2005-12-31, 16:02
Medlem
Jernvantes avatar
Ja nu är det så att ca 3ggr under min "karriär" som rökare så har jag upplevt något riktigt obehagligt, nämligen någon form av "anfall" när jag har varit bhäng.

När detta anfall inträder så börjar det med att alla ljud blir ca 10ggr så höga som det är, benen viker sig under mig och sen slocknar jag för att sen ca 10-20s (folk har varit med 2ggr när detta har hänt och dom har haft koll på tiden) senare vakna upp helt indränkt i svett och det helas avslutas med en ordentlig magtömning.

Senaste gången var riktigt obehagligt då jag fick två svimanfall efter varandra.

Hade rökt och stod i en väns kök och skulle fixa något att dricka då jag helt plötsligt började känna av det vilket resulterade i att jag kollapsade rakt ner på mitt vänsterknä (veks sig och hela smällen koncentrerades på vänsterknäskål vilket resulterade i ett väldigt dåligt knä i ca 2-3månader).

Vaknade upp sen och tog mig ut till vardagsrummet där resten av folket satt och dom undrade vad jag hade gjort då det hade hörts en ordentlig smäll ifrån köket, inte ett knyst ifrån mig eftersom jag kände att jag inte mådde bra.

Slängde mig ned i soffan och sen började svettet forsa. Mina kläder blev färgade av all vätska min kropp och svettet rann (droppade från näsan och hela ansiktet var glansigt) nedför mitt ansikte och sen så "försvann" jag igen.
Satt dessutom upp i en soffa utan nackstöd så jag var visst nära på att kvävas då jag bara föll bak med huvudet så att min tunga stoppade all syretillförsel, satt visst där och bara gurglade så dom höll upp mitt huvud så att jag fick syre.

Vaknade upp och bad om en hink vilket jag vomerade väldigt duktigt i.

Nu är det inte så att jag inte är van vid att Hallucinogener/Cannabis men det här är riktigt obehagligt, har dock hört att symptomen påminner om Panikångestattacker, kan det finnas någon sanning i det?
Citera
2005-12-31, 17:44
Medlem
Agejevs avatar
Helt klart, vissa glorifierar cannabis så pass att de vägrar inse att somliga personer, även om de är väldigt få, faktiskt drabbas av negativa konsekvenser också. En vän till mej har hamnat på psyket de sista gångerna han rökt, vilket har tvingat honom att sluta. Egna erfarenheter utelämnar jag, men alla har varit långt ifrån positiva.

Ovannämnda vän lider för övrigt av panikångest sen ett decennie tillbaka.
Citera
2006-01-01, 14:20
Bannlyst
Jag känner igen det du beskriver, men i mitt fall händer det bara strax efter man dragit en rejäl "hink" (2l mycket tjock rök). Jag tror att man svimmar pga tillfällig syrebrist. Den tiden man håller inne så tjock rök så kan inte lungorna ta upp speciellt mycket syre. Det händer f.ö. oftare om tobaken är dåligt rostad. Men får en inihelvetes nikokick, sen börjar allt låta högt och metalliskt, sen blir det svart.
Att cb sänker blodtrycket har säkert också något med saken att göra.

Tror inte det har något med panikångest att göra. Då tror man att man ska dö och allt känns helt förbannat asjävligt.
Citera
2006-01-01, 16:16
Medlem
Känner igen det där med, fast kanske inte lika intensivt
som du beskriver det..

Se till att ha något i magen och ha mycket vätska / socker
till hans när du röker.
Citera
2006-01-01, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranceport
Känner igen det där med, fast kanske inte lika intensivt
som du beskriver det..

Se till att ha något i magen och ha mycket vätska / socker
till hans när du röker.

Eller ta mindre bloss kanske.
Citera
2006-01-01, 17:18
Medlem
Nemesis1s avatar
Man tänker ju mer då man röker, så det är helt naturligt att chansen att tänka ångestgivande tankar är större då också...
Citera
2006-01-01, 21:17
Medlem
shazbots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Jag känner igen det du beskriver, men i mitt fall händer det bara strax efter man dragit en rejäl "hink" (2l mycket tjock rök). Jag tror att man svimmar pga tillfällig syrebrist. Den tiden man håller inne så tjock rök så kan inte lungorna ta upp speciellt mycket syre. Det händer f.ö. oftare om tobaken är dåligt rostad. Men får en inihelvetes nikokick, sen börjar allt låta högt och metalliskt, sen blir det svart.

Tror inte det har något med panikångest att göra. Då tror man att man ska dö och allt känns helt förbannat asjävligt.

tror du e ute på fel spår med syret, en människa klarar väll faktiskt MINST 3 minuter utan att andas utan att dö, normalt kanske uppemot 5 minuter.

Och att han börjar svettas.. gör man inte heller när man får dessa "svimmningar".. sedan svimmade / försvann han även när han satt ner, vilket aldrig hänt mig.. bara när jag står upp..

så något fel e det ju :/
Citera
2006-01-05, 23:22
Medlem
Jernvantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agejev
Helt klart, vissa glorifierar cannabis så pass att de vägrar inse att somliga personer, även om de är väldigt få, faktiskt drabbas av negativa konsekvenser också. En vän till mej har hamnat på psyket de sista gångerna han rökt, vilket har tvingat honom att sluta. Egna erfarenheter utelämnar jag, men alla har varit långt ifrån positiva.

Ovannämnda vän lider för övrigt av panikångest sen ett decennie tillbaka.

Men nu är det så att jag vet att jag är iallafall iallafall vad jag vet är fullkomligt frisk, detta har bara inträffat vid ett fåtal tillfällen när det har varit "jobbigt" i mitt liv också vilket kan ha del i det hela.
Citera
2006-01-05, 23:23
Medlem
Jernvantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer

Det har inget med det att göra med detta då jag är väl invand Bongrökare och detta inträffar en till tre timmar senare.
Citera
2006-01-06, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shazbot
tror du e ute på fel spår med syret, en människa klarar väll faktiskt MINST 3 minuter utan att andas utan att dö, normalt kanske uppemot 5 minuter.

Jo, men då fyller man ju lungorna med syre innan man håller andan. När man röker så tömmer man lungorna innan.
Citera
2006-01-06, 02:05
Medlem
tewmtens avatar
Jag kan tänka mig två olika anledningar:
  1. Du röker för mycket
  2. Du är allergisk mot cannabis

Hur mycket brukar du röka, och hur ofta?
Citera
2006-01-06, 02:18
Medlem
sveningmars avatar
Läskigt!
Det verkar som det bara är jag som aldrig har råkat ut för någon snetändning edl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in