2017-05-05, 19:38
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okkkkk
Det är visst billigt, säsongspriset ligger på 3k/månad i centrala Stockholm.

Om vi utgår ifrån denna segelbåt: https://www.blocket.se/stockholm/Fac...tm?ca=1_11&w=3
Men ingår det nånting i dom 3kkr eller är det bara för själva platsen? och får man ligga där permanent?
Citera
2017-05-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Men ingår det nånting i dom 3kkr eller är det bara för själva platsen? och får man ligga där permanent?
4-10 år väntetid för en permanent plats i absolut centralaste områdena, tar vi till exempel Norrtälje hamn så är det inte speciellt svårt.

Många hyr dessutom ut sina platser varje säsong, hittar man lätt på blocket också.
Senast redigerad av Okkkkk 2017-05-05 kl. 19:46.
Citera
2017-05-05, 19:57
Medlem
Cleetus187s avatar
Segla till nått schyst land där det är billigt att bo med båt, thailand typ såna länder.
Citera
2017-05-05, 20:20
Medlem
Hur funkar det att ha båten i vattnet vintertid, tar den inte skada av is och höststormar?
Citera
2017-05-05, 20:25
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenutavbajs
Vad skall du med internet? Gå på biblioteket! Vatten kan du ta från havet och koka.

Va då värme? Du bor inte på Nordpolen, ta på en varm tröja.... El fixar du själv med vindkraft....

Koka havsvatten? och dricka dropparna från kondensen då? det kommer bli en dyr el/gas räkningen...

Bättre att ha en solpanel som driver en omvänd osmos pump (som visserligen också är dyr och verkar gå sönder titt som tätt) men ändå billigare och bättre antar jag...
Citera
2017-05-05, 20:30
Medlem
Zaedrewss avatar
Klart det är möjligt och det är nu många som redan gör det. Även i insjöarna som vättern och vänern förekommer det. Betydligt enklare då gällande vare sig Göteborg eller Stockholm då detta med is blir ett mindre problem.
Citera
2017-05-05, 20:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willek
Hur funkar det att ha båten i vattnet vintertid, tar den inte skada av is och höststormar?
Plastskrov är känsligare än stålskrov till exempel, kan även ha slang och luftpump så blir det ingen is närmast skrovet däremot kanter som skrovet kan gå emot.
Citera
2017-05-05, 21:19
Medlem
Aurelias avatar
Absolut, vi hade helårsplats i Lilla bommen för ett tiotal år sen, bodde i båten i nästan 2 år innan vi fick en studentlägenhet.
Vi hade en 40 fots segelbåt, så inget likande en lägenhet, men akterruff med dubbelkoj och stuvutrymmen, salong med kök och navigationsplats. Toalett och dusch i fören, samt ytterligare stuvutrymme längst fram i fören.
Svårast är att hitta en båt med tillräcklig isolering, vi isolerade vår själva. Avfuktning var alltid ett jävla bekymmer vintertid.
Vi betalade 20000 kr/år för platsen, snittade på ca 1000 kr/mån i el, sen tillkom avgifter för latrintömning. Dock kräver ju en båt ganska mycket underhåll så vi räknade med att det kostade runt 6000 i månaden. Men då bodde vi centralt och ägde en flytande partyplattform.
Idag hade jag inte överlevt utan lyx som oändligt med varmvatten och egen tvättmaskin, men på den tiden var jag ganska spartansk.
Även om vår båt var byggd som en världsomseglare med all det innebär i form av extra utrustning så var det ganska opraktiskt nu när jag tänker tillbaka, men vi gillade det. Jag hade idag satsat på husbåt om jag ämnade bo så, inte en vanlig båt.
Vi var en av ca 10 båtar som boddes på permanent då.
Citera
2017-05-05, 22:00
Medlem
Man bör tänka på att många mindre båtklubbar inte tillåter övernattning i båtar. Vilket kan ge problem.

El kommer kräva självförsörjning om du inte ligger på typ pampas eller motsvarande, och då blir priset i samma nivå.
Uppvärmning kommer kosta en del i bland annat bränslekostnader.
Internet kostar en del, men tex tele2 har mobilabbonemang (+extra simkort) för upp till 500kr. 500kr är obegränsat. Detta är inklusive fria samtal och sms.

Sen så kommer du behöva vattentillförsel då du knappast kommer vilja tillaga middagen i havsvatten om du ligger i en båthamn. Det betyder alltså att kånka vatten från någon kran.

Skulle man hitta en båtklubb som erbjuder vatten, övernattning, el osv så kommer det inte vara billigt!
Citera
2017-05-05, 22:26
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willek

Plastbåtar klarar isen förvånansvärt bra även utan cirkulationspump faktiskt. Har sett flera båtar i hamnen som ligger i året om utan synliga skador. Inget att rekommendera för nyare skrov dock.

Man kan nog bo riktigt billigt om man är beredd att ha det lite spartanskt. En mindre segelbåt av plast med några årtionden på nacken får du för kaffepengar. El behövs bara till kyl och belysning och LED-lampor drar nästan inget. Jag skulle satsa på en lösning med dieselkraftverk och batterier. "Vildankra" i någon trevlig vik så slipper du onödiga hamnavgifter.
Citera
2017-05-05, 23:09
Medlem
Tar det längre/kortare tid att få båtplats i Stockholm om man har en stor segelbåt för 300.000?
Citera
2017-05-05, 23:15
Medlem
Vad är bästa lösningen om man vill bo nära Stockholm eller Göteborg?

Vad är bästa lösningen om man vill bo nära Stockholm eller Göteborg?

Jag har lösningar, köpa en lägenhet i Falkenberg eller Västerås för billiga pengar sedan har man 1h till antingen sthlm eller gbg.

Men om man inte vill gå den vägen, vad är snabbaste sättet att kunna bo i närheten av dessa städer för att plugga på universitetet med en trygghet? Alltså inte andrahandskontrakt.

Husbil på någon campingplats eller en segelbåt på en båtplats som man har haft väntetid på? Är det väntetid på campingplatser? Jag har aldrig campat så jag kan omöjligt veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in