Citat:
Citat:
JAG är fan på väg att gå bärsärk när jag läser om hur oansvarigt banker har hanterat bolån i Skellefteå! Nu senast (inte enda fallet) i en artikel på SVT om två mexikaner: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/familjen-maste-lamna-landet-efter-northvolts-konkurs-kan-bli-fast-med-nastan-tre-miljoner-i-lan
Som någon som tidvis haft det jävligt kämpigt att bli beviljad bolån, både som egenföretagare och som anställd i litet nystartat bolag, får det mig att se rött! Jag har blivit nekad med motiveringar som "bolaget är för nytt, du får återkomma efter ett par år med svarta siffror i boksluten" och "både du och din medlåntagare arbetar i samma företag, det är för riskabelt för oss" och läst om hur egenföretagare måste sälja in sitt CV till kreditgivaren för att visa att de är attraktiva på arbetsmarknaden om bolaget skulle gå i kk, blir kontrasterna mot situationen i Skellefteå svindlande. Som om vi lever i helt olika världar!
Två låntagare som båda jobbar på ett helt oprövat, direkt experimentellt bolag med illröda siffror och som har löner som helt saknar motstycke i regionen, antagligen helt oanställningsbara i andra företag, på en bostadsmarknad som helt står och faller med bolaget ifråga och kan gå från glödhet till iskall - välkommen till Sparbanken Nord!