2005-12-31, 16:40
Medlem
Blodansiktes avatar
Hur är egentligen. Skall man kasta de musslor som är öppnade före kokning eller skall man kasta de musslor som ej har öppnats efter kokning.
Är förvirrad snälla hjälp.
Citera
2005-12-31, 17:08
Medlem
Innan kokning
Knacka på de musslor som är öppna. Om de då sluter sig så är det lugnt.
Gör de det inte kan man spara dem och koka dem för sig. Om dessa luktar normalt är det inga problem.

Efter kokning
De som inte öppnat sig bör man vara försiktig med. Lukar de normalt och inte smakar konstigt så är det bara att svälja!

Det är lite tumregler jag använder mig av. Min erfarenhet säger dock att det är ytterst sällan några är skämda.
Citera
2005-12-31, 17:11
Bannlyst
Farska blamusslor saljs levande, ett bra tecken pa att musslorna ar levande ar att de "sluter sig som en mussla" nar man knackar pa dem eller kittlar musslan med t.e.x. en tandpetare, musslor som inte sluter sig skall kasseras omedelbart + de som ar oppna...

En annan sak som man ska vara observant med ar om nagon mussla kanns sarskilt tung, det kan betyda att musslan ar full av sand och lera...
Citera
2005-12-31, 17:49
Medlem
Blodansiktes avatar
Tack för svaren nu känns det bättre att tillaga dessa godsaker.
Citera
2010-12-02, 16:38
Medlem
Abstruss avatar
Bumpar för har lite nybörjarfrågor på blåmusslor här.

1. Man äter väl bara det rosa köttet va? De har ju nånsorts svart grej runt, jag har undvikit att äta denna, det är väl korrekt?
2. Hur äter man dem i övrigt på ett korrekt sätt? Jag har använt händerna de få gånger jag ätit dem?
Citera
2010-12-02, 20:03
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus

1. Man äter väl bara det rosa köttet va? De har ju nånsorts svart grej runt, jag har undvikit att äta denna, det är väl korrekt?
2. Hur äter man dem i övrigt på ett korrekt sätt? Jag har använt händerna de få gånger jag ätit dem?

Tjena! Du kan äta precis hela
Musslan utan problems, och händerna är perfekta att äta med.. Om de inte är tagna ur skalet innan servering såklart! Bara att ta fram vitt vin och ånga på
Citera
2010-12-02, 20:46
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abstrus

1. Man kan äta allt utom den lilla vita stubben som sitter fast i skalet - man kan iofs äta den också men den är ett h-e att få loss.
2. Den första musslan äter du med händerna. Sedan tar du skalet från den och använder som tång för att äta resten.
Citera
2010-12-02, 22:17
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
1. Man kan äta allt utom den lilla vita stubben som sitter fast i skalet - man kan iofs äta den också men den är ett h-e att få loss.
2. Den första musslan äter du med händerna. Sedan tar du skalet från den och använder som tång för att äta resten.

Och använda som sked att sörpla i sig buljongen..
Citera
2010-12-02, 22:29
Medlem
sluggerbanans avatar
Och glöm inte vinet...
Citera
2010-12-02, 23:52
Medlem
Abstruss avatar
Haha, tackar för alla svaren.
Ska se om jag kan övervinna rädslan och äta det svarta nästa gång då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in