2017-05-04, 07:51
Medlem
Svensk byråkrati...:
  • Det uppdagas att en granat som funnits många på Karlbergs Slott är skarpladdad.
  • Att en granat finns på Karlbergs Slott är inte direkt överraskande eftersom slottet disponeras av försvarsmakten.
  • Men i nådens år 2017 (>1931) så blir detta ett ärende för Polisen.
  • Som då öppnar rätt instruktionspärm ang. sprängämnen och begär handräckning av försvarsmakten.
  • Granaten sprängs i anslutning till slottet tidig morgon 2017-05-04.
Citera
2017-05-04, 10:15
Medlem
Källa:
Citat:
Strax efter sex dundrade det till vid Karlbergs slott i centrala Stockholm. Det var försvarsmakten och polisen som sprängde en gammal granat nere i Karlbergskanalen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6689203
Citera
2017-05-04, 12:06
Medlem
Megaforces avatar
Det var inte mycket till knall i sprängningen. Var det kanske en 40 mm luftvärnsprojektil man sprängde? Dessa fanns ju på många håll som demonstrationsobjekt mm även skarpladdade (ansågs då vara ungefär lika farliga som gevärsammunition).
Citera
2017-05-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det var inte mycket till knall i sprängningen. Var det kanske en 40 mm luftvärnsprojektil man sprängde? Dessa fanns ju på många håll som demonstrationsobjekt mm även skarpladdade (ansågs då vara ungefär lika farliga som gevärsammunition).
De sprängde tydligen under vattenytan.

Enligt ljudklippet i min länk så kunde granaten ha innehållit ~0,6 kg sprängämne och desarmeringsladdningen var aningen mindre än så.
Citera
2017-05-04, 12:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
De sprängde tydligen under vattenytan.

Enligt ljudklippet i min länk så kunde granaten ha innehållit ~0,6 kg sprängämne och desarmeringsladdningen var aningen mindre än så.

Ja, att spränga under vatten är enkelt och bekvämt, särskilt i tätort.

Men jag undrar ändå vad det är för granat man sprängt, om det är en modern eller antik historia. Riktigt gamla granater kan ju vara instabila och därför vill man inte desarmera dem.

Skolan har ju funnits där i över 200 år och förr kanske det inte fanns barlastade övningsgranater i samma omfattning som idag och man kanske helt enkelt använde skarpa som övnings/demoobjekt.
Citera
2017-05-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Ja, att spränga under vatten är enkelt och bekvämt, särskilt i tätort.

Men jag undrar ändå vad det är för granat man sprängt, om det är en modern eller antik historia. Riktigt gamla granater kan ju vara instabila och därför vill man inte desarmera dem.

Skolan har ju funnits där i över 200 år och förr kanske det inte fanns barlastade övningsgranater i samma omfattning som idag och man kanske helt enkelt använde skarpa som övnings/demoobjekt.

Säkert spännande lektioner för kadetterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in