2017-04-30, 18:30
Medlem
Hej!

Jag och tjejen har bestämt oss för att vi vill flytta men vet inte vad som är bäst; köpa eller sälja (bostadsrätt) först?

Vi skulle gärna köpa först då det gör att vi har gott om tid att hitta ett passande objekt och att vi då (eventuellt) inte behöver hitta något tillfälligt boende innan tillträde. Men samtidigt innebär detta tillvägagångssätt att man måste lägga ribban på köpeskillingen för den nya bostaden relativt lågt. Detta då man inte vet exakt vad man kan få för sitt nuvarande boende. Sedan finns alltid skräckscenariot att man inte ska få det sålt alls med i bilden. Men det tror jag inte då vi bor precis utanför Stockholm innerstad (Hammarby Sjöstad) i en tvåa, vilket borde vara hyfsat lättsålt.

Hur tänker ni kring det här? Har ni bra/dåliga erfarenheter av att köpa först och sälja sen, respektive tvärtom? Vad ger ni mig för råd?
Citera
2017-04-30, 18:39
Medlem
Jag sålde först köpte hus sen dock hade jag en hyresrätt också som jag bodde temporärt i.

Insattsen kan du få låna om det behövs så länge en mäklare har värderat lägenheten du ska sälja.

Säljs mycket lägenheter så sälja först är ingen risk men det är skönt att köpa först så man får något man verkligen vill ha.
Citera
2017-04-30, 18:45
Medlem
Jag har fått en värdering av två olika mäklare och det skilde sig jättemycket åt i deras bedömning. Jag har valt att gå på den som gav lägst värdering i min kontakt med banken så att man inte förköper sig... Men jag har inte bestämt mig för om vi ska göra på det här sättet eller inte. Alltså att köpa först. Hoppas att fler kan berätta om sina erfarenheter.
Citera
2017-04-30, 19:06
Medlem
note-its avatar
Dom flesta banker vill att man säljer först innan lån beviljas. Vet inte hur vanligt det är med sk "överbryggnings" lån idag. Det kunde man få tidigare när försäljning drog ut på tiden.
Det vanligaste är att banken egentligen bestämmer vad som ska ske först. Ingenting du själv ska bry dig om vad som passar dig bäst.
Citera
2017-04-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Dom flesta banker vill att man säljer först innan lån beviljas. Vet inte hur vanligt det är med sk "överbryggnings" lån idag. Det kunde man få tidigare när försäljning drog ut på tiden.
Det vanligaste är att banken egentligen bestämmer vad som ska ske först. Ingenting du själv ska bry dig om vad som passar dig bäst.

Tidigare var det vanligast att man köpte först och sålde sen men sedan de nya lånereglerna tillkom har det omvända blivit vanligare. Brygglån finns fortfarande kvar och är inget sällsynt. Till sist, att göra en bostadsaffär är ett jättestort beslut för den enskilde, att man inte ska bry sig om upplägget för detta var det dummaste jag hört!
Citera
2017-04-30, 20:38
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hurricane2013
Tidigare var det vanligast att man köpte först och sålde sen men sedan de nya lånereglerna tillkom har det omvända blivit vanligare. Brygglån finns fortfarande kvar och är inget sällsynt. Till sist, att göra en bostadsaffär är ett jättestort beslut för den enskilde, att man inte ska bry sig om upplägget för detta var det dummaste jag hört!
Det var väl inte heller så jag menade. Banken ger en möjligheterna och bestämmer vilkoren. Det var vad jag menade.
Citera
2017-04-30, 20:51
Medlem
Har man ekonomin till det så hade jag köpt först, just för att slippa stressa med att hitta något precis som du skriver. Också drygt att behöva flytta till något temporärt mellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in