2017-05-05, 06:29
Medlem
Sökte lite på trådar men hitta bara att ta bort bidragen helt… men hade en fundering i morse…
Att folk kommer hit och lever gott på våra bidrag har väl inte undgått någon. Något som jag funderat på är dock hur/om det skulle fungera att ”nollställa” systemet?

Dvs. sluta betala ut bidrag till alla och kräva att dom kommer med giltigt ID och visar upp sig på skattekontor för att få tillbaka bidragen och startar om allting?
- De bevisar sin närvaro i Sverige…
- de bevisar hur många barn de har etc..?
- utesluter bidraget till folk som är och krigar för IS etc..
- bevisar vart de bor om de vill ha bidrag från staten.
Alla får ta fingeravtryck + foto och registrera sig mm. Samköra med migrationsverket, skatteverket, försäkringskassan mm. Allt rebootas och startas om.. möjligt?

Givetvis ta region efter region och på något sätt försöka få ordning på alla felaktiga bidragsutbetalningar. Det skulle nog givetvis kosta en del men löna sig på längre sikt. Ahmed och co. Skulle säkert hitta sätt att lura till sig mer bidrag men hade detta varit teoretiskt möjligt för Sverige?
OBS, läs teoretiskt möjligt… inte PK-möjligt ?
Citera
2017-05-05, 07:19
Medlem
Låter bra och vidare skulle alla bidragstagare som är friska i övrigt ha arbetsplikt, det finns
hur mycket som helst att göra, sopa gatorna, skotta snö, rensa stränder, klippa gräs i parker
osv, osv. Undrar vad muhammed och hans fruar hade tyckt om det?
Citera
2017-05-05, 07:51
Medlem
JumpingJacks avatar
Moderaterna har föreslagit att de som lever på försörjningsstöd (socialbidrag) i mer än tre månader ska infinna sig för en motprestation minst tre timmar om dagen. Nu är ju just inte Moderaterna kända för att vilja genomdriva sina egna förslag men det är väl en fingervisning om i vilken riktning debatten går.

Jag tycker att det är helt rimligt att man är åtta timmar på något aktivitetscentrum där man arbetar fyra timmar och söker jobb eller pluggar svenska fyra timmar varje dag för att kunna kvittera ut försörjningsstöd. Alla andra får arbeta minst åtta timmar om dagen för att överleva och samma villkor bör gälla de som behöver hjälp av samhället för att försörja sig. Välkommen till Sverige!
Citera
2017-05-05, 07:57
Medlem
9797s avatar
Vi kommer hamna där förr eller senare. Tyvärr måste väl systemet i vanlig ordning crasha helt och hållet innan det sker en förändring. Men vi är snart där, de kommande årens anhöriginvandring borde bli spiken i kistan. Hoppas jag.
Citera
2017-05-05, 07:59
Medlem
Merwinnas avatar
Det har jag sagt hela tiden. Först och främst borde fler bidrag vara knutna till medborgarskapet, PUT ska inte räcka. Och medborgarskapet ska man KVALIFICERA sig för under lång tid, och inte bara få.

Dessutom MÅSTE man göra något åt de barnrelaterade bidragen. Det borde inte vara möjligt att skaffa så många barn som dessa familjer ofta gör, utan att någon i familjen arbetar. Handlar för övrigt inte bara om bidragen utan även alla resurser som mammorna och barnen tar upp i välfärden, så att svenska kvinnor och barn trängs ut: MVC, förlossningsvård, BB, BVC, läkare, tandläkare, dagis, skola inklusive hemspråksundervisning, extra stöd i svenska o.s.v..

I hemlandet hade pappan varit tvungen att arbeta ihop till varenda barnmorskeräkning och skolavgift med eget kroppsarbete. Självklart är det lockande att komma hit och bara FÅ allt detta, och inte behöva arbeta alls. Och sedan skryta för alla hur många söner man har...
Citera
2017-05-05, 08:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Moderaterna har föreslagit att de som lever på försörjningsstöd (socialbidrag) i mer än tre månader ska infinna sig för en motprestation minst tre timmar om dagen. Nu är ju just inte Moderaterna kända för att vilja genomdriva sina egna förslag men det är väl en fingervisning om i vilken riktning debatten går.

Jag tycker att det är helt rimligt att man är åtta timmar på något aktivitetscentrum där man arbetar fyra timmar och söker jobb eller pluggar svenska fyra timmar varje dag för att kunna kvittera ut försörjningsstöd. Alla andra får arbeta minst åtta timmar om dagen för att överleva och samma villkor bör gälla de som behöver hjälp av samhället för att försörja sig. Välkommen till Sverige!

Dock får det inte bli så illa att svenskar som faktiskt ÄR psykiskt sköra och har svårt för att umgås med andra så länge (kanske efter svåra upplevelser i skolan eller på jobbet) ställs mellan att svälta och att utsätta sig för detta (i deras ögon) fruktansvärda lidande.

Det är olyckligt att nödvändigheten att minska bidragsberoendet överlag p.g.a. alla invandrare, ska gå ut över de svenskar som har det svårast... Då vi är så rädda för att "diskriminera" här i Sverige.
Citera
2017-05-05, 08:04
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Dock får det inte bli så illa att svenskar som faktiskt ÄR psykiskt sköra och har svårt för att umgås med andra så länge (kanske efter svåra upplevelser i skolan eller på jobbet) ställs mellan att svälta och att utsätta sig för detta (i deras ögon) fruktansvärda lidande.

Det är olyckligt att nödvändigheten att minska bidragsberoendet överlag p.g.a. alla invandrare, ska gå ut över de svenskar som har det svårast... Då vi är så rädda för att "diskriminera" här i Sverige.

Då har de förmodligen läkarkontakt som kan intyga det. Men det får bli slut på att somaliska föräldrar kan sova till nio på vardagarna och sedan sitter hemma och käkar solrosfrön i lugn och ro medan Svensson cyklar till jobbet halv sju för att betala in skattepengar för att försörja 11-barnsfamiljen. Det är otroligt stötande att det ens kan gå till på det sättet.
Citera
2017-05-05, 08:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Då har de förmodligen läkarkontakt som kan intyga det. Men det får bli slut på att somaliska föräldrar kan sova till nio på vardagarna och sedan sitter hemma och käkar solrosfrön i lugn och ro medan Svensson cyklar till jobbet halv sju för att betala in skattepengar för att försörja 11-barnsfamiljen. Det är otroligt stötande att det ens kan gå till på det sättet.

Problemet är ju att läkare har blivit mycket mer restriktiva med att sjukskriva för psykiska besvär. Man måste nästan vara redo för inläggning på psyket innan man får en sjukskrivning för sådant idag. Alla problem som människor har (t.ex. med att umgås med andra) går ju inte heller att ringa in med en diagnos som finns i doktorns lista. Angående somalierna är jag med dig som sagt...
Citera
2017-05-05, 08:11
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Problemet är ju att läkare har blivit mycket mer restriktiva med att sjukskriva för psykiska besvär. Man måste nästan vara redo för inläggning på psyket innan man får en sjukskrivning för sådant idag. Alla problem som människor har (t.ex. med att umgås med andra) går ju inte heller att ringa in med en diagnos som finns i doktorns lista. Angående somalierna är jag med dig som sagt...

Jag håller med dig men då får det vara ett separat problem. Det måste bli slut på möjligheten till drönarliv eller jobba svart samtidigt som man går på bidrag.
Citera
2017-05-05, 16:23
Moderator
pudelluss avatar
Stickprovskontroller.

Utbetalningar som (inte varje gång men slumpmässigt och med besked till folkbokföringsadressen) bara kan fås ut genom att gå personligen till Försäkringskassan och legitimera sig. När det är gjort går pengarna in på kontot.

Fingeravtryckstest på Försäkringskassan.
Citera
2017-05-09, 16:30
Medlem
En av de större dagstidningarna har idag ett stort reportage ,om ett företag i stark tillväxt.
Mellan raderna kan man läsa att företaget har svårt att rekrytera folk.Mestadels enkla jobb.
Från Arbetsförmedlingen med hur många som helst i etableringsfas, var tillskott av arbets-kraft
mediokert. Vad beror det på? är det mer lockande att inte göra ett smack.
Citera
2017-05-09, 19:37
Medlem
Lessnats avatar
Hur görs kontroller idag av sånt här? Görs de alls? Ställs de inga krav alls på dessa människor?

Vet att när jag ansökte om bostadsbidrag för några år sen och fyllde i en väldigt låg inkomst (som stämde) blev jag uppringd av en sur kärring från Försäkringskassan som mer eller mindre anklagade mig för att ljuga och/eller jobba svart samt krävde mig på svar hur jag försörjde mig. Sa som det var, jag levde på sparpengar jag ärvt från min mor som gått bort hastigt och att jag fick hjälp av familj och flickvän med vissa utgifter. Då var hon på mig igen om att min tjej bodde hos mig permanent var jag tvungen att folkbokföra henne där och ta med hennes inkomster i ansökan etc.

Annat exempel när jag ansökte om dispens hos CSN för att få ta studielån och saknade poäng motsvarande en tenta från föregående läsår, anledningen var att studierna påverkats av min mammas bortgång, fick nej på den ansökan.

Så, min andra fråga är hur pass lätt det är för folk som nyss kommit hit att bara få bidrag beviljade hur som haver? När en annan som betalat skatt och tagit lån för att utbilda sig för att kunna försörja sig i framtiden blir misstänkliggjord och nekad stöd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in