2017-04-28, 15:11
Medlem
fonders avatar
Om nån ska köra mig 37,8 km och senare samma väg tillbaka.

Hur mycket bensin tar det och hur mycket kostar det fram och sen tillbaka?
Citera
2017-04-28, 15:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fonder
Om nån ska köra mig 37,8 km och senare samma väg tillbaka.

Hur mycket bensin tar det och hur mycket kostar det fram och sen tillbaka?

Beror på vad de är för bil och trafiken. Du kan titta upp vad bilen typ drar om du har registreringsnumer på bilen
Citera
2017-04-28, 15:30
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaCo2006
Beror på vad de är för bil och trafiken. Du kan titta upp vad bilen typ drar om du har registreringsnumer på bilen

Blir svårt det här.

Hur mycket blir det om det är nån av följande?

OPEL 2002
RENAULT 2006
VOLVO 1994
NISSAN 1991
Citera
2017-04-28, 15:35
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Blir svårt det här.

Hur mycket blir det om det är nån av följande?

OPEL 2002
RENAULT 2006
VOLVO 1994
NISSAN 1991
Omöjligt att säga. Finns många olika modeller och motorer.
Citera
2017-04-28, 15:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaCo2006

Plus körsätt, plus landsväg eller stadskörning osv.

Sedan är bränsleförbrukning långt ifrån det enda som kostar. Slitage och värdeminskning påverkar också och det beror på ålder på bilen och modell.

Totalt sett skulle jag vilja säga att det kostar exakt någonstans mellan 35 och 250 spänn.
Citera
2017-04-28, 15:45
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Plus körsätt, plus landsväg eller stadskörning osv.

Sedan är bränsleförbrukning långt ifrån det enda som kostar. Slitage och värdeminskning påverkar också och det beror på ålder på bilen och modell.

Totalt sett skulle jag vilja säga att det kostar exakt någonstans mellan 35 och 250 spänn.

Här kom ett intressant svar så det kostar max 250 kr fram och tillbaka oavsett modell på bil och sånt eller va grundar du det på?
Citera
2017-04-28, 15:46
Medlem
fonders avatar
Citat:
Här kom ett intressant svar så det kostar max 250 kr fram och tillbaka oavsett modell på bil och sånt eller va grundar du det på?

Det är ett handfat jag ska hämta, blir det billigare via posten?
Citera
2017-04-28, 15:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
30 kronor per mil är en gammal vedertagen summa. Kan iofs ha justerats något med åren. Gamla skatteavdrag för att köra med egen bil i tjänsten låg också där.

Länktips:
http://teknikensvarld.se/bilarna-som-tappar-minst-i-varde-86-olika-bilmodeller-120939/

OBS! Detta har självfallet inget med taxi eller annat att göra. Det är enbart vad bilen kostar. Ska föraren ha något för besväret är det helt andra summor.
Citera
2017-04-28, 15:53
Medlem
fonders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
30 kronor per mil är en gammal vedertagen summa. Kan iofs ha justerats något med åren. Gamla skatteavdrag för att köra med egen bil i tjänsten låg också där.

Länktips:
http://teknikensvarld.se/bilarna-som-tappar-minst-i-varde-86-olika-bilmodeller-120939/

OBS! Detta har självfallet inget med taxi eller annat att göra. Det är enbart vad bilen kostar. Ska föraren ha något för besväret är det helt andra summor.

Det är bara bilens kostnader fram och tillbaka.
Citera
2017-04-28, 16:05
Medlem
zoombos avatar
Hur långt är ett snöre?

Det är en rätt komplex uträkning om man ska veta exakt vad en bil kostar att köra för en specifik sträcka eftersom det inte enbart är bensinen som ska inkluderas. Vilket många verkar tro. Många av dessa har också vidtalats tidigare i tråden.
Det finns ett skäl till att skattemyndigheterna satt 30,-/mil som schablonavdrag och att det kostar en hel del att åka taxi då det är en massa kostnader som ska inkluderas.

Du har räknat upp några äldre bilar så att värdeminskning och annat är försumbart och om man räknar med att en bil grovt och överdrivet drar 0,9l/mil och soppan kostar 14,-/l så skulle det göra ca en 50-lapp per väg men säg att man drar till med 1.5l/mil för att täcka övriga kostnader så blir det 80,- per väg men det förutsätter kanske att man känner bilägaren och att hen ställer upp gratis.

I ditt fall skulle jag annars ha kollat på Bussgods. Det kostar småpengar att skicka gods inom samma kommun, även om det är lite skrymmande grejor.
Citera
2017-04-28, 16:52
Medlem
100 kr borde räcka för bensinkostnaden för en tur-retur resa på 75 km. Detta gäller förstås inte om det är trafikstockning.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2017-04-28 kl. 16:56.
Citera
2017-04-28, 17:02
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det är bara bilens kostnader fram och tillbaka.

Jag hade bjudit två hunkor till din körkorts- och bilbeprydde vän och frågat om han ville köra tur och retur. Att bara räkna bränslekostnad hade jag sett som snålt och övergått min värdighet. Tar h*n inte erbjudandet hade jag letat annat fraktsätt.

Kan du t.ex. inte själv sätta dig på en buss och åka och hämta? Är det ett standard handfat är det bärbart, oftast med utskurna handtag i wellpappen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in