Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-26, 21:13
  #1
Medlem
jacobsingers avatar
Någon som har tips på en lampa till bra pris för en liten (två plantor) auto-odling?

Ska auto-odlingar ha lika många ljustimmar hela tiden?
Citera
2017-04-27, 07:32
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacobsinger
Någon som har tips på en lampa till bra pris för en liten (två plantor) auto-odling?

Ska auto-odlingar ha lika många ljustimmar hela tiden?

Om jag va dig skulle jag kolla in mars hydro. Dessa går dock inte köpa i Sverige. Det är det samma med alla LED lampor man odlar med. Tydligen ligger vi lite efter här.... advanced platinum är också ett bra märke.

Jag har spenderat en del tid på google och andra forum. Jag kommer köra en https://www.mars-hydro.com/de/led-gr...-light-eu.html till min odling sen.
Citera
2017-04-27, 20:39
  #3
Medlem
jacobsingers avatar
Tack för tipset men det där är lite över budget och behov. Jag tänker mera Biltema/Clas Ohlsson-nivå
Citera
2017-04-27, 22:51
  #4
Medlem
GreenGreens avatar
Verkar vara en schysst lampa! https://www.kjell.com/se/sortiment/e...3320-lm-p57427

Auto går ju i blom oavsett ljustimmar så det ska inte vara några problem, tycker 12/12 är bra även då det blir billigare i drift..
Citera
2017-04-27, 23:17
  #5
Medlem
LivinginthePasts avatar
Oslagbart bäst bang for the bucks får du med pll-rör. 55W rör köper du t ex på lamportillallt.se för en dryg 50-lapp styck. Sen behöver du don och hållare, och det finns att köpa på Aliexpress för några tior per don och några spänn till per hållare. Tar ju några veckor innan man får grejerna från Kina, förvisso, men jag har iaf inte hittat inrikes (och gjorde man det, vore priset betydligt högre).

Har du en bottenyta på 60x60 kan du trycka in 5 st rör, t ex monterat på vitmålade lister i ett ramverk, och det blir betydligt jämnare och bättre ljus än man får med sådana där stora as till LE-lampor, cylindriska med E40-sockel som de säljer i odlingsbutiker. Ska du bara odla två plantor kan du komma undan med bara 3, eller kanske t o m två rör, över en yta på t ex 60x30-40.
Citera
2017-04-28, 17:40
  #6
Medlem
jacobsingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenGreen
Verkar vara en schysst lampa! https://www.kjell.com/se/sortiment/e...3320-lm-p57427

Auto går ju i blom oavsett ljustimmar så det ska inte vara några problem, tycker 12/12 är bra även då det blir billigare i drift..

Den typen av lösning skulle onekligen vara smidig. Tusen tack.
Citera
2017-04-28, 17:41
  #7
Medlem
jacobsingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivinginthePast
Oslagbart bäst bang for the bucks får du med pll-rör. 55W rör köper du t ex på lamportillallt.se för en dryg 50-lapp styck. Sen behöver du don och hållare, och det finns att köpa på Aliexpress för några tior per don och några spänn till per hållare. Tar ju några veckor innan man får grejerna från Kina, förvisso, men jag har iaf inte hittat inrikes (och gjorde man det, vore priset betydligt högre).

Har du en bottenyta på 60x60 kan du trycka in 5 st rör, t ex monterat på vitmålade lister i ett ramverk, och det blir betydligt jämnare och bättre ljus än man får med sådana där stora as till LE-lampor, cylindriska med E40-sockel som de säljer i odlingsbutiker. Ska du bara odla två plantor kan du komma undan med bara 3, eller kanske t o m två rör, över en yta på t ex 60x30-40.

Oj det var billigt för mycket resultat. 60x60 känns rimligt också.
Citera
2017-04-30, 11:01
  #8
Medlem
Köp 150w CMH från ebay. Fullspektrumlampor, bättre än 150w hps men går att få mycket billigare

Själv fick jag tag på ballast för 200 inklusive frakt och 2 lampor för 150 inklusive frakt, men då hade jag tur.

Håll koll på ebay då företag som konkat lägger upp använda ballaster (de används som butiksljus)

En sån http://www.ebay.co.uk/itm/Vorschaltg...YAAOxydgZTGt3h

Fast den är lite dyr då den är ny
Citera
2017-04-30, 21:20
  #9
Avstängd
HPS om du ska ha potent gräs
Enklast och bäst köpa av Hydrogarden eller Professionalgrow.se
Skickas i diskreta paket.
Betala aldrig med kort eller avbetalning.

400w är lägsta HPS om du ska få ok THC värden och annat
Jag rekommenderar minst 600w HPS för att få ett bra UV värde, då kan man komma ganska nära THC värden strainsen presenteras med.
Allt under blir för lågt UV värde på tycker jag.

Du kan odla med leksakslampor, men då blir det inte potent eftersom dom saknar UV helt.

HPS om din budget är under 5000sek
Har du mer än 5k att lägga ut så hittar man bra led och cob lampor som är bra.
Billigare drift, längre hållbarhet.

Vill du ha potent så kan du inte leka med lampor som andra rekommenderat i tråden.
Bättre du lyssnar på mig då.
Vill du köra lekbelysning så blir det svagt


Jag har odlat 8år. Och jag leker inte med det
__________________
Senast redigerad av Gabgreen 2017-04-30 kl. 21:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback