2017-04-29, 18:07
Medlem
CardinalSins avatar
Hej,

Det finns ju en hel del behov av kemtvätt i det här forumet, och jag har funderat på att skaffa mig en steamer eller ett ångstrykjärn för att hålla nere på de kostnaderna och för att ge mina kostymer, kavajer och rockar lite längre liv.

Hur sköter ni om era klassiska kläder? Är det någon som har erfarenhet av steamers, och kan komma med några rekommendationer?

@mod: tråden kanske inte passar helt 100 i detta forumet men jag tänkte att det främst är klassiska kläder som steamers kommer till användning till, och att det därför är mest passande. Är det fel så flytta tråden.
Citera
2017-09-03, 13:28
Medlem
CardinalSins avatar
Jag slog till på en steamer. Valde en mindre modell eftersom jag trots allt ska ha den för hemmabruk men det finns större, som har upphängningsanordning och avger mer ånga. Kändes dock som overkill så det blev en handhållen Phillips för en tusing.

Mitt första intryck är att det är makalöst smidigt. Ullrock, tog bort varenda rynka på tre minuter, och dessutom blir den ren och fräsch. Sambons klänning funkade det bra på, en kavaj och jacka med.

Känns som den betala sig i insparade kemtvättskostnader redan första halvåret, och få kläderna att hålla längre. Troligtvis bättre för miljön också. Rekommenderas starkt.
Citera
2017-09-03, 15:09
Medlem
Har en jag med, både en handhållen variant från steamery samt en med ställning. båda två används flitigt o som du säger perfekt för att fräscha upp allt från jackor till skjortor med. det viktiga när man använder dem är att sträcka tyget samtidigt som man ångar, annars tar det väldigt lång tid. gör man det så är det inga problem att även ånga tjocka oxfordskjortor etc
Citera
2017-09-04, 09:40
Medlem
Jag har också en sådan handhållen från Philips men funnit att den är rätt värdelös för annat än uppfräschning. De enda skjortorna den faktiskt tar bort rynkor på är skjortor som fått en strykfri-behandling. Nu kanske jag hanterar den fel, då ni ovan verkar ha en bra erfarenhet, men det känns ju rätt så rättframt och svårt att göra fel. För tunna blusar är den däremot suverän och frugan använder den konstant för det.
Citera
2017-09-05, 22:13
Medlem
Köpte en philips perfect care elite för halva priset. I det flesta fall krävs bara ett svep vilket medför att det går väldigt fort. Det har blivit betydligt mycket roligare att stryka skjortor men kanske har att göra med att maskinen i sig är en smärre ångkanon :P
De enda problemen är priset (om man inte hittar nåt erbjudande), vattenpölen som bildas under strykbrädan och att maskinen i sig är tar stor plats
Senast redigerad av Butakarubi 2017-09-05 kl. 22:36.
Citera
2017-09-05, 22:43
Medlem
Rabattkoden BCSE2015 ger 40% i philips online shop, dock inte på kategorin belysning eller tillbehör.
Citera
2017-09-06, 05:46
Medlem
Någon som har erfarenhet av en sån här http://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-%C3%A5ngstrykj%C3%A4rn-gc310-55-1248319.html?gclid=CjwKCAjwlrnNBRBMEiwApKU4POv-FldewgCMBFLD H9q4b47VLKOPZeYrNgSnu6lZdpiGYWRATwSI-RoCe_EQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CNumwLjSj9YCFYN_ GQodRrsEnA ?
Huvudsyfte är till skjortor
Senast redigerad av tjuyat 2017-09-06 kl. 05:53.
Citera
2017-09-06, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Någon som har erfarenhet av en sån här http://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-%C3%A5ngstrykj%C3%A4rn-gc310-55-1248319.html?gclid=CjwKCAjwlrnNBRBMEiwApKU4POv-FldewgCMBFLD H9q4b47VLKOPZeYrNgSnu6lZdpiGYWRATwSI-RoCe_EQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CNumwLjSj9YCFYN_ GQodRrsEnA ?
Huvudsyfte är till skjortor
Den klarar av finlir med strykfria skjortor men helt värdelös på obehandlade skjortor med många skrynklor. Slöseri på pengar, det går faktiskt snabbare med ett riktigt strykjärn.
Citera
2017-09-06, 18:29
Medlem
Många av de handhållna är inte starka nog för skjortor etc i bomull

rekommenderar en med ställning och mer kraft. Bra alternativ finns på www.steamery.se för ca 1800kr , alt franska SteamOne som är riktigt riktigt bra men svåra att få tag på i Sverige

Denna från Philips är riktigt bra med, och finns till schysst pris (inte lika snygga som steamery o steamone dock!)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3394078

Men den har bra kaft, 40g/m ånga och funkar till det mesta
Citera
2017-09-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashisking
Många av de handhållna är inte starka nog för skjortor etc i bomull

rekommenderar en med ställning och mer kraft. Bra alternativ finns på www.steamery.se för ca 1800kr , alt franska SteamOne som är riktigt riktigt bra men svåra att få tag på i Sverige

Denna från Philips är riktigt bra med, och finns till schysst pris (inte lika snygga som steamery o steamone dock!)

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3394078

Men den har bra kaft, 40g/m ånga och funkar till det mesta
Kan man räkna att den ger samma resultat som ett vanligt strykjärn av billigare varianten på ungefär samma tid eller hur ligger det till? Är inte direkt lat men är riktigt dålig på att stryka såatteh..
Citera
2017-09-09, 07:32
Medlem
CardinalSins avatar
Den handhållna jag köpte har en kapacitet på 30g/min och det var nog den högsta kapaciteten jag hittade på handhållna. Skjortor som inte är strykfria blir bättre och är enklare med vanligt strykjärn men strykfria skjortor går bra. Den stora vinsten som jag ser det är kavajer, kostymbyxor, rockar, jackor etc, sådant som annars skulle gått till kemtvätten. Det blir bra på kort tid, och ångan dödar alla bakterier. Tillsammans med en klädborste blir det rent och livslängden på dessa, ofta dyra, plaggen förlängs avsevärt.

Övervägde en med ställning, då kan man få mer effekt, men jag är trångbodd och vill inte ha för mycket pryttlar framme som tar plats.
Citera
2017-10-29, 14:41
Medlem
pettachis avatar
Köpte en handhållen Philips Stram&Go.
Är oerhört nöjd med den, har används flitigt till linnekavajen och vanliga blazer.
Även till för att fresha upp vinterrockarna och mina skjortor.
Speciellt till linnekavajerna som blir väldigt skrynkliga direkt är jag väldigt nöjd med den.
Fem slipsar av fem möjliga i betyg. 👔👔👔👔👔.
Liten vattenbehållare om jag ska gnälla lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in