2017-05-02, 11:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Åklagaren har lagt ner utredningen av livsmedelsfusket vid Gothemsgårdens slakteri,

Slakteriet misstänktes för brott mot livsmedelslagen, eftersom det sålde utländskt kött som om det vore lokalproducerat.

Enligt åklagaren Anita Kjellén, vid City Åklagarkammare skulle det krävas ytterligare en omfattande utredning för att hitta bevis, och det skulle kosta orimligt mycket, med hänsyn till att det bara kan bli böter för brottet.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6687447

Är detta slutet för svenska råvaror i matlagningen tror ni?
Företag kan ju uppenbart strunta i ursprungsmärkningen då åklagarna tycker att bötesbelopp innebär att företagen blir straffimmuna då de inte driver utredningarna vidare.
Citera
2017-05-02, 11:41
Medlem
Stygotiuss avatar
Ska åklagarna gör en kostnads- och nyttokalkyl inför varje åtal kan vi lägga ner den mesta åtalsverksamheten..
Senast redigerad av Stygotius 2017-05-02 kl. 11:56.
Citera
2017-05-02, 13:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ska åklagarna gör en kostnads- och nyttokalkyl inför varje åtal kan vi lägga ner den mesta åtalsverksamheten..

Är ganska normalt vid brott som inte har fängelse i straffskalan.
Citera
2017-05-02, 13:25
Medlem
Andersdamaans avatar
Löjliga bötesbelopp absolut och dessa borde lätt kunna tiodubblas! Att fuska skall vara dyrt för det är enbart på det viset som man kan råda på skiten! Tror dock inte att just detta blir någon "Dödsstöt" för svenska slakterier då det har skett flera köttskandaler på sistone och inte har folk blivit mer avogt inställda till "Svenskt" kött för det.

Däremot så tror jag att varje sådant här avslöjande till slut gör att folk blir mer och mer benägna att handla sitt kött direkt ifrån gårdar i närområdet istället för att handla hos livsmedelskedjorna.
Citera
2017-05-02, 13:40
Medlem
mjukmjukares avatar
Teoretiskt är detta åt helvete. Och jag privat tycker att det är åt helvete.
Men. Jag kan förstå problematiken i den verklighet vi lever i.
Oändligt med brott. Högar höga som torn att utreda för åklagaremyndigheten. Trots att polisen lägger ner många brott direkt.

Verkligheten handlar om att prioritera p.g.a. brist på resurser.
Och det problemet är komplext och inget man löser över en natt. Tyvärr.
Däremot, och just därför, måste vi i Sverige börja jobba med vår problematik inom polis och rättsväsende just p.g.a. att det kommer att ta tid att lösa och förändra den situation vi har just nu.

Den stora valfrågan 2018 tror jag.

Citera
2017-05-04, 10:18
Medlem
japanskbruds avatar
böterna borde va så höga att företaget omedelbart går i konkurs, samt att hela styrelsen hamnar i fängese tills dom är betalda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in