2017-05-02, 11:01
Medlem
Pretorian1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du bankar inte plåt som ventilationsplåtslagare. Det är ett rent montagearbete egentligen och betydligt mindre slitsamt än att jobba som plattläggare.

Ja, jag hade också satsat på ventilationsplåtslagare framför plattläggare. Mycket mer skonsamt för kroppen.
Citera
2017-05-02, 11:08
Medlem
Pretorian1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffisen
För helvete, finns inget jobb som inte ger förslitningsskador. Är man frisk när man går i pension så har man inte tagit i heller, tyvärr.

Jag måste fråga, vad är det DU arbetar med som kräver av andra att dom ska vara finito vid pensionsålder. "Annars har man inte tagit i tillräckligt".

Själv har jag arbetat inom lager & logistik i ganska många år innan jag slutade. Jag anser att jag hade väldigt mycket tur i och med att jag aldrig skadade mig permanent. Men har haft en del problem med ryggen och speciellt nacken den sista tiden och fick gå till naprapaten + massage ett par gånger, det var då jag bestämde mig för att sluta.

Arbetsplatsen har alltså en privat naprapat som kommer till företaget [b]varje vecka[b] för att hjälpa folk med deras förslitningsskador. Som man enligt dig inte får om man är "frisk".

Vid två tillfällen har jag fått akut ryggskott.

På just den arbetsplatsen jag var på så skulle man räkna med problem i rörelseapparaten inom 3-4 år om man fortsatte, var liksom inget snack om saken.

För att svara TS, undvik att sätta plattor som karriär. Det är bättre med det andra alternativet.
Senast redigerad av Pretorian1 2017-05-02 kl. 11:20.
Citera
2017-05-02, 12:42
Medlem
Haha förslitningsskador?

Hade du tänkt sitta hemma i morsans källare tills du blir 65 och får ta över huset?
Citera
2017-05-02, 16:40
Medlem
Brochets avatar
Helt ärligt så tror jag ingen kommer anställa dig när du har den där inställningen.
Citera
2017-05-02, 16:44
Medlem
Dr.Katis avatar
Platt = Mycket tungt material.

Vent = Mycket lätt material.
Citera
2017-05-02, 16:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Med tanke på hur jävla svårt det är att få tag på Plåtslagare så känns det som en vettig utbildning.
Citera
2017-05-02, 16:59
Medlem
Plåtslagare helt klart, brist som fan och bra betalt.

Plattsättare också brist och bra betalt.

Men tror ändå plåtslagare så får man jobb innan utbildningen är klar.
Citera
2017-05-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spermaluder
För mig är en Ventilationsplåtslagare en person som står i verkstad och tillverkar luftkanaler som sedan en Ventilationsmontör monterar på byggen och i fastigheter. Har kanske fel?

Du har rätt i sak men ventilationsyrken har gått mer åt montage/service. Jag är både plåtslagare och ventilationsplåtslagare men Jobbar mest med installationer samt en hel del felsökning/service.
Många ventilationsfirmor i staden där jag bor har inte ens en "riktig" verkstad och beställer delar ifrån en firma där dom inte gör annat en bankar ihop dessa.
Att ventilationsarbete är mindre tungt för kroppen än plattsättare vet jag dock inte om det stämmer. Det kan vara en hel del krypande på vindar med lösull och lågt till tak, däremot kanske service kan vara lite bättre för kroppen.
En kanal kan väga en hel del samt en den oftast är otymplig och kanter kan vara vassa.

OBS! EN utbildning till ventilationsplåtslagare innebär inte att kunskap som vanlig plåtslagare införskaffas, de är släkt men skiljer sig ändå ganska mycket åt.
Senast redigerad av gitarian 2017-05-02 kl. 17:16.
Citera
2017-05-02, 17:33
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spermaluder
Är arbetslös så Arbetsförmedlingen tvingar mig att gå deras Arbetsmarknadsutbildning och jag får välja mellan Plattsättare eller Ventilationspåtslagare eftersom inget annat erbjuds här där jag bor.

Stå och banka plåt samt montera upp dessa åbäken hela dagarna eller kakla badrum efter badrum? Båda är slitsamma yrken som på sikt kan ge förslitningsskador.

Enligt Arbetsförmedlingen är det lättast att få jobb som Ventilationsplåtslagare. Men hur ofta har Arbetsförmedlingen rätt?

Antingen väljer du ett av dessa val (skulle råda dig Ventplåtslag.) eller så utbildar du dig till det du vill jobba med - svårare än så är det inte. Eller, lider du utav någon inlärningsproblematik så du inte kan utbilda dig till det du vill?

Utbilda dig till ventilationsplåtslagare och börja sedan jobba i Norge. Dock tror jag lönen är riktigt bra i Sverige, också - särskilt om du får resa mycket i jobbet...
Citera
2017-05-02, 17:55
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitarian
Du har rätt i sak men ventilationsyrken har gått mer åt montage/service. Jag är både plåtslagare och ventilationsplåtslagare men Jobbar mest med installationer samt en hel del felsökning/service.
Många ventilationsfirmor i staden där jag bor har inte ens en "riktig" verkstad och beställer delar ifrån en firma där dom inte gör annat en bankar ihop dessa.
Att ventilationsarbete är mindre tungt för kroppen än plattsättare vet jag dock inte om det stämmer. Det kan vara en hel del krypande på vindar med lösull och lågt till tak, däremot kanske service kan vara lite bättre för kroppen.
En kanal kan väga en hel del samt en den oftast är otymplig och kanter kan vara vassa.

OBS! EN utbildning till ventilationsplåtslagare innebär inte att kunskap som vanlig plåtslagare införskaffas, de är släkt men skiljer sig ändå ganska mycket åt.
Att släpa bruk och kartonger med plattor är tungt, alltid.
Visst kan vissa ventkanaler, don, bafflar mm väga lite grann, men till det används väl i 99 fall av 100 lift! Spirorören väger ju inte ett skit. Kött-tjuvar ska man passa sig för, helvete vilka skador man kan få!
Citera
2017-05-02, 17:59
Medlem
Spermaluders avatar
Tillbaka från Arbetsförmedlingen där jag varit och skrivit in mig på utbildningen till Ventilationsplåtslagare. Jag har varit i kontakt med ett företag som vill ha mig under praktiktiden och som sa att om jag gör bra ifrån mig så får jag anställning direkt efter att utbildningen är avklarad.
Citera
2017-05-02, 18:26
Medlem
Varulvs avatar
Ventplåtslagare monterar enbart ventilation. Dom river inte vent (rivare eller eventuellt sanerare gör det), dom borrar inte hål i väggar (det gör betongborrare). Du läser ritningar och använder din skruvdragare för att dra upp vent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in