Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-01, 21:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag har inte sett det på många år. Det är väl en 15 eller 20 år sedan jag senast köpte Krista.

Dessa säljer ju bland annat, sedan kan man ju beställa ifrån samtliga som säljer Yara´s sortiment.
Har personligen aldrig köpt krista men jag vet att det har varit ett (är?) populärt sätt att få tag på kno3.

http://www.horto.se/yara_krista_k_plus_25_kg
Citera
2017-05-01, 21:16
  #14
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Krista K plus säljs ju (Det var väl även detta märke granngården sålde förr?) fast för ca 700:- (25kilo)

Yara som tillverkar kkp har någon fånig policy som gör att bara bönder får köpa...
Citera
2017-05-02, 17:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Pyroshop sålde förr på plats också, men nu gör de bara det i undantagsfall. Om du vill göra "candy rockets" kan du iofs använda kristallin salpeter, eftersom den ändå ska smältas.
Fast... inte smälter salpetern när man smälter ihop kaliumnitrat och socker?

Då ska man ju upp över 300 grader C och då blir det ju bara kol kvar av sockret.
Citera
2017-05-02, 17:41
  #16
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Fast... inte smälter salpetern när man smälter ihop kaliumnitrat och socker?

Då ska man ju upp över 300 grader C och då blir det ju bara kol kvar av sockret.

Oj då, där tänkte jag fel. Det är nog bäst att han köper färdigmalt ändå eller skaffar något att mala med. Om han bara ska syssla med "candy rockets" så räcker det ju med en liten billig kaffekvarn med blad att mala kaliumnitratet med.
Citera
2017-05-03, 18:51
  #17
Medlem
Dom här säljer kaliumnitrat dock så får man bara köpa 1kg i taget
Frakten verkar ligga på 65 eller 155kr till skåne.

https://www.aquawarehouse.se/index.p...roduct_id=1086
Citera
2017-05-03, 18:58
  #18
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutichcombo8
Dom här säljer kaliumnitrat dock så får man bara köpa 1kg i taget
Frakten verkar ligga på 65 eller 155kr till skåne.

https://www.aquawarehouse.se/index.p...roduct_id=1086

Om han ska ha mycket kan han ju köpa från Polen. Där är det betydligt billigare, även om just frakten är dyr där också.
Citera
2017-05-05, 22:11
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Fast... inte smälter salpetern när man smälter ihop kaliumnitrat och socker?
Mät upp ingredienserna. Hiva KNO3 i gryta. Tillsätt vatten. Koka upp. Tillsätt mer vatten om inte allt KNO3 har löst sig.
Vid det här laget kan man hälla av vattnet från sin gryta, till en annan gryta, om man köpt KNO3 som innehåller olösliga föroreningar, så blir man av med dem. Tillsätt socker. Koka bort vattnet under omröring, och fortsätt röra om tills allt är karamelliserat.

Fungerar med alla sorters socker, och KNO3 i vilken form som helst.


Det är iofs två-tre år sedan, men granngården hade till mig. De tar inte hem till privatpersoner, men har de på lager, verkar de inte ha något emot att sälja det.
B!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback