2017-05-16, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Våldtäkter är dessutom bara toppen av ett isberg. Otrevliga kommentarer och blickar är också obehagligt, och kan göra att många kvinnor undviker att röra sig på vissa platser vid vissa tidpunkter.

Självklart är inte alla män från Mellanöstern sexister. Det gäller särskilt sådana grupper som flytt från islamistiskt förtryck, iranier till exempel. De som kom från Iran bestod ju till största delen av sekulär, västvänlig medelklass. Invandrare från exempelvis Afghanistan, Irak eller Marocko lär däremot till största delen vara misogyna. Se t.ex. denna undersökning, som bygger på ett stort statistiskt underlag och kommer från ett välrenommerat forskningsinstitut:

http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-exec/

Det innebär självklart inte att alla afghanska, irakiska, marockanska etc män är potentiella våldtäktsmän. Däremot fungerar de allra flesta av dem inte i ett sekulärt, västerländskt samhälle där kvinnor har samma rättigheter som män. Jag anser helt enkelt inte att storskalig invandring från dessa länder är moraliskt försvarbar.

Jo men det tar ju inte bort min poäng. Det är inte så vanligt och i typ alla områden så kan tjejer gå ut och vara säkra. Problemet ligger i att media pumpar ut skräckpropaganda hela tiden. Bill Hicks har en jäävligt bra om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=MLVQCKmzm3U (hittade en perfekt video här, verkligen det första han går in på)

I egen erfarenhet stämmer det till viss del. Är lärare och har haft en hel del nyanlända från Afghanistan, det är ganska 50/50 i min erfarenhet. Hälften är ytterst repsektfulla emot kvinnor, andra halvan inte alls, inte sett mycket av mellantinget, det är ofta det ena eller det andra. Ska nämnas att jag har Svenska elever med jäävligt dåliga åsikter om kvinnor med. Och kolla här på FB, varenda snubbe som inte får ligga skyller ju det på att kvinnor är horor och bara vill ha turkar (sök seriöst på ämnen kopplade till det, asrolig läsning, om än tragisk).

Jag ser inte riktigt problemet i att de delvis har en annan kultur (dock finns självklart gränser, vi är i Sverige). Menar, vill du ha en kvinna som står bakom spisen så skaffa det, finns ju kvinnor som vill ha det så. Och om du är en kvinna som inte vill stå bakom spisen, bli inte ihop med en snubbe som anser att en kvinna ska det, inte så svårt.

Och ja, kvinnosynen i religiösa länder överlag är dålig.. Inte unikt för Islam.
Citera
2017-05-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Jo men det tar ju inte bort min poäng. Det är inte så vanligt och i typ alla områden så kan tjejer gå ut och vara säkra. Problemet ligger i att media pumpar ut skräckpropaganda hela tiden. Bill Hicks har en jäävligt bra om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=MLVQCKmzm3U (hittade en perfekt video här, verkligen det första han går in på)

I egen erfarenhet stämmer det till viss del. Är lärare och har haft en hel del nyanlända från Afghanistan, det är ganska 50/50 i min erfarenhet. Hälften är ytterst repsektfulla emot kvinnor, andra halvan inte alls, inte sett mycket av mellantinget, det är ofta det ena eller det andra. Ska nämnas att jag har Svenska elever med jäävligt dåliga åsikter om kvinnor med. Och kolla här på FB, varenda snubbe som inte får ligga skyller ju det på att kvinnor är horor och bara vill ha turkar (sök seriöst på ämnen kopplade till det, asrolig läsning, om än tragisk).

Jag ser inte riktigt problemet i att de delvis har en annan kultur (dock finns självklart gränser, vi är i Sverige). Menar, vill du ha en kvinna som står bakom spisen så skaffa det, finns ju kvinnor som vill ha det så. Och om du är en kvinna som inte vill stå bakom spisen, bli inte ihop med en snubbe som anser att en kvinna ska det, inte så svårt.

Och ja, kvinnosynen i religiösa länder överlag är dålig.. Inte unikt för Islam.
Jag har visat dig statistik (Pew-undersökningen) som säger att över 90% i många muslimska länder har djupt sexistiska värderingar. Du kan själv sträcka dig till att erkänna att omkring hälften av dina afghanska elever har det. (Har du frågat de "respektfulla" vad de egentligen tycker?) Att jämföra med svenska pojkar och män är absurt. Även om det finns sexister bland dem också hör Sverige trots allt till världens mest jämställda länder. Det innebär att invandring från Mellanöstern, Afghanistan, Nordafrika o.s.v. är ett stort nedköp för svenska kvinnor. En kvinna kan visserligen själv bestämma vem hon ska gifta sig med, men hon väljer inte sina arbets- och skolkamrater t.ex. Därför är det inte moraliskt försvarbart att ta in en massa män från dessa delar av världen till Sverige och andra västländer. Man är inte skyldig att hjälpa sina fiender. Punkt.

Kvinnosynen är kass på många håll i världen, ja. Jag har dock inte sett några attitydundersökningar från exempelvis kristna afrikanska länder i stil med Pew-studien. Här får man väl gå på våldtäktsstatistik och annat, och den förskräcker.

https://www.theguardian.com/world/2015/sep/29/south-africa-rape-nightmare-crime-stats
https://www.theguardian.com/world/2011/may/12/48-women-raped-hour-congo

Storskalig invandring därifrån är inte heller önskvärd.
Citera
2017-05-16, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Jag har visat dig statistik (Pew-undersökningen) som säger att över 90% i många muslimska länder har djupt sexistiska värderingar. Du kan själv sträcka dig till att erkänna att omkring hälften av dina afghanska elever har det. (Har du frågat de "respektfulla" vad de egentligen tycker?) Att jämföra med svenska pojkar och män är absurt. Även om det finns sexister bland dem också hör Sverige trots allt till världens mest jämställda länder. Det innebär att invandring från Mellanöstern, Afghanistan, Nordafrika o.s.v. är ett stort nedköp för svenska kvinnor. En kvinna kan visserligen själv bestämma vem hon ska gifta sig med, men hon väljer inte sina arbets- och skolkamrater t.ex. Därför är det inte moraliskt försvarbart att ta in en massa män från dessa delar av världen till Sverige och andra västländer. Man är inte skyldig att hjälpa sina fiender. Punkt.

Kvinnosynen är kass på många håll i världen, ja. Jag har dock inte sett några attitydundersökningar från exempelvis kristna afrikanska länder i stil med Pew-studien. Här får man väl gå på våldtäktsstatistik och annat, och den förskräcker.

https://www.theguardian.com/world/2015/sep/29/south-africa-rape-nightmare-crime-stats
https://www.theguardian.com/world/2011/may/12/48-women-raped-hour-congo

Storskalig invandring därifrån är inte heller önskvärd.

Enligt PEW ska det nämnas att det värsta landet för kvinnor är 50% kristet, och det fjärde är hinduistiskt. Som jag sa, ja, religiösa länder är alltid sämre för kvinnor.

Ja?? Hur många procent av andra religioners länder har liknande värderingar rörande kvinnor? Einstein lärde oss att allt är relativt, kanske något att ta till sig?

Nej, jag kan sträcka mig till att långt mer än 50% av afghaner har de åsikterna, mina upplevelser är inte statistik..

Ja, jag har god kontakt med alla mina elever och vet vad de "respektfulla" tycker. Jag vet ju vad de disrespektfulla tycker, eller hur? Ännu mer vet man vad tjejerna i deras klass säger.

Jag har en fullt Svensk elev från överklassen som anser att tjejer ska hållas till hemmet, inte ska ha rösträtt, att feminism (i meningen jämlikhet) ska vara straffbart, att kvinnor inte ska ha samma lön för samma arbete, mm. Detta är för dig inte jämförbart?

Om du ser andra människor som dina fiender är du för mig underevolverad, kan inte säga så mycket mer om det.

Och jo, PEW har statistik på det mesta, observera att denna länkar till ett gäng andra, det var en bra samling, bland annat till vilka länder som är värst för kvinnor:
http://www.pewforum.org/2017/04/11/global-restrictions-on-religion-rise-modestly-in-2015-reversing-downward-trend/
Citera
2017-05-16, 18:01
Medlem
TS har uppenbart skapat denna tråd endast för att då en ny tråd att få igång diskussion och hat mot invandringen .
För att folk ska få lufta sina lungor och skrika, neeeej! Vi hatat dom! Dom ska inte få ta vårat land! Osv osv

Jag tänker uppfostra mina ev framtida barn till självständiga tänkande individer. Jag tänker se till att de får relevant fakta och kunskap om alla de olika stora religionerna. Det är viktigt att kunna för att förstå vår samtid vår historia och människor såväl härifrån som från andra delar av världen.

Jag tänker inte pracka på dem någon religion öht utan sånt får de välja själv om/när de blir aktuellt.

Jag hoppas att dom på detta sätt blir förstående och toleranta människor utan inskränkta idéer, fördomar eller extremreligösa tankegångar.
Citera
2017-05-16, 18:47
Medlem
pinger99s avatar
Jag oroar mig inte ett dugg för en Islamisering.

Av världens muslimer är c:a 20% MENA-muslimer. (1)

Hur stor del av muslimerna i Sverige som är MENA vet jag inte, men säkert betydligt
fler än 20%.

Problemet är att MENA-kulturen i likhet med de flesta andra kulturer (generellt, med många undantag) är genomsyrad av rasism, egoism och klantänk, så oavsett hur mycket du hade anpassat dig, så hade du inte blivit accepterad.

Det är en sak att vara bekant, kompis och kollega, och en helt annan sak att vara flickvän/pojkvän/make/maka.

Vi har inte ett problem med Islam.
Vi har ett problem med vissa kulturer där Islam är huvudreligion.

(1)
Citera
2017-05-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Enligt PEW ska det nämnas att det värsta landet för kvinnor är 50% kristet, och det fjärde är hinduistiskt. Som jag sa, ja, religiösa länder är alltid sämre för kvinnor.

Ja?? Hur många procent av andra religioners länder har liknande värderingar rörande kvinnor? Einstein lärde oss att allt är relativt, kanske något att ta till sig?

Nej, jag kan sträcka mig till att långt mer än 50% av afghaner har de åsikterna, mina upplevelser är inte statistik..

Ja, jag har god kontakt med alla mina elever och vet vad de "respektfulla" tycker. Jag vet ju vad de disrespektfulla tycker, eller hur? Ännu mer vet man vad tjejerna i deras klass säger.

Jag har en fullt Svensk elev från överklassen som anser att tjejer ska hållas till hemmet, inte ska ha rösträtt, att feminism (i meningen jämlikhet) ska vara straffbart, att kvinnor inte ska ha samma lön för samma arbete, mm. Detta är för dig inte jämförbart?

Om du ser andra människor som dina fiender är du för mig underevolverad, kan inte säga så mycket mer om det.

Och jo, PEW har statistik på det mesta, observera att denna länkar till ett gäng andra, det var en bra samling, bland annat till vilka länder som är värst för kvinnor:
http://www.pewforum.org/2017/04/11/global-restrictions-on-religion-rise-modestly-in-2015-reversing-downward-trend/
Att hinduer och kristna afrikaner ofta är sexister är jag den första att hålla med om. Sekulära bosnier brukar däremot inte vara det, så det är inte så att jag skyller allt på islam. Kultur är viktigare.

Du har en svensk elev med sexistiska åsikter. Det säger ingenting. Även om svenska pojkar och män inte är perfekta hör de till de snällaste i världen.

https://www.thelocal.se/20161026/swedes-named-fourth-most-gender-equal-in-the-world

Varför skulle jag inte ha rätt att se människor som betraktar mig som en lägre stående varelse på grund av mitt kön som mina fiender? Du ser sannolikt rasister som dina fiender. Vad är skillnaden? Du verkar - förmodligen på grund av din kulturella bakgrund - inte riktigt inse allvaret i kvinnoförtryck. Du är därmed ett levande bevis på att mångkultur inte fungerar. Hoppas att svenska flickor slipper ha dig som lärare.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in