2017-04-29, 01:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
I kompisgänget kör vi varandra i tur och ordning, vi sysslar inte med att räkna kronor och ören. Vårt system funkar väldigt bra. (Den som kör måste dock hålla sig nykter, tyvärr)
Självklart skall man vara nykter när man kör!
Citat:
För att svara på TS fråga: Bensinkostnaden för uppräknade bilar räknar jag med 15:- per mil. 4x15=60 kronor enkel väg, 120:- TOR. Eventuella trängselskatter kan tillkomma.
Jag rundar av kostnaderna till 150:- (inklusive slitage, TS har räknat upp gamla bilar som inte är så värdefulla).
Det spelar ingen roll. Bilägande är alltid förknippat med kostnader, oavsett vilken bil du har. Själv har jag valt att äga ett flertal väldigt gamla bilar som folk ändå har valt att åka i framför andra...
Den som äger bilen slipper betala bränslet!
Citera
2017-04-29, 01:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Självklart skall man vara nykter när man kör!
Det spelar ingen roll. Bilägande är alltid förknippat med kostnader, oavsett vilken bil du har. Själv har jag valt att äga ett flertal väldigt gamla bilar som folk ändå har valt att åka i framför andra...
Den som äger bilen slipper betala bränslet!

Ingen betalar, vi kör var fjärde gång, och det innebär att vi åker helt gratis tre gånger av fyra!

Men som svar till TS håller jag fast vid att 150 spänn är en rimlig summa att betala. Då går den stackars bilägaren i alla fall inte back!
Citera
2017-04-29, 01:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ingen betalar, vi kör var fjärde gång, och det innebär att vi åker helt gratis tre gånger av fyra!
Jo, alla betalar!
Citat:
Men som svar till TS håller jag fast vid att 150 spänn är en rimlig summa att betala. Då går den stackars bilägaren i alla fall inte back!
Ja, det är mer än rimligt. Det är faktiskt bra betalt!
Citera
2017-04-29, 01:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, alla betalar!

Ja, det är mer än rimligt. Det är faktiskt bra betalt!

Inga pengar byter hand. Kostnaden är 25% samt att man måste vara nykter 1 gång på 4 resor..
Citera
2017-04-29, 01:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Inga pengar byter hand. Kostnaden är 25% samt att man måste vara nykter 1 gång på 4 resor..
Det är ju det som är betalningen. (Plus den bränsleskatt ni betalar till staten, plus någon krona till Preem, eller vilka det nu kan vara,...)
Citera
2017-04-29, 03:03
Medlem
toby79s avatar
Jag brukar räkna 30 kr/mil vilket tar hänsyn till allt mer eller mindre. Då äger jag bilen själv och har inga lån.
Bränslekostnaden kan man ju ta betalt för men den är i princip bara halva summan av vad man faktiskt lägger ut om inte pappa betalar, men då står han väl för bensin också.

Har du en dieselmotor så har du noll kronor i bensinförbrukning, men du har en dieselförbrukning istället. En rymdraket drar fruktansvärt lite bensin så den kostnaden blir minimal. Däremot går det åt en sjujädrans massa raketbränsle. Det är säkert inte helt gratis.
Citera
2020-03-14, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Vadå, det är ju ett jobb personen gör precis som jag gör ett jobb. Jag får 90 kr för timmen jag ger på jobbet och personen här får 180-200 kr där hälften är personens tid (precis som jag) och hälften bilkostnaden så jag förstår inte vad det är jag ska dra åt helvete åt. Personen får lika mycket betalt som jag får på mitt jobb så jag förstår inte att du menar att personen ska få en läkares lön.

Du pratade om 1 timme. Att köra bil eller rättare sagt skjutsa en timme är värt 90 kr tycker du. Detta får du självklart tycka men tror inte någon i Sverige med körkort och bil kommer hålla med dig.

Bortser man från det så tycker du att bilkostnaden för 1 timmes skjuts är 90 kr också.
Här behöver man ju egentligen inte säga något mer. Jag menar om man räknar lågt med en milkostnad på 30 kr så behöver man ju inte ha gått i skolan många dagar för att förstå att det blir en förlust att skjutsa en sådan som dig?

"så jag tänker att jag ska betala personen ca 180-200 kr per timme i de ca 200 kronorna tänker jag att personens tid, bensin och slitage och liknande ingå. "

En resa på 1 timme med t.ex. Uber: 925 - 1 218 kr.
Ungefär samma med Taxi.

Så att du tycker att 300 kr för bilersättning och någon slant till personen för 1 timmes skjuts är "en läkares lön" betyder ju att folk som kör Uber och Taxi inte bara tjänar mer än en läkare, de tjänar nästan det dubbla.
Tror jag ska börja köra Taxi så kan man njuta av 100 lax i månaden.

Lycka till.
Citera
2020-03-15, 02:39
Medlem
Att få fram en rimlig nivå på bilersättning beror förstås på förhållandet mellan bilägare och passagerare, men om det verkligen skall täcka åtminstone rörliga kostnader så hamnar det mellan 30 och 50 kronor per mil, detta om det är en relativt ny bil där även värdeminskningen är påtaglig och följer miltalet.
Citera
2020-03-15, 07:01
Medlem
Gurglarens avatar
Anser era beräkningar orimliga eftersom ägaren ändå ska köra sträckan oavsett skjuts eller inte. Vad som är rimligt eller inte får ju han avgöra. Kanske bjuda på lunchen de dagar han får skjuts eller liknande... Men som sagt helt upp till den som kör.
Citera
2020-03-15, 08:24
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurglaren
Anser era beräkningar orimliga eftersom ägaren ändå ska köra sträckan oavsett skjuts eller inte. Vad som är rimligt eller inte får ju han avgöra. Kanske bjuda på lunchen de dagar han får skjuts eller liknande... Men som sagt helt upp till den som kör.

Har du ens läst tråden?

TS skulle hämta ett handfat! Knappast troligt att bilägaren ändå skulle köra sträckan eller att det skulle ske vid flertal tillfällen.

Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Det är ett handfat jag ska hämta, blir det billigare via posten?

Men han har nog fått hem sitt handfat nu, det var ju ändå tre år sedan frågan ställdes.
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2020-03-15 kl. 08:27.
Citera
2020-03-15, 09:49
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har du ens läst tråden?

TS skulle hämta ett handfat! Knappast troligt att bilägaren ändå skulle köra sträckan eller att det skulle ske vid flertal tillfällen.

Men han har nog fått hem sitt handfat nu, det var ju ändå tre år sedan frågan ställdes.

Nej sry läste bara den andra tråden som stängdes... Trodde det handlade om samåkning inte ren taxi service...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in