2018-02-20, 12:20
Medlem
Stygotiuss avatar
Jag funderar på att köpa en steamer från The Steamery, för hemmabruk.

Är det g ånga/min som är det viktiga? Jag vill kunna "stryka" vanliga skjortor med den, icke-strykfria och även tjockare oxfordskjortor o.s.v. Verkar ju även bra till ytterrockar och kavajer.

Jag ser att Cumulus 3 (som verkar vara 'värstingen' när det gäller hembruk) bara har 36 g ånga/min, men är dyrare än Cumulus (40 g/min). Jag blir lite konfunderad.

Sedan finns ju även "proffsvarianten" Stratus no.2. Är det en sån man ska köpa?

Är alla bra? Hjälp!
Citera
2018-02-20, 15:38
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag funderar på att köpa en steamer från The Steamery, för hemmabruk.

Är det g ånga/min som är det viktiga? Jag vill kunna "stryka" vanliga skjortor med den, icke-strykfria och även tjockare oxfordskjortor o.s.v. Verkar ju även bra till ytterrockar och kavajer.

Jag ser att Cumulus 3 (som verkar vara 'värstingen' när det gäller hembruk) bara har 36 g ånga/min, men är dyrare än Cumulus (40 g/min). Jag blir lite konfunderad.

Sedan finns ju även "proffsvarianten" Stratus no.2. Är det en sån man ska köpa?

Är alla bra? Hjälp!

De enda "proffsen" som har ångskåp är konfektionsfabriker och kemtvättar. På en rock eller ett par byxor skulle jag aldrig få för mig att använda dem. Man vill ju ha press! Utan pressjärn blir ångat ulltyg bara mjukt och bulligt. Sömmar, kanter och veck blir mjuka och konturlösa. Värdelöst! För skjortor ser jag inte heller poängen. Skrynkelfritt, ja, kanske, men välpressat? Icke!
Citera
2018-02-20, 19:15
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag har också en sådan handhållen från Philips men funnit att den är rätt värdelös för annat än uppfräschning. De enda skjortorna den faktiskt tar bort rynkor på är skjortor som fått en strykfri-behandling. Nu kanske jag hanterar den fel, då ni ovan verkar ha en bra erfarenhet, men det känns ju rätt så rättframt och svårt att göra fel. För tunna blusar är den däremot suverän och frugan använder den konstant för det.

Skjortor? De stryker man med strykjärn! Tror steamern är bäst på ulltyger!
Citera
2018-02-20, 21:39
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Skjortor? De stryker man med strykjärn! Tror steamern är bäst på ulltyger!

Nej, nej och åter nej.
Citera
2018-02-20, 21:41
Medlem
Är det mycket enklare med en streamer jämfört med strykjärn? Typ hänga på galge och dra över o sen klart...?
Senast redigerad av 124minuten 2018-02-20 kl. 21:42. Anledning: Stavning
Citera
2018-02-20, 23:31
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Nej, nej och åter nej.

Ska inte skjortorna strykas? Och jag menade inte att steamern skuller ersätta pressningen utan att den är bra till att ta bort veck på ylletyger tex efter att man tagit upp en kostym ur en resväska.

Men hur ska man göra när kostymen blivit blanksliten?
Citera
2018-02-21, 17:57
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Ska inte skjortorna strykas? Och jag menade inte att steamern skuller ersätta pressningen utan att den är bra till att ta bort veck på ylletyger tex efter att man tagit upp en kostym ur en resväska.

Men hur ska man göra när kostymen blivit blanksliten?

Skjortor ska pressas inte strykas.

Bättre att ta bort ett veck med ett pressjärn och en pressduk än en bögig steamer.

En blanksliten kostym dampas, borstas och pressas.
Citera
2018-02-24, 18:48
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Skjortor ska pressas inte strykas.

Bättre att ta bort ett veck med ett pressjärn och en pressduk än en bögig steamer.

En blanksliten kostym dampas, borstas och pressas.

Nu tvättar och stryker jag inte mina skjortor själv! Men om jag skulle pressa skjortor själv hemma, skulle det vara med fuktig pressduk och strykjärn? Och vad skulle i så fall vara fördelen med detta jämfört med att stryka skjortan direkt med strykjärnet?
Citera
2018-06-13, 08:21
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking
Har en jag med, både en handhållen variant från steamery samt en med ställning. båda två används flitigt o som du säger perfekt för att fräscha upp allt från jackor till skjortor med. det viktiga när man använder dem är att sträcka tyget samtidigt som man ångar, annars tar det väldigt lång tid. gör man det så är det inga problem att även ånga tjocka oxfordskjortor etc

Gammal tråd men värdefullt ämne. Vilken maskin köpte du? Är du fortfarande nöjd. Vilken spec?

Tack!
Citera
2023-01-28, 12:04
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Gammal tråd men värdefullt ämne. Vilken maskin köpte du? Är du fortfarande nöjd. Vilken spec?

Tack!
Köpte idag en Menuett. Har testat den och även den som heter "Steamer". Vet ej hur Philips är. Återkommer med rapport om den är bra.
Citera
2023-01-29, 09:33
Medlem
Köp en kraftig steamer, det är värt pengarna.
Bra investering.

En gyllene regel är att ha inte en kavaj längre än en dag utan att den får vila ett dygn. Kavajer mår inte bra av kemtvätt så undvik att tvätta den så gott det går.
Citera
2026-09-06, 13:01
Medlem
rovmuns avatar
Jag köpte en Philips GC524 golvsteamer för runt 1 500 kr för kanske 5-6 år sedan. Den har använts ganska mycket och efter några år är min slutsats att den är rätt uselt konstruerad. Den fungerar, eller fungerade, men nästan allt med den känns som billig konsumentdesign där man sparat in på fel saker.

För det första är hela maskinen extremt plastig. Inte bara den är gjord av plast, utan billig plast som verkligen ger känslan av en 200-kronorsprodukt snarare än något som kostade runt 1 500 kr.

Vattentanken är transparent och efter några års användning ser den riktigt sunkig ut invändigt av avlagringar. Visst, kalk och avlagringar får man räkna med, men tanken går inte ens att rengöra ordentligt invändigt. Att då göra den genomskinlig så att man konstant får titta på skiten känns som ytterligare ett märkligt designbeslut.

Min har dessutom börjat lösa ut jordfelsbrytaren om man lämnar vatten i tanken. En apparat som kombinerar vatten, värme och 230 V och börjar lösa jordfelsbrytaren = skräp

Men den absolut mest korkade konstruktionen är slangen. Den sitter fast i maskinen utan en ordentlig roterande/ledad koppling. När man arbetar runt ett plagg vrider sig därför hela slangen. Till slut beter den sig som en trädgårdsslang den viker sig, stryper ångan och man får stå och reda ut den.

Hur kan man konstruera en golvsteamer där slangen inte kan rotera ordentligt? Det är bokstavligen den del av maskinen som man hela tiden flyttar runt.

Efter några års användning skulle jag inte köpa Philips. Den känns helt enkelt för plastig, för dåligt genomtänkt och för mycket som en billig hushållsprodukt. Har kollat på nyare modeller och verkar basera på samma konstruktion.

Så vad rekommenderas om man vill gå upp rejält i kvalitet?

Jag letar efter en riktig stående/professionell steamer som är byggd för att användas mycket och hålla länge. Bra ångflöde, rejäl konstruktion, lätt att rengöra och framför allt en slang/koppling som faktiskt är konstruerad så att man kan röra sig runt plagget utan att slangen vrider ihop sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in