2017-05-02, 10:19
Medlem
p0ks avatar
Hej!

Råkade ut för en otäck knäskada för 5 år sedan, korsband gick av och menisken tog stryk. Fick då lite ersättning för Sveda och Värk samt 3% invaliditet vilket gav ca 30 000.

När jag sedan 4 år senare dvs 1 år sedan, drog av korsbandet igen och trasade sönder merparten av meniskerna i samma knä, men ännu längre rehab så fick jag följande svar efter en långdragen utredning.
1. Sveda och Värk har tagits bort i samband med att bolaget slogs ihop med ett annat.
2. Det finns inga grunder att betala ut ett till medicinskt invaliditet då det är samma skada. Ärendet avslutas härmed.
Summa; 9 månaders helvete med endast "nödvändiga sjukkostnader" som jag fått ersättning för.

Skall jag överklaga? Hur skall jag gå till väga för att åtminstone få igen något, jag betalar trots allt en försäkring av en anledning.
Citera
2017-05-02, 11:43
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p0k
Hej!

Skall jag överklaga? Hur skall jag gå till väga för att åtminstone få igen något, jag betalar trots allt en försäkring av en anledning.

Om din medicinska invaliditet inte blivit värre pågrund av detta så förefaller försäkringsbolaget agerat helt rätt.
Senast redigerad av EckiEcki 2017-05-02 kl. 12:42.
Citera
2017-05-02, 12:34
Medlem
p0ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om din medicinska invaliditet blivit värre pågrund av detta så förefaller försäkringsbolaget agerat helt rätt.

Nu hänger jag inte med. Om den medicinska invaliditeten blivit högre bör ju försäkringsbolaget agerat fel?

Kan man hitta exakta tabeller dem följer eller är det mycket godtyckligt? Gemene man inser ju att ett dubbelt knätrauma som orsakat större skada bör ge någon form av utslag?
Citera
2017-05-02, 12:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med. Om den medicinska invaliditeten blivit högre bör ju försäkringsbolaget agerat fel?

Kan man hitta exakta tabeller dem följer eller är det mycket godtyckligt? Gemene man inser ju att ett dubbelt knätrauma som orsakat större skada bör ge någon form av utslag?

Du skriver att den första skadan värderades till 3%. Vilken värdering gjordes efter den andra skadan?

Du kommer aldrig att få ersättning för mer än maximalt skillnaden mellan dessa värderingar.

(Jag ser också att du citerat mig innan jag upptäckte den saknade negeringen)
Citera
2017-05-02, 14:02
Medlem
p0ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du skriver att den första skadan värderades till 3%. Vilken värdering gjordes efter den andra skadan?

Du kommer aldrig att få ersättning för mer än maximalt skillnaden mellan dessa värderingar.

(Jag ser också att du citerat mig innan jag upptäckte den saknade negeringen)

Efter den andra skadan gjordes det samma värdering, 3% invaliditet. Denna anser jag bör vara högre andra gången. Säg ytterligare 1% till 4. Kan man hävda detta?
Citera
2017-05-02, 14:27
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Efter den andra skadan gjordes det samma värdering, 3% invaliditet. Denna anser jag bör vara högre andra gången. Säg ytterligare 1% till 4. Kan man hävda detta?

Hävda på så mycket du vill. Men du måste även skaffa ett utlåtande från en läkare som bekräftar detta. Då bör du även tänka på att graden av medicinsk invaliditet regleras på detaljnivå i medicinska texter. Du behöver alltså också påvisa att bedömningen som gjorts är felaktig enligt dessa texter.

Din invaliditetsgrad ändrades alltså från 3% till 3%, en förändring på 0%, vilket alltså är den ersättning du bör få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in