Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-04-28, 05:23
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testarattboifunkis
Lustigt, många här på Flashback som antingen vinner på Lotto eller bara har pengar skräpandes... Nåväl, jag tycker du ska köpa en bostadsrätt i stockholm.

Med de senaste årens uppgångar på bostadsmarknaden så är det väl inte särskilt märkligt att en och annan sitter på cash. Lägg till att det är ca 1.1 miljoner användare på FB...
Citera
2017-04-28, 06:51
Medlem
snubbinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Ja jag tror det är det enklaste alternativet just nu för mig. Har du själv några erfarenheter eller rekommendationer om bankerna i listan med 0,75% i ränta och uppåt?

Jag använder mig av Hoist spar för de pengarna som jag inte har i aktier. De har inga kontor utan endast en onlinetjänst.
Upp till 950 000 kronor kan du spara på flexkonto där du kan göra uttag när du vill och har 0,75 % ränta.
Sedan har de fasta sparkonton där du görs kan göra uttag efter några månader. Ju längre du binder upp pengarna, ju mer ränta får du. Binder du upp i t.ex. 12 månader har du 1,2 i ränta.
Citera
2017-04-28, 08:18
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snubbinna
Jag använder mig av Hoist spar för de pengarna som jag inte har i aktier. De har inga kontor utan endast en onlinetjänst.
Upp till 950 000 kronor kan du spara på flexkonto där du kan göra uttag när du vill och har 0,75 % ränta.
Sedan har de fasta sparkonton där du görs kan göra uttag efter några månader. Ju längre du binder upp pengarna, ju mer ränta får du. Binder du upp i t.ex. 12 månader har du 1,2 i ränta.
Hur smidigt är det att sätta in och ta ut pengar? Hur många dagar tar det?
Citera
2017-04-28, 08:25
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testarattboifunkis
Lustigt, många här på Flashback som antingen vinner på Lotto eller bara har pengar skräpandes... Nåväl, jag tycker du ska köpa en bostadsrätt i stockholm.
Kan ju faktiskt vara så att det finns folk på Flashback som har lyckats göra bra affärer eller bara månadssparat under en längre period. 1 mkr är inte så mycket pengar i dagens samhälle.
Citera
2017-04-28, 11:46
Medlem
Jag skulle lagt 47,5% på räntebärande papper, 47,5% på aktier/aktiefonder och 5% på ett sparkonto med en schysst ränta. Givetvis ska allt förutom sparkontot vara på ISK, och för en högre riskjusterad avkastning sprider du ut köpen av värdepapper över tid.
Senast redigerad av filurp 2017-04-28 kl. 11:54.
Citera
2017-04-28, 12:25
Medlem
Citat:
Kan ju faktiskt vara så att det finns folk på Flashback som har lyckats göra bra affärer eller bara månadssparat under en längre period. 1 mkr är inte så mycket pengar i dagens samhälle.

Du började arbeta 2015 enligt en av dina trådar, så du har alltså inte månadssparat ihop en miljon, dvs om du inte sparat 40 000:- per månad med en bruttolön av 32 000:-.

Vart ligger trovärdigheten i dig när du använder ett exempel som inte är konkret för din del.
1 miljon är fortfarande mycket i dagens samhälle, ungefär 900 arbetsdagar för medelelönen, eller 7200 timmars arbete.
Citera
2017-04-28, 13:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
1 mkr är inte så mycket pengar i dagens samhälle.
Tvinga mig nu inte att ta tillbaka det jag sade om att du verkar ha ett sunt ekonomiskt tänk.

En miljon är mycket pengar i dagens samhälle. Kanske inte för dig som det verkar men för väldigt många andra är det t.o.m ouppnåeligt under ett helt liv.
Citera
2017-04-28, 14:10
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inventerad
Du började arbeta 2015 enligt en av dina trådar, så du har alltså inte månadssparat ihop en miljon, dvs om du inte sparat 40 000:- per månad med en bruttolön av 32 000:-.

Vart ligger trovärdigheten i dig när du använder ett exempel som inte är konkret för din del.
1 miljon är fortfarande mycket i dagens samhälle, ungefär 900 arbetsdagar för medelelönen, eller 7200 timmars arbete.
Det stämmer att jag började jobba 2015. Och nej, jag har inte månadssparat ihop den miljonen jag skriver om, den har förvärvats genom affärer.

Förstår inte vart du vill komma med ditt inlägg? Vill du försöka påvisa att jag inte har 1 mkr eller vad? Förstår inte varför jag skulle ljuga i ett inlägg där jag ber om råd?
Citera
2017-04-28, 14:17
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Tvinga mig nu inte att ta tillbaka det jag sade om att du verkar ha ett sunt ekonomiskt tänk.

En miljon är mycket pengar i dagens samhälle. Kanske inte för dig som det verkar men för väldigt många andra är det t.o.m ouppnåeligt under ett helt liv.
Du missförstår mig- eftersom jag var otydlig 1 mkr är väldigt mycket pengar i förhållande till hur lång tid det tar för en svensk medelinkomsttagare att t ex spara ihop den summan. Det jag menade var att man inte kan göra så mycket med 1 mkr- det förändrar knappast någons liv (sluta jobba, köpa en fin bostad osv).

1 mkr är väldigt mycket pengar för mig och jag har en stor respekt för pengar. Ber om ursäkt om mitt inlägg sa något annat!
Citera
2017-04-28, 16:39
Medlem
mhns avatar
Jag har satt in 600k på sparkonto hos Marginalen. Drygt 1,7% ränta när jag satte in dem (om man låser kontot på två år).

Finns bättre sätt att investera pengarna om man är villig att ta risken. Just nu är jag dock inte riskbenägen, därav den låga, men säkra, avkastningen.
Senast redigerad av mhn 2017-04-28 kl. 16:45.
Citera
2017-04-28, 18:50
Medlem
snubbinnas avatar
Citat:
Hur smidigt är det att sätta in och ta ut pengar? Hur många dagar tar det?
Själv har jag flexkonto och då kommer det oftast in dagen efter, mer sällan två dagar men aldrig mer än så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in