2017-05-02, 17:07
Medlem
Detta är helsnurrigt!

Om jag förstår det rätt så har Sverige infört 100%-iga gränskontroller men regeringen och media försöker mörka eller tona ner det.

Fokus ligger på att vi tagit bort id-kontrollerna.
Citera
2017-05-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Sjukt detta! Egentligen är det väl så att regeringen tar bort id kontrollen men inför 100%-iga gränskontroller? Media och Regeringen verkar samtidigt mörka eller tona ner detta? Vad händer i vårt land?

Sanningen är väl att Sverige inför riktiga gränskontroller igen?

Ja, om detta stämmer är det ju onekligen ett smart sätt att skärpa kontrollen. Nu får ju alla som kritiserat id-kontrollerna som de vill samtidigt som alla tycker att gränskontrollen är slapp troligen blir mindre missnöjda. Ganska smart agerat av sossarna i så fall.

Den stora frågan är ju om gränskontroll innebär att vi släpper in folk utan id-handlingar? Det borde ju inte vara så, men i Sverige gäller ju andra regler...
Senast redigerad av NeoFlexer 2017-05-02 kl. 17:14.
Citera
2017-05-02, 17:08
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jaha, då får vi väl hoppas att de skickas tillbaka till föregående asylland då.

Eftersom Danmark införde gränskontroller mot Tyskland har behovet av ID-kontrollerna försvunnit. Skulle Danmark ta bort sina gränskontroller kan flödet öka igen, men regeringen säger att den är beredd att återinföra ID-kontrollen med kort varsel.

Förmodligen ska detta tolkas som ett förtäckt hot mot den danska regeringen: slopar ni gränskontrollen mot Tyskland så återinför vi ID-kontrollen mot Danmark.
Senast redigerad av Regulus 2017-05-02 kl. 17:15.
Citera
2017-05-02, 17:08
Medlem
de.Montforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anne Ramberg
En bra och nödvändig åtgärd. Innebär att asylsökande som saknar giltiga ID- handlingar kan söka asyl i Sverige.

När advokatsamfundets generalsekreterare och jurister som har twitter är glada antar jag att det är negativt för Sverige och svenska medborgare. Starten till kaos i sommar?

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/05/regeringen-skarper-granskontrollerna/

https://mobile.twitter.com/anneramberg/status/859420125539205120
Citera
2017-05-02, 17:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Detta är helsnurrigt!

Om jag förstår det rätt så har Sverige infört 100%-iga gränskontroller men regeringen och media försöker mörka eller tona ner det.

Korrekt. Man tar bort något som inte längre behövs - ID-kontrollerna - och skärper i stället gränskontrollen till 100%.
Citera
2017-05-02, 17:10
Medlem
Citat:
Sjukt detta! Egentligen är det väl så att regeringen tar bort id kontrollen men inför 100%-iga gränskontroller? Media och Regeringen verkar samtidigt mörka eller tona ner detta? Vad händer i vårt land?

Sanningen är väl att Sverige inför riktiga gränskontroller igen?

Förstår inte riktigt? Att det är gränskontroller för utländska men inte för svenska?
Citera
2017-05-02, 17:11
Medlem
Ingen som inte har pendlat mellan Köpenhamn och Malmö (eller längre) bör uttala sig om det här. ID-kontrollerna är och har varit TOTALT onödiga - och har på inga sätt hjälpt staten att säkra sina gränser. Sedan har gränskontrollerna uteblivit totalt, det har på inga sätt hjälpt staten.

Det här är ett bra beslut för de ca. 99.000 pendlare och jag kan äntligen andas ut. Jag har pendlat dagligen mellan Lund och Köpenhamn, det har tagit mig ca. 1,5 h mer än vad det annars skulle ha gjort utan ID-kontroller, som jag tidigare skrev har varit TOTALT onödiga.

För folk som inte känner till kontrollerna, vänligen lär er skillanden:
ID-kontroll = Skånetrafiken och Scandlines har fått kolla upp alla resenärers pass. Men de får inte hindra dig åtkomst till Sverige även fast du har ett pass från Afghanistan utan visum. Det enda de ska kontrollera är att du har pass. Makes no sense. Det har som sagt inte fyllt någon funktion. Det har endast försenat vår resa och vi måste hoppa ut, byta perrong och tåg för att vi kontrolleras.

Gränskontroll = Polis som tar ställning till om man har rätt att komma in i landet eller inte. Har du pass? Har du visum?
Citera
2017-05-02, 17:11
Medlem
Det kommer bara ca 25 000 per år nu.
Citat:
Då kom det 10 000 asylsökande i veckan till Sverige, nu är det under 500.
http://www.sydsvenskan.se/2017-05-02/granskontroll-skarps-id-kontroller-tas-bort
Citera
2017-05-02, 17:13
Medlem
Dom hjälpte ju inte ändå, kolla bara avsnittet från UG, går helt utmärkt att ta sig in med båt eller gömma sig i bagaget så e du inne i landet
Citera
2017-05-02, 17:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
När advokatsamfundets generalsekreterare och jurister som har twitter är glada antar jag att det är negativt för Sverige och svenska medborgare. Starten till kaos i sommar?

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/05/regeringen-skarper-granskontrollerna/

De är glada därför att folk som har rätt att söka asyl får möjlighet till det igen. Men i realiteten blir det inte så stor skillnad eftersom flyktingströmmen den här vägen sinat till en rännil på grund av den danska gränskontrollen mot Tyskland.
Citera
2017-05-02, 17:15
Medlem
de.Montforts avatar
Citat:
Detta är helsnurrigt!

Kan det vara kameraövervakningen som regeringen och media försöker tona ner? Många läser enbart rubriken och ser inte till innehållet.

Om det kan stämma att EU inte tillåtit utökning av idkontroller. Hur kan då Danmark ha id-kontroller mot Tyskland? Finns det risk att Danmark lukrar upp id-kontroller framöver så vi får se ett inflöde av papperslösa migranter från Tyskland?
Citera
2017-05-02, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort

Håller med. Om hon är glad så blir jag riktigt orolig.

Sen att pressmeddelandet börjar med "Vi behöver ordning och reda vid Sveriges gränser för att upprätthålla säkerheten." Får det att låta som det är Löfven själv eller hans kommentarskrivare som författat meddelandet. "Ordning och reda" bara man ser till att säga det ofta så tror folk att man har en aning om vad man gör. Det är nog det som är att ta ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in