Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-05-02, 22:29
  #25
Medlem
Blev lite vimsigt här nu, då svennebanan "kapade" tråden men h*ns inlägg får gärna vara kvar men vill bara poängtera att våra inlägg inte hör ihop :-)

Jag TS, har somsagt provat lite olika mediciner men inte samtidigt. Idag fluoxitin och elvanse men blir hungrig på EM/kväll och äter mer men jag kan ändå inte få ihop det med min viktökning på ca 15 kg. Kan jag testa öka på egen hand? Är det jätteosmart att testa öka elvanse fr 50 till 100?
Citera
2017-05-02, 22:30
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennebanan71
Detta är mitt allra första inlägg och jag hoppas att jag inte gör bort mig dvs att det ligger på fel avdelning.

Efter att jag hade gått in i väggen 2013 vägde jag 85kg och efter att fått käka fluoxetin eller va det heter och venlafaxin och voxra gick jag åter upp mina 20 kilo. Jag mår så jävla dåligt över detta och nu lever jag till 80% oavkortat bara på modifastpreparat. Jag går inte ner, jag väger idag 102. Finns det NÅGOT man kan ta för att gå ner för att orka är röra på mig. Jag är 185 och vill väga 85 och då är jag ändå för tjock.

Åh fy vad trist att höra...man mår så jävla dåligt. Intressant att höra om olika mediciner. Gick du upp av fluoxitin?
Citera
2017-05-03, 12:28
  #27
Medlem
Tyvärr så är detta med viktökningen en av biverkningarna, och inte så mycket man kan göra åt.

Du skrev i något av inläggen att du vill experimentera med dina mediciner, vilket jag starkt
avråder. För att förenkla det hela så blir det en hel del omkopplingar i hjärnan av dessa
mediciner (det är därför abstinensen kan bli så svår, eftersom det tar tid för hjärnan att läka,
och återgå till normalläge). Så därför ska man inte mixtra själv med doseringarna, för då är
det stor risk att du kommer att må ännu sämre. Sedan så kan det bli ett par veckor med
insättningsbesvär.
Du kan då även få något som kallas "serotogent syndrom", vilket förenklat innebär att det har
blivit för mycket påverkan av hjärnan, och du kommer då att må fruktansvärt dåligt.

Du verkar ju vara medveten om just insättningsbesvär, och höjer du dosen så kommer du att må
dåligt i ett par veckor av detta. Därför bör du kontakta din läkare för ev. höjning. Skulle nu dosen
höjas så blir det förstås ytterligare viktökning.

Ett annat problem, om du ökar på eget bevåg, är ju att tabletterna kommer att ta slut så
mycket snabbare, då räcker de inte. Då måste du ju tala om för din läkare att du har höjt dosen
utan att fråga. Och jag kan lova dig, det kommer inte att vara populärt!
Nu är ju detta inte läkemedelsmissbruk, som ex. med benso eller opiater, men du har ändå gjort
en förändring av din medicinering, och det är då stor risk för att du kan få dina mediciner via
apodos. Du får då hämta medicinerna en, eller två gånger i veckan.
Risken är att de tappar förtroendet för dig, vilket kommer att stå i journalen för all evighet.
Edit: Jag uppfattade det som att du känner oro över att du äter sent. Läste nyligen en medicinsk
artikel, det har ingen betydelse om du äter sent, det är bara en myt. Vad som är avgörande
är den totala mängden per dag, så hur maten fördelas under dagen har ingen betydelse.

Det har inte alls med saken att göra, men vill ge dig beröm för att du uttrycker dig så bra i skrift!
Man är nu så van att läsa text som är en fullständig katastrof, därför så är det trevligt att läsa
det du har skrivit! Helt perfekt!
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-05-03 kl. 13:08.
Citera
2017-08-16, 13:22
  #28
Medlem
Xhaoss avatar
Förlåt om jag "kapar" tråden nu. Men det har inte skrivits här på ett tag..
Jag har precis bytt från concerta till elvanse. Undrar mest om biverkningarna "gå ner i vikt" & "minskad aptit" hör ihop? Eller, det är ju klart att de hör ihop, men är det BARA pga minskad aptit en kan gå ner i vikt eller pga något annat också?
Försöker också gå ner i vikt och aptitninskningen är jättebra (förutom när jag ska festa för då måste jag tvinga i mig mat före).
Undrar som sagt mest om viktminskningen kan bero på annat också?
Tar medicinen pga ADD, så viktminskning är bara ett plus.
Citera
2017-08-16, 14:41
  #29
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xhaos
Förlåt om jag "kapar" tråden nu. Men det har inte skrivits här på ett tag..
Jag har precis bytt från concerta till elvanse. Undrar mest om biverkningarna "gå ner i vikt" & "minskad aptit" hör ihop? Eller, det är ju klart att de hör ihop, men är det BARA pga minskad aptit en kan gå ner i vikt eller pga något annat också?
Försöker också gå ner i vikt och aptitninskningen är jättebra (förutom när jag ska festa för då måste jag tvinga i mig mat före).
Undrar som sagt mest om viktminskningen kan bero på annat också?
Tar medicinen pga ADD, så viktminskning är bara ett plus.

För en del så gör medicinen att ens fysiska aktivitet ökas på olika sätt också, man börjar röra på sig mer eftersom man blir mindre trött - detta leder också till viktminskning.

Sedan finns det välan en del bevis på att diverse muskelspänningar och ökande av vilopulsen även leder till att kroppen gör av med mer energi i viloläge även, vilket också kan bidra till viktminskning.

Jag råder dig att försöka dig på att börja med träning nu när du har Elvanse och möjligen orkar med det mer, på ett fysiskt och psykiskt plan, än innan.

Det behöver inte heller vara något märkvärdigt - du kan börja med minsta möjliga, som några armhävningar eller sit-ups per dag, följt av en promenad - bara detta kan vara en början som kan ge resultat, allteftersom medicinen ger dig ökad mental uthållighet, så att du står ut med den EMOTIONELLA smärtan som kommer från att hålla i kontinuerlig träning.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback