2017-04-29, 08:33
Medlem
Blissummers avatar
Stämmer beskrivningen av Lunds utbildningssystem? Ligger prestationerna bland eleverna på en så pass hög nivå att det är pinsamt för eleverna som får ett B i betyg?

"Lund har blivit en elitstad där det är pinsamt att få ett B i betyg"

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-29...-ett-b-i-betyg
Citera
2017-04-29, 08:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Stämmer beskrivningen av Lunds utbildningssystem? Ligger prestationerna bland eleverna på en så pass hög nivå att det är pinsamt för eleverna som får ett B i betyg?

Ja,med så låga betyg lär man bli betecknad som Malmöbo..

Segreationen är tydlig i skåne när alla högutbildade svenskar flyttat ut från Malmöområdet till kringliggande kommuner.
Citera
2017-04-29, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer

Nej, prestationerna ligger inte på en sådan hög nivå, däremot gör egot det. Dessa studenter vet inte om att det enda som krävs för kursen är E.
Citera
2017-04-29, 08:51
Medlem
Gabriel Knights avatar
Det är väl bra om man kämpar för att få så bra betyg som möjligt i skolan.
Har man ett universitet i staden ska även de andra skolornas undervisning och betygssättning vara i paritet med det.
Så är det väl i de flesta universitetsstäder runt om i världen eftersom de flesta vill väl studera på universitet efter grundskolan och vara säkra på att komma in på sina universitetsutbildningar?
Senast redigerad av Gabriel Knight 2017-04-29 kl. 08:57.
Citera
2017-04-29, 08:56
Medlem
<--- Lundabo helt outbildad och får ständigt höra vilken enorm potential jag "kastar bort".
Så om jag någon sin tar mig i kragen lär jag ändå acea allt då jag är från Lund!?
Nej knappast, det som avgör är ju familjens "utbildningsnivå" om man ser till studier, och ja i lund bor det MÅNGA akademiker och deras familjer, ja "B" suger i lund...
Det är den hårda sanningen, sen de som har arbetarfamiljer tenderar att bo i utkanten utav lunds kommun..
Sandby, Dalby, Genarp osv...
Citera
2017-04-29, 10:26
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Verkar som folk i Lund tror att de är smartare än oss i övriga Sverige.

Kanske dags att koppla in skolverket, då de har tappat vår gemensamma värdegrund.
Citera
2017-04-29, 10:39
Medlem
Lund är ju mer sofistikerat än andra kommuner i Skåne så det är väl knappast konstigt.
Citera
2017-04-29, 12:57
Medlem
Ett fenomen kallat whiteflight, men det kan man ju inte skriva så det får bli "elitstad" istället.
Citera
2017-04-29, 13:49
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Ett fenomen kallat whiteflight, men det kan man ju inte skriva så det får bli "elitstad" istället.

I praktiken så är det ju så. I och med att man nu kan välja gymnasium på ett annat sätt väljer de som är ambitiösa i Skåne Lund i allt högre utsträckning, särskilt de som vill komma bort från Malmö och de som bor i någon avkrok ute på vischan.
Citera
2017-04-29, 15:31
Medlem
Lundabor har alltid trott att de är bättre människor än andra personer som till exempel jämförelse med andra kommuner.
Citera
2017-05-01, 10:21
Medlem
Det låter som en bra inställning att satsa på A i allt, då tvingas man lära sig nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in