2025-04-19, 12:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Men vem är slutkunden för dom batterierna? Tycker det är ett stort mysterium i sammanhanget. Helt omöjligt att NVs batterier kommer in i biltillverkares ordinarie produktion som läget är i dagsläget. Är det för testning som det produceras? Andra slutanvändare?
Northvolt producerade inte bara bil batterier utan batterier till massor med andra olika saker …
Ett företag måste inte berätta vilka kunder dom har, sånt kan vara hemligt.
Citera
2025-04-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Northvolt producerade inte bara bil batterier utan batterier till massor med andra olika saker …
Ett företag måste inte berätta vilka kunder dom har, sånt kan vara hemligt.
Hur gick det med leveranserna till BMW?
Citera
2025-04-19, 14:23
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Hur gick det med leveranserna till BMW?

BMW annulerade alla order, dom utvecklar egna batterier nu istället.

Min teori är att BMW, liksom VW var intresserade av Novolts celler under en övergångsperiod då dom bygger upp egen produktion.

Sedan tänkte dom dumpa Novolt som leverantör.

LL
Citera
2025-04-19, 16:37
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

Min teori är att BMW, liksom VW var intresserade av Novolts celler under en övergångsperiod då dom bygger upp egen produktion.

LL
Affärsvärlden är hård men man kan inte utan att veta att deras plan var att dumpa. Kan lika gärna vara att de ville ha flera möjligheter och flera leverantörer för att minska risken vid oförutsedda händelser. Dock visade väl sig Northvolt inte vara en tillgång för deras kärnverksamhet, utan en belastning.
Citera
2025-04-19, 23:08
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Affärsvärlden är hård men man kan inte utan att veta att deras plan var att dumpa. Kan lika gärna vara att de ville ha flera möjligheter och flera leverantörer för att minska risken vid oförutsedda händelser. Dock visade väl sig Northvolt inte vara en tillgång för deras kärnverksamhet, utan en belastning.

Minst sagt!

Men det är ändå talande att största ägaren i northvolt, Volkswagen, 2024 meddelar att dom skall bygga egna batterifabriker.

LL
Citera
2025-04-20, 08:35
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat

LL
Nej, anledningen till att BMW släppte NV var att man inte fick några godkända batterier därifrån, detta fick jag höra från en insider långt innan det blev allmänt känt.

Jag var den första som skrev om detta i tråden.
Citera
2025-04-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Nej, anledningen till att BMW släppte NV var att man inte fick några godkända batterier därifrån, detta fick jag höra från en insider långt innan det blev allmänt känt.

Jag var den första som skrev om detta i tråden.
Vad är ett "godkänt" batteri? BMW skrotade även idén med prismatiska celler i sina bilar och valde att gå över till cylindriska.
Citera
2025-04-20, 10:15
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokigtvarre
Vad är ett "godkänt" batteri? BMW skrotade även idén med prismatiska celler i sina bilar och valde att gå över till cylindriska.
Ja du, godkänt batteri är ett okänt begrepp i skellefte...

I alla fall hade BMV ett kontrakt på att man skulle få X antal batterier inom en viss tid vilket de inte fick på långa vägar och därför avbröt samarbetet. Något halvår eller år senare blev det officiellt.
Citera
2025-04-20, 10:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Ja du, godkänt batteri är ett okänt begrepp i skellefte...

I alla fall hade BMV ett kontrakt på att man skulle få X antal batterier inom en viss tid vilket de inte fick på långa vägar och därför avbröt samarbetet. Något halvår eller år senare blev det officiellt.
Exakt, de hade säkerligen ärliga intentioner och hade NV lyckats så hade BMW köpt batterier om dessa höll kvaliteten och tillräckligt bra pris.
Men nu var det ett illa planerat luftslott.
Citera
2025-04-20, 10:46
Avslutad
Citat:
När en battericell har tillverkats klart måste den testas för att se om det blev en cell med bra kvalitet. Om kvalitén är bra godkänns cellen, om inte skickas den till Revolt för återvinning.

Det är de som är det svåra med att tillverka batterier, man vet inte om cellen blev bra färän den är helt klar.
Citera
2025-04-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
När en battericell har tillverkats klart måste den testas för att se om det blev en cell med bra kvalitet. Om kvalitén är bra godkänns cellen, om inte skickas den till Revolt för återvinning.

Det är de som är det svåra med att tillverka batterier, man vet inte om cellen blev bra färän den är helt klar.
Nu skickades det ju faktiskt celler till BMW så bevisligen passerade celler kvalitetskontrollerna eller så fick BMW defekta produkter. Därav kom min fråga vad ett "godkänt" batteri faktiskt är...

Dessa "insiderkällor" verkar knappt veta hur deras egen verksamhet fungerar. Inte första gången information som kommer inifrån är helt felaktig.
Citera
2025-04-20, 15:22
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Nu skickades det ju faktiskt celler till BMW så bevisligen passerade celler kvalitetskontrollerna eller så fick BMW defekta produkter. Därav kom min fråga vad ett "godkänt" batteri faktiskt är...

Dessa "insiderkällor" verkar knappt veta hur deras egen verksamhet fungerar. Inte första gången information som kommer inifrån är helt felaktig.
Om jag minns rätt så fick BMW 3 st celler från NV enligt mina källor.

Men om det känns bättre i din magge så kan vi väl säga att BMW blev eld och lågor över Northvolts batterier och att de monteras för fullt i deras bilar as we speak.
Senast redigerad av orrtupp 2025-04-20 kl. 15:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in