2022-12-08, 12:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Northvolt gör rekryteringsoffensiv i Finland
https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/rx32k6gr/nv-2m2kr_s_22

Ännu fler skall anställas. Men hur går fabriken. Det behövs ingående reportage av ekonomijournalister, i större media
Citera
2022-12-08, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag kommenterar den information som kommer mig till del, bl.a. genom Googles nyhetsflöde. Det är vad jag och folk i allmänhet känner till om Northvolt.

Är det inte bättre att kommentera artiklar som man då har läst istället för att vinkla tidningsrubriker till något som passar ens teser? Som denna gång när det handlar om en lärare med flera års erfarenhet som flyttat till skellefteå för att hennes man tog ett jobb som projektledare på NV.

Du vet... det som står i artikeln som du länkat till i blindo.

Citat:
Jag tänker inte resa till Skellefteå eller lösa tidningsprenummerationer, som föreslagits i tråden.

Det är självklart synd att du inte vill ta del av den informationen som är både lättillgänglig och inte direkt hemlig. Pilotanläggningen i Västerås kanske är närmre, vad vet jag. Där skulle du kunna besöka och se hur NV bör se ut om ca 18 månader (gissning från min sida, de borde vara så långt före)

Glöm inte att jag även föreslagit att du kan ringa samt maila dem.

Citat:
Hur det går för fabriken har vi rätt att veta, vi har alla bidragt till dess finansiering. Detta borde upp i stora media, utan betalväggar. Men jag gissar att stora media och högre politiker inte vågar syna Northvolt eftersom EU-pengar är inblandade.

Vilken tur att vi redan vet det. De är under uppstart, med allt som heter uppstartsfas som hör till. Jag gissar på att media förstår vad uppstartsfas är och därmed inte är så jätteintresserade av att skriva om att "idag gick det 2% bättre än igår, i förrgår gick det 1% sämre än dagen innan. Pelle håller på att skriva instruktioner för en maskin som just tagits i bruk och kalle ser om han kan lösa tryckfallet på färskvattenledningen till något diffust kyltorn. Kajsa försöker svetsa ihop en länk som blivit två cm för kort under bygget och Rasmus klagar över att kaffebryggaren inte har el i just det rätta uttaget.

Det är mycket mer sannolikt än någon mediakonspiration från EU-nivå.

Citat:
Statsministern åkte ju till Västerås och inte till den stora fabriken i Skellefteå när han nyligen besökte företaget.

Han kanske, liksom du, har ett väldigt fullt schema och tycker att det är en lång resa.

Citat:
En artikelrubrik som säger att en person valt att inte jobba på Northvolt är anmärkningsvärd. Rubrikerna förväntas i första hand handla om företagets produktion, anser jag.

Vore det inte lite att lägga alla ägg i en korg om bägge jobbade där? Eller, just ja, du läser inte artiklarna utan bara rubrikerna.
Citera
2022-12-08, 13:18
Medlem
Citat:
https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/rx32k6gr/nv-2m2kr_s_22

Ännu fler skall anställas.

Fast det visste vi redan. De annonserade väääldigt tidigt om hur många de skulle bli.

Citat:
Men hur går fabriken. Det behövs ingående reportage av ekonomijournalister, i större media

Hur går det förresten med årsrapporten? Läst igenom den ännu? Med tanke på att de är i en uppstartsfas så kommer ingen vettig journalist att gå in och förvänta sig en fullt fungerande fabrik. De vet vad uppstartsfas är, för att de förstår att det inte är samma sak att starta en fabrik som att köpa en nyckelfärdig bil. Det sker (om det nu sker) när fabriken är klar.
Citera
2022-12-08, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Vad har du tänkt hitta i den? En årsredovisning från ett år då de fortfarande inte var igång med produktion? Den kommer säga väldigt lite.

Såg precis den här och jag tänkte att du kanske skulle finna den intressant.

https://arbetet.se/2022/12/08/inte-konstigt-att-rebecca-weidmo-uvell-henrik-jonsson-och-peter-wennblad-hatar-fossilfritt-stal/

Tydligen så tycker entreprenören Gunilla von Platon att det blev jobbigt med en konkurrent av den unga arbetskraften, en konkurrent som tydligen ger de anställda vettiga löner.
Citera
2022-12-08, 13:56
Medlem
wwrs avatar
Den tidigare omtalade fabriken har 1300 anställda och anställer fler. Den startade produktion för ett år sedan. Men vi får inga hårda data på vad den producerar. Hur stora leveranser görs? Var används deras batterier? När statsminstern besöker företaget besöker han en avdelning i Västerås, inte den stora fabriken i Skellefteå. En person i tråden som verkar ha insyn i företaget säger att man har planerat för att gå med förlust i mer än 10 år framåt. Det har satsats minst 6 miljarder av offentliga medel. Tidningsrubriker har tidigare sagt att chefens aktier är värda 7 miljarder. Detta behöver granskas.

Ingen skall behöva lösa prenummerationer på lokaltidningar för att kanske få reda på mer. Om det finns information där så skall den inte gömmas bakom betalvägg. Detta projekt var stort uppslaget i stora media förra hösten. Nu måste de fortsätta rapporteringen så att alla får reda på hur det gått.
Senast redigerad av wwr 2022-12-08 kl. 14:07.
Citera
2022-12-08, 14:19
Medlem
Citat:
Den tidigare omtalade fabriken har 1300 anställda och anställer fler. Den startade produktion för ett år sedan.

Absolut, inget konstigt där. Vi har diskuterat detta tidigare i tråden. Glöm inte att årsredovisningen, som du säkert har läst med tanke på hur mycket du frågat efter den, berättar hur många som var anställda totalt i koncernen vid årsskiftet.

Citat:
Men vi får inga hårda data på vad den producerar. Var används deras batterier?

Bara att läsa dina egna länkar. Energilagring och fordon.

Citat:
När statsminstern besöker företaget besöker han en avdelning i Västerås, inte den stora fabriken i Skellefteå
.

Han kanske, liksom du, har ett väldigt fullt schema och tycker att det är en lång resa.

Citat:
En person i tråden som verkar ha insyn i företaget säger att man har planerat för att gå med förlust i mer än 10 år framåt
.

Visst har vi förklarat varför ganska nyligen här i tråden? Svårt att gå plus och expandera aggressivt för att ta marknadsandelar samtidigt. Mycket troligt just investerarna som vill det och att de skulle dra tillbaka pengarna om NV lättade på gasen. Om de som håller i pengarna vill att man ska spendera dem genom att ta marknadsandelar så är det väl rätt så dumt att inte göra det?

Citat:
Det har satsats minst 6 miljarder av offentliga medel. Tidningsrubriker har tidigare sagt att chefens aktier är värda 7 miljarder. Detta behöver granskas.

Vad? Att eis har lånat ut pengar till NV eller att pensionsfonderna har satsat pengar där, så som de gör i andra företag eller att VD-ns portföljs värde följer värdeökningen av företaget? Är det inte bättre om att de granskas om något fel misstänks?

Citat:
Ingen skall behöva lösa prenummerationer på lokaltidningar för att kanske få reda på mer. Om det finns information där så skall den inte gömmas bakom betalvägg. Detta projekt var stort uppslaget i stora media förra hösten. Nu måste de fortsätta rapporteringen så att alla får reda på hur det gått.

Ber om ursäkt, han inte se att du hade redigerat ditt inlägg.

Jag erbjöd mig att berätta vad de hade skrivit. Allt du behövde göra var att fråga. Du valde dock att ignorera mig.
Sedan så har vi även skrivit om att saker tappar sitt nyhetsvärde efter ett tag. Det kommer att stå i medier igen om de gör bort sig eller kommer med några nya positiva nyheter. Att de är under inkörning är inte direkt mediagodis.
Senast redigerad av Guldgas 2022-12-08 kl. 14:29.
Citera
2022-12-08, 14:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
... Om de som håller i pengarna vill att man ska spendera dem genom att ta marknadsandelar så är det väl rätt så dumt att inte göra det?
...
Nu är det dags att berättta vilka marknadsandelar de tagit under det första året. Vad producerar företaget, hur mycket och till vilka produkter. Inte bara diffusa uppgifter om att batterier (givetvis) används till energilagring och fordon.
Citera
2022-12-08, 14:40
Medlem
Citat:
Nu är det dags att berättta vilka marknadsandelar de tagit under det första året.

Du får självklart rätta mig om jag har fel nu, för jag tar det här ur minnet. Volkswagen har kontrakt i tio år. Scania en bra bit framåt. Volvo ska köpa 25 procent(osäker på den siffran) av NV1-s produktion. Epiroc finns med på något hörn. Låter enligt mig som att NV är fullt. Då vet jag inte vad BMW blivit lovade. De vill nog ha batterier de med med tanke på att de är delägare.

Citat:
Vad producerar företaget, hur mycket och till vilka produkter. Inte bara diffusa uppgifter om att batterier (givetvis) används till energilagring och fordon.

Sluta då fråga samma sak om och om igen. Läs istället igenom de artiklar du själv länkat till. Där har du svaret.
Citera
2022-12-08, 14:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Du får självklart rätta mig om jag har fel nu, för jag tar det här ur minnet. Volkswagen har kontrakt i tio år. Scania en bra bit framåt. Volvo ska köpa 25 procent(osäker på den siffran) av NV1-s produktion. Epiroc finns med på något hörn. Låter enligt mig som att NV är fullt. Då vet jag inte vad BMW blivit lovade. De vill nog ha batterier de med med tanke på att de är delägare.

Sluta då fråga samma sak om och om igen. Läs istället igenom de artiklar du själv länkat till. Där har du svaret.
Det duger inte med diffusa uppgifter om tidigare löften om att andra skall köpa deras produktion. Frågan är vad de producerar nu, konkret.

Informationen skall inte gömmas bakom betalväggar i mindre tidningar, om den ens finns där. Därför fortsätter jag ställa frågorna. Vad producerar fabriken nu, efter ett år, rent konkret?
Citera
2022-12-08, 15:56
Medlem
Citat:
Det duger inte med diffusa uppgifter om tidigare löften om att andra skall köpa deras produktion. Frågan är vad de producerar nu, konkret.

Vad de producerar nu, konkret, är battericeller. Om du vill veta mer ingående så får du anstränga dig lite och antingen besöka, skriva eller ringa till NV istället för att sura på Flashback.

Citat:
Informationen skall inte gömmas bakom betalväggar i mindre tidningar, om den ens finns där. Därför fortsätter jag ställa frågorna. Vad producerar fabriken nu, efter ett år, rent konkret

Om information är bakom betalvägg så är det för att
A. Nyheren är inte så viktig.
B. Något ska tidningen tjäna pengar på.

Hade det varit något viktigt så hade andra tidningar hakat på.

Konkret så producerar de battericeller.
Citera
2022-12-08, 15:58
Medlem
Citat:

Informationen skall inte gömmas bakom betalväggar i mindre tidningar, om den ens finns där. Därför fortsätter jag ställa frågorna. Vad producerar fabriken nu, efter ett år, rent konkret?

Har du läst årsredovisningen ännu? Nu när den äntligen har kommit så kanske vi kan diskutera den istället för att dra tråden i sank med samma repetitiva frågor och svar.
Citera
2022-12-08, 16:19
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Vad de producerar nu, konkret, är battericeller. Om du vill veta mer ingående så får du anstränga dig lite och antingen besöka, skriva eller ringa till NV istället för att sura på Flashback.

Om information är bakom betalvägg så är det för att
A. Nyheren är inte så viktig.
B. Något ska tidningen tjäna pengar på.

Hade det varit något viktigt så hade andra tidningar hakat på.

Konkret så producerar de battericeller.
Alla vet att företaget producerar battericeller. Det är ett alldeles för diffust svar. Företaget var extremt omskrivet förra hösten. Det har satsats minst 6 miljarder av offentliga medel i det. Nu verkar man försöka mörklägga dess verksamhet. Det skrivs fortfarande om företaget, men inga resultat av produktionen redovisas. Det skrivs att statsministern besökt företaget. Det betraktas som en nyhet. Men hur satsningen gått under året vet vi inte. Det skrivs inte om produktionen.

Du vill diskutera andra saker. Du säger att man inte skall upprepa dessa frågor. Men det är de väsentliga frågorna just nu. Därför kommer i alla fall jag att upprepa dem. Jag är inte journalist. Men förr, när Sverige fungerade, ställde envisa journalister sådana frågor och ställde makthavarna mot väggen. Det har nästan upphört i.o.m. EU. Därför bör man fortsätta ställa sådana frågor.

Vad producerar företaget rent konkret? I vilka kvantiteter? I vilka produkter används dess batterier?

Det är ungefär vad jag hinner med i denna "diskussion" just nu. Vi får fortsätta någon annan dag. Ha en trevlig kväll.
Senast redigerad av wwr 2022-12-08 kl. 16:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in