plats att lägga den på i så fall.
Citera
2018-08-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur ser det ut om man vill ha plats för en liten eka sydöst om Stockholm? Helst typ max 30-45 minuters bilkörning från Gullmarsplan.
Är lite sugen på att skaffa en liten eka för att kunna fiska med, men behöver ju en plats att lägga den på i så fall.
Båtplatser nära en lämplig bilparkering är alltid eftertraktade av dem med fast eller fritidsboende på öarna i närheten.
Såväl små/enkla/billiga platser som stora/skyddade/dyra.

Kan du tänka dig att ta Waxholmsbåt/passbåt till någon näraliggande ö så blir situationen annorlunda.
Rekommenderar dig att rekognosera lämpliga/önskade ställen för dig och sätta dit ett anslag på de anslagstavlor som finns i anslutning till bryggan:
"Roddbåt eller båtplats önskas hyra för kortare fisketurer vid ön/bryggan xXxX - Ring Kausti om ni vet något!"
Citera
2018-09-05, 22:15
Medlem
Annat alternativ är båttrailor, funkar bra och du slipper båtplats men du behöver en uppställningsplats tex trädgård, en liten eka kan du tai själv med vinschen. Annars skulle jag som någon skrev ordna plats på närliggande ö eller kolla N-hamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in