Citat:
Ursprungligen postat av
messi.safi1
Jag behöver hjälp med den här frågan och skulle verkligen uppskatta om någon visar det steg för steg för att man har kört fast. Jag vet att man ska rita och ser att y = x-x2+9 ligger överst mellan gränserna men vet inte hur jag ska hitta integrationsgränserna och räkna vidare
Bestäm arean av det ändliga området som begränsas av kurvan y = x2-1 och linjen y = x-x2+9. svara exakt
Vi börjar med att bestämma skärningspunkterna mellan kurvorna. Om (x, y) är en skärningspunkt gäller x²-1 = y = x-x²+9. Detta ger ekvationen 2x² - x - 10 = 0 som har lösningarna x = -5/2 samt x = 2. Vi ska alltså integrera mellan dessa värden.
Eftersom båda funktionerna är kontinuerliga och det inte finns någon skärningspunkt mellan de två funna punkterna kan vi kontrollera vilken kurva som ligger överst genom att undersöka y-värdet för ett fritt valt x i intervallet. Vi tar x=0. Detta ger y=-1 för första kurvan och y=9 för andra kurvan. Alltså ligger den andra kurvan överst. Därmed ska vi integrera (x-x²+9) - (x²-1) = 10+x-2x².
Sammanfattning: Uttrycket 10+x-2x² ska integreras från x=-5/2 till x=2.