2017-04-27, 10:28
Medlem
Hej! Jag har för ca 1 vecka sedan införskaffat mig en s.k e-cigarett av typen aspire nautilus. Av den enkla anledningen att jag gillar att röka, men samtidigt inte vill dö före 50. Hur som haver, produkten har funnits i ca 15 år, och forskningen verkar vara lite sisådär på vilka hälsoeffekter den har. E-cigbutikerna hävdar att de är nästintill ofarliga, medan forskare har gjort vissa fynd men man kan inte dra några egentliga slutsatser.

Därav anledningen till min tråd, finns det någon långvarig användare av e-cig som kan berätta om era erfarenheter med e-cig, ur ett hälsoperspektiv. Och med långvarig användare skulle jag väl säga minst daglig användare under 3 år eller längre Bl.a munhälsa och lunghälsa.

Tack på förhand!
Citera
2017-04-27, 15:10
Medlem
Dieselsniffarns avatar
Har både snusat rökt och använder nu e-cigg(vape).
Kan dra som slutsats att munhälsan är bättre än när jag snusa och rökte. Lungorna har jag inte några problem med.
Men antar att mycket beror på vad man köper för juice
Citera
2017-04-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselsniffarn
Har både snusat rökt och använder nu e-cigg(vape).
Kan dra som slutsats att munhälsan är bättre än när jag snusa och rökte. Lungorna har jag inte några problem med.
Men antar att mycket beror på vad man köper för juice

Tack för dina svar! Och ja, självklart spelar juicen roll. Vilken/vilka använder du? Och hur länge har du använt e-cig?
Citera
2017-05-09, 14:27
Medlem
Vetenskapens värld om vejp.

https://www.svtplay.se/video/1357261...to&tab=senaste

Ignorera gärna den imbecilla svenskan på slutet med sina moralkakor.

Om du kan hålla dig ifrån cigaretter mha vejp så gör det. Kan du sluta cold turkey så är det säkert ännu bättre.
Senast redigerad av DwWU 2017-05-09 kl. 14:33.
Citera
2017-05-18, 08:59
Medlem
Dieselsniffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Tack för dina svar! Och ja, självklart spelar juicen roll. Vilken/vilka använder du? Och hur länge har du använt e-cig?
Har ännu inte hittat någon riktigt bra juicetillverkare, gillar även att testa nytt så blir alltid olika.
Men några tillverkare jag gillat hittills är cloud company, lost art och hangsen.
Vapeat i 3 år nu, från små "pennor" till nuvarande atlantis v2. Hade skaffat en smok beast om jag haft råd
Bästa upplevelsen hittills har varit kumon med sub-ohm spole. Satan vilka moln
Citera
2017-05-18, 09:02
Medlem
Uttorkad hårbotten. Gissar det beror på vape.
Luktar bättre
Munnen fräschare.
Behöver dricka mera än jag hör skulle sannolikt ta bort en del sid effekter.
Överlag mår bättre
Citera
2017-05-28, 01:24
Medlem
VietnamByNights avatar
Har rökt RDA e-cigg i 3 år ganska precis. Jag har noll biverkningar. Det enda kan väl vara att man blir lite torr i munnen och det blir rökigt satan i rummet när man blossar på ordentligt. Min tandläkare har sagt att min mun ser friskare ut och tänderna mår mycket bättre sedan jag slutade röka. Fortsätt med din e-cigg
Citera
2017-08-08, 10:39
Medlem
Pissrannans avatar
Har "vejpat" i nästan 2 år och har under det året snabbt avancerat till att bygga egna coils och snart börja göra egna juicer. Har alltid gillat att röka men cigaretterna gav mig dödsångest och påverkade mig negativt och man luktade illa om kläder och allt. E-ciggen blev som en uppenbarelse. När det kommer till vejping så är det näst intill ofarligt om du jämför med vanliga cigaretter. Från en cigarett drar du i dig allt från bensen, arsenik, vätecyanid, bly, tjära and you name it. En cigarett innehåller tusentals kemikalier, gifter och gaser varav ett 20-tal är direkt cancerhomogena. Mycket bildas i och med förbränningen av tobaken.

E-liquids förbränns inte utan förångar. E-liquids innehåller endast Vegetabilisk glycerin (VG), Propylenglykol (PG), nikotin och smakämnen.
Debatten har rasat om dessa och man ska veta att om det kommer en studie där e-ciggen framstår som farligare än vanlig tobak så är den säkerligen finansierad av tobaksbolagen som propaganda för att tobaksbolagen förlorar konsumenter till vejpingen. Media hakar gärna på för att få ett scoop och sälja lösnummer och tobaksbolagen har välbetalda lobbyister för att säkra sina intressen. Dessa studier är också väldigt felaktigt gjorda och dom har förbrännt juicen på för helt höga nivåer och ångan/röken blir då horribel att inandas. Bara att få en "dryhit" är inge gott och då är vi bara och snuddar på det dom gjort i studierna och det är inget som en vejpare inandas. Ångorna smakar gott och smaklökarna dansar vid varje puff.

Det mesta handlar om formaldehyden som bildas från propylenglykolen när den förångas, som även bildas av förbränningsprocessen av cigaretter, piptobak och cigarrer, men i oberoende studier har man uppmätt extremt små mängder av formaldehyd från ångorna.

Kolla in denna video: https://youtu.be/bxuFSGjZeBg
Senast redigerad av Pissrannan 2017-08-08 kl. 10:42.
Citera
2017-09-03, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Hej! Jag har för ca 1 vecka sedan införskaffat mig en s.k e-cigarett av typen aspire nautilus. Av den enkla anledningen att jag gillar att röka, men samtidigt inte vill dö före 50. Hur som haver, produkten har funnits i ca 15 år, och forskningen verkar vara lite sisådär på vilka hälsoeffekter den har. E-cigbutikerna hävdar att de är nästintill ofarliga, medan forskare har gjort vissa fynd men man kan inte dra några egentliga slutsatser.

Därav anledningen till min tråd, finns det någon långvarig användare av e-cig som kan berätta om era erfarenheter med e-cig, ur ett hälsoperspektiv. Och med långvarig användare skulle jag väl säga minst daglig användare under 3 år eller längre Bl.a munhälsa och lunghälsa.

Tack på förhand!
jag har använt det i lite mer än 3 år nu. Jag mår inte sämre eller så. Ibland använder jag ejuice med nikotin men de påverkar mig inte alls. Har dock sett en dokumentär om att de skulle vara jättefarligt men det tvivlar jag på. Tror det är lika farligt som att dricka läsk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in