Citat:
Ursprungligen postat av
b3astcookie
Fråga om Buvidal för "lågdosberoende" Suboxone
Jag tar upp mot 4mg sub nasalt varje dag och är i kontakt med LARO för att gå över till programmet. De har erbjudit mig buprenorfin-sprutan Buvidal och jag undrar om jag kommer bli bäng som fan på sprutan om jag normalt sett tar UPP till 4mg i näsan/dag.
Vissa dagar tar jag bara 1mg sub men alltid nasalt.
Nån som vet eller kan gissa?
Bäng på sub?
Kanske om du är färsk och inte har någon tolerans. Så fort du är inställd kommer du känna absolut nada.
Du skulle kunna snorta 100 mg och inte känna någonting.
När du mättat alla receptorer vilket räcker med typ 2 mg om dagen i några veckor för att bygga upp tillräckligt i blodet, och sedan byggt upp tolerans komer du inte känna någonting annat än att du har mindre sug. Oftast finns lite sug kvar eftersom effekten av sub är relativt svag. Beror på hur hårt du knarkat innan och hur stor tolerans du haft. Blir du hög på sub innebär det att du har en låg tolerans mot opioider.
Men som sagt, börjar du på LARO och tar dagligen eller får en injektion kommer du inte känna någon effekt alls ganska snart. När jag var inställd på sub kände jag ingeting när jag tog mina 16 mg på morgonen.
Det fungerar som en på / av knapp och inte en dimmer. När du väl är inställt är det som att knappen är på. Tar du mer hjälper det inte. Lampan lyser inte hårdare för att du trycker hårdare på knappen.
Men om du låter det gå ur kroppen blir du efter några dagar abstinens när knappen trycks av.
Det är så det fungerar med en partiell agonist som buprenorfin.
En full agonist är mer som en dimmer utan maxgräns. Tar du mer, ja då får du mer effekt och till slut överdos.
Buprenorfin slår i taket långt innan du aktiverar receptorerna tillräckligt för en överdos.