Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-03, 13:07
Medlem
Hej kille 33 år som har rigtiga problem med vikten. Varit smal och tjock i 10 tals omgångar så det är sjukt att man inte kan behålla den nedre delen av vikten. Är nu tjockare än någonsin 164cm 96kilo

Jag undrar vad jag ska. Säga till läkaren? Jag har tänkt länge på vad jag ska göra, prövat många bantningsmetoder träffat dietist och haft två PT på gym.

Nu till problemen, är bipolär, varit missbrukare, tablettmissbruk. Inget drickande dock (som att det hjälper) jag vill göra operationen inte pga viktnedgången det skulle jag klara själv, det är för att behålla viktnedgången. Vilket jag aldrig klarat själv.

Vad ska jag säga för att öka chanserna att få operationen. Är motiverad, läst på.

Det jag är rädd för är att jag bara blir tjockare och tjockare och töjer ut huden ännu mer.
Citera
2017-05-03, 13:13
Moderator
evilhoneys avatar
Grejen är att en GBP inte hjälper dig att hålla vikten, om du inte gör en förändring i din livshållning kommer du gå upp igen oavsett operation. (Sök, finns massor om det på nätet). Om du kan gå ner i vikt själv så är det ju snarare det du behöver stöd i och hur du ska bibehålla vikten, inte en GBP i sig.
Citera
2017-05-03, 13:32
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Om du har något annat hälsoproblem som t.ex högt blodtryck eller diabetes så kvalificerar du.
Citera
2017-05-03, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devava
Hej kille 33 år som har rigtiga problem med vikten. Varit smal och tjock i 10 tals omgångar så det är sjukt att man inte kan behålla den nedre delen av vikten. Är nu tjockare än någonsin 164cm 96kilo

Jag undrar vad jag ska. Säga till läkaren? Jag har tänkt länge på vad jag ska göra, prövat många bantningsmetoder träffat dietist och haft två PT på gym.

Nu till problemen, är bipolär, varit missbrukare, tablettmissbruk. Inget drickande dock (som att det hjälper) jag vill göra operationen inte pga viktnedgången det skulle jag klara själv, det är för att behålla viktnedgången. Vilket jag aldrig klarat själv.

Vad ska jag säga för att öka chanserna att få operationen. Är motiverad, läst på.

Det jag är rädd för är att jag bara blir tjockare och tjockare och töjer ut huden ännu mer.

Har inte gjort GBP själv, men känner en del som gjort det.
Att du antar att du kommer behålla din vikt bara för att du gjort GBP är felaktigt, har en bekant som är runt 160cm lång, vägde runt 120-130 pannor, han gjorde en GBP, rasade verkligen i vikt, sen kom smällen 4-5 månader efter man såg att han börjat få en normal kropp, han gick upp igen...

Idag väger han ungefär lika mycket som innan operationen (som mina skattepengar betalade...).

En annan bekant jag har gjorde även GBP, rasade i vikt, ersatte sitt ätande med annat att förtära (läs: alkohol), idag är personen alkoholist och väger nära sin tidigare vikt...
Så om du har haft problem med missbruk förut, så skulle jag rekommendera dig att läsa på mycket kring hur missbruk och GBS påverkar varandra.
Länk (OBS! inte läst så ingående själv om just detta, men snubblat över det ett flertal gånger när jag läst om GBP, så tänkte att det är bra att nämna!)

Precis som evilhoney säger, att behålla vikten ligger mer i ett sunt tankesätt kring mat, rutiner och kost. Börja där!
Tack för mig!
Citera
2017-05-03, 15:28
Medlem
Pappersvargens avatar
GBP borde förbjudas.
Leta upp podden "Coltings nakna sanning" och lyssna på avsnittet med My Westerdahl (LCHF-ingenjören). Hon har gått ner 100 pannor utan operation och dessutom hållit den vikten.
Citera
2017-05-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
GBP borde förbjudas.
Leta upp podden "Coltings nakna sanning" och lyssna på avsnittet med My Westerdahl (LCHF-ingenjören). Hon har gått ner 100 pannor utan operation och dessutom hållit den vikten.

Jag har själv läst om väldigt många olika åsikter angående detta. Folk som faktiskt gjort operationen.

Jag har bestämt mig för att försöka denna väg.

Till den ovanför. Dina skatte pengar!? Tror du att överviktiga inte betalar skatt? Jag har jobbat sedan jag var 16 år, jag har även använt min lön och köpt produkter och tjänster. Så jag har betalat skatt och då menar jag många gånger ner än vad det kostar att utföra operationen.

Jag frågade som sagt, hur gör jag för att öka chanserna att få ett ja.

Jag har även svår astma som är värre just pga övervikten.
Citera
2017-05-03, 16:53
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Jag har själv läst om väldigt många olika åsikter angående detta. Folk som faktiskt gjort operationen.

Jag har bestämt mig för att försöka denna väg.

Till den ovanför. Dina skatte pengar!? Tror du att överviktiga inte betalar skatt? Jag har jobbat sedan jag var 16 år, jag har även använt min lön och köpt produkter och tjänster. Så jag har betalat skatt och då menar jag många gånger ner än vad det kostar att utföra operationen.

Jag frågade som sagt, hur gör jag för att öka chanserna att få ett ja.

Jag har även svår astma som är värre just pga övervikten.
Så du har bestämt dig för att inte jobba själv utan att belasta sjukvården med en totalt meningslös operation som dels stympar en frisk kroppsdel och som inte kommer hjälpa dig över huvud taget? Du behöver ändra dina kostvanor och stanna i de nya kostvanorna - inte opereras.

Lyssna på det här och ta till dig vad de säger. https://www.acast.com/coltingsnaknasanning/78.mywesterdahl.sablevjagfriskutangastricbypass. 30 minuter in börjar det intressanta.
Senast redigerad av Pappersvargen 2017-05-03 kl. 17:11.
Citera
2017-05-03, 17:38
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Ja,

-alltså har ingen i närmre kretsen som gjort GBP men det man läst genom åren har ju fått en att tänka till lite.

Först GBP åt höger och vänster

5 år senare -många hade åter viktproblem.

Nu för tiden kan man höra talas om att en av tio lyckats behålla det BMI så avsågs/önskades.

Det vi vet nu adderat med kroppens svårighet att få i sig viktiga vitaminer och dyl. efter en op gör att jag inte skulle pusha en anhörig att genomgå GBP.

Du är ju natirligtvis du, TS. Vi kan inte veta hur du har det och haft det. Tänker du att om du får en GBP utförd så kommer du att lyckas, är det så?

Med det sagt. Jag önskar dig den bästa hälsa i världen och hoppas du inte tar något förhastat beslut som du får leva med resten av ditt liv.
Citera
2017-05-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Ja,

-alltså har ingen i närmre kretsen som gjort GBP men det man läst genom åren har ju fått en att tänka till lite.

Först GBP åt höger och vänster

5 år senare -många hade åter viktproblem.

Nu för tiden kan man höra talas om att en av tio lyckats behålla det BMI så avsågs/önskades.

Det vi vet nu adderat med kroppens svårighet att få i sig viktiga vitaminer och dyl. efter en op gör att jag inte skulle pusha en anhörig att genomgå GBP.

Du är ju natirligtvis du, TS. Vi kan inte veta hur du har det och haft det. Tänker du att om du får en GBP utförd så kommer du att lyckas, är det så?

Med det sagt. Jag önskar dig den bästa hälsa i världen och hoppas du inte tar något förhastat beslut som du får leva med resten av ditt liv.

Vill påpeka att jag inte får en operation bara hur som helst. Måste ju gå igenom ett antal steg innan operationen sker.

Jag tänker inte att operationen i sig bara ska jobba åt mig medan jag ligger på soffan. Det är träning, välja rätt mat och fylla på med det nödvändiga. Ett helhetstänk, vidare kommer jag informeras om de olika operationerna som finns exempelvis sleeve operationen.

Jag är målmedveten men inte blind eller dum.

Jag har sedan jag varit liten varierat i vikt. Smal tjock smal tjock. Det är som fettcellerna vill komma till föregående vikt. Men det är såklart jag som stoppar i mig maten. Men har så svårt att behålla den vikten där jag mår bra med astman och allmänt. Dejtar inte, vill inte träffa äldre vänner pga skillnaden i utseendet. Det påverkar livet. Men tro mig, jag kommer inte försöks sluta gå ner i vikt av ett nej från läkaren.
Citera
2017-05-03, 19:37
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Vill påpeka att jag inte får en operation bara hur som helst. Måste ju gå igenom ett antal steg innan operationen sker.

Nej, de brukar ju inte bara dela ut remisser till operationer hur som helst.

Var har du stött på patrull då? Har du dialogen med en husläkare nu eller hur fungerar det hela?
Vem ska alltså säga ja eller nej till just din operation?

Bra att du som du skriver är påläst. En operation innebär alltid en del risker.
Citera
2017-05-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ha4kioskvaltareJ
Nej, de brukar ju inte bara dela ut remisser till operationer hur som helst.

Var har du stött på patrull då? Har du dialogen med en husläkare nu eller hur fungerar det hela?
Vem ska alltså säga ja eller nej till just din operation?

Bra att du som du skriver är påläst. En operation innebär alltid en del risker.

Har skickat en egenremiss där jag beskriver mina problem och ger ett bml kg cm. Och efter att ha gått igenom remissen får jag komma för samtal med enheten där.

Vet inte riktigt när jag kommer få ett ja eller nej kan visa det jag skrev
Citera
2017-05-03, 20:30
Medlem
Det här skrev jag

EGEN REMISS:

Jag har träffat dietister två gånger under mitt liv en i stockholm 12 år gammal den andra i tranås 2015. Använt terapi i formen av kbt för att få till förändringar i hur jag ser på maten, vikten, mig själv.

Fått reductil två gånger senast 2010 även fått hungerdämpande läkemedel precis innan de togs bort pga allvarliga biverkningar.

Har tränat på sats, always fitness 24 samt 24/7. Haft personlig tränare två gånger. Första gången var 2003 andra gången 2015.

Ätit lchf, gi, sopp, flyt, medelhavskost för att minska vikten.

Fet redan som barn

varit relativt stabil senare åren med några kilo i viktuppgång per år de sista 5 åren.

Oro för att bli ännu större. Väga 120kg när jag fyller 40 om 7 år. Och med det ännu mer problem med hälsan. samt ännu mer uttöjd hud runt hela kroppen.

Har prövat de flesta bantningar vilket bara ökat min vikt i slutändan. jag har alltid gått tillbaka till vikten jag hade om inte mer. Har aldrig kunnat behålla den vikt jag förlorat vilket är det stora problemet. Har gått ner i vikt 10 tals gånger utan att kunna behålla det.

Svår astma som påverkas mycket negativt av vikten. Svårigheter i arbete, svårigheter i vardagen.

Kan bli av med arbetet ifall jag fortsatt går upp mer i vikt. Då jag har för lågt tempo.

Har låg självkänsla!
På jag jobbet arbetar jag med att företräda "sunda" ideal gällande kroppen och psyket. Vilket inte är sant om mig.

Vill inte äta framför folk, så väntar tills det är få eller inga människor kvar. Missar då mycket av de sociala. Hatar att handla kläder på grund av min vikt. Lågt självfötroende. Träffar inte killar pga vikten.

Problem med mättnadskänslorna
mer mat för att känna mig mätt
Problem med suget, har ett starkt sug efter, sötma, chips, läsk mm.
Samt problem med hungerkänslorna att de ofta finns där.

Har tänkt på detta i många år. Läst massor på internet om gastric bypass.

Varit insatt i debatter om ämnet. Läst på om hur det går till, samt de olika formerna av operation, Och vilka komplikationer som medföljer en sådan operation.

Har efter många år kommit fram till, att detta är bästa sättet för mig att gå ner i vikt, men viktigast att då kunna behålla den nya vikten. vilket inte hänt mig innan.

Anser själv att det finns tillräckliga skäl för en operation. Anser att jag är tillräckligt motiverad, Min fråga är snarare, kan langstinget gå in och betala. Eller ska jag själv behöva stå för kostnaderna av en gastric bypass eller sleeve?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in