2017-04-28, 20:15
Medlem
Align Technology är bolaget bakom invisalign. En metod för tandreglering där man använder sig av löstagbara transparenta skenor som byts med jämna mellanrum för att flytta tänderna, istället för traditionell tandställning. Det finns massor med filmer på youtube och diskussioner på nätet för den som vill fördjupa sig.

Jag började intressera mig för företaget eftersom jag helt enkelt själv var intresserad av att göra en tandreglering men helst slapp tandställning. Jag köpte aktier i bolaget April 2016 och ökade sen ytterligare för ungefär en månad sen när jag satt mig in mer både i produkten och i resultaten som bolaget gör.

Jag är ovan vid att läsa rapporter, men om jag tolkar gårdagens rapport rätt så har bolaget gjort en vinst på 30% från Q1 2016 Y/Y, och 5.8% Q1 2017. Idag går aktien upp ~13%.

Vilka framtidsutsikter finns? Dels är tandreglering ett väldigt komplext ämne. Bolaget har gått från att endast kunna behandla enklare fall, till att nu kunna ge sig på mer komplicerade diagnoser som djup-bett, överbett osv. De har antagligen inte nått sin fulla potential än utan kommer fortsätta utveckla tekniken och kunna leverera bättre behandlingar med högre precision. De har även fortfarande en stor publik som de inte har nått fram till än. I rapporterna kan man läsa om hur många behandlingar de säljer varje kvartal och hur många nya tandläkare de utbildar i att använda tekniken. 2016 utbildades 6960 tandläkare. Jag läste något om att de nu försöker expandera till Indien, och vi vet ju hur många indier det finns..

Förutom själva regleringen så utvecklare de även en metod för att scanna av tänderna till en digital modell som används för att planlägga regleringen, iTero. Denna säljs till klinikerna och genererar en sidoinkomst.

Vilka risker finns? Bolaget verkar ständigt vara i patent diskussioner med andra bolag som har liknande verksamhet, t.ex ClearCorrect. Vad jag har sett av dessa andra bolag så erbjuder de inte så komplex reglering som AlignTech, och det är heller inget som man enkelt kopierar, utan det krävs mycket utveckling och forskning för att få till det.
Företaget har även en väldigt hög värdering, ett P/E tal på runt 50.

Jag tycker detta är ett väldigt intressant bolag som jag kommer behålla mina aktier i. Tandreglering är ett stigmatiserad ämne och om man kan erbjuda en teknik där man slipper traditionell räls så tror jag det finns enorma summor att tjäna på folk som är missnöjda med sina tänder. Skulle det bli en accepterad metod istället för konventionell reglering så är marknaden gigantisk.

Lite siffor:
http://files.shareholder.com/downloads/ALGN/4144241598x0x939662/2139DEB2-37D5-4414-9B5B-53C466F6E8B0/ALGN_GAAP_9_Quarter_Financial_Model_-_Ending_3.31.17.pdf

http://files.shareholder.com/downloads/ALGN/4144241598x0x939668/69335A7C-56C1-4DB0-930D-B8A2ACB51CBE/ALGN_Q117_Financial_Slides_042717F.pdf
Citera
2017-07-28, 21:03
Medlem
Igår presenterades kvartalsrapporten.
Vinst per aktie uppgår till 0.85, jämfört med analytikernas förväntade 0.73.
Idag stiger aktien drygt 10%.

http://m.nasdaq.com/earnings/report/algn
Citera
2026-05-20, 14:15
Medlem
Kosminskis avatar
Align Technology shares were recently described as little changed after the company’s latest earnings report, while a market note published on May 18, 2026, said investors were still parsing the quality of those results. For U.S. investors, the name remains closely tied to the orthodontics market and consumer-facing dental spending.

According to Sahm Capital as of 05/18/2026, the company’s recent earnings report did not trigger a sharp price reaction. A separate market data page showed Align Technology at $158.78 on 05/18/2026, up 0.97% on the day, reflecting a modest move rather than a major break in trend.

https://www.ad-hoc-news.de/boerse/news/ueberblick/align-technology-stock-us0162551016-shares-steady-after-latest-earnings/69379190
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in