2025-01-17, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FasterAster
Aha ytterligare något, hur går det där då om man jämför med Northvolt

Blir spännande och se vilket det tredje bolaget blir förutom Northvolt och Stegra som Harald "Tricks! Mix"
&co är iblandat i.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/10-likheter-mellan-northvolt-och-mix-grona-stalbolag-i-boden
Citera
2025-01-17, 12:55
Medlem
När kan en konkurs för NV var aktuell? Finns det någon smärttid där det oåterkalleligt är över?

För är det inte så att det blåses in varmluft nu för att bara låta liket leva ett tag till, eller
Citera
2025-01-17, 13:02
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
När kan en konkurs för NV var aktuell? Finns det någon smärttid där det oåterkalleligt är över?

För är det inte så att det blåses in varmluft nu för att bara låta liket leva ett tag till, eller
Om de får in 40+ miljarder under våren-sommaren kan de klara sig ett år till, om de får igång produktion och försäljning.
Om inte lär inte ens chapter 11 i Texas låta dem gå vidare.
Citera
2025-01-17, 15:52
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Om jag förstått det rätt så har Stegra slängt in handuken angående vätgasen och tänker sig återanvända skrotstål.
Vilket Sandviken till exempel gjort länge.
Citera
2025-01-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vilket Sandviken till exempel gjort länge.
Fast de har olika affärsmodeller. Sandviken säljer produkter och Stegra tar in riskkapital ned hjälp av sagor.
Citera
2025-01-17, 16:55
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard09
Fast de har olika affärsmodeller. Sandviken säljer produkter och Stegra tar in riskkapital ned hjälp av sagor.
Absolut sant, det är bara lite lustigt att H2 Green steel med sin höga svansföring och gapande beundrare bland politiker, journalister och allmänhet nu istället för banbrytande teknik ska försöka konkurrera med Sandvik med traditionell teknik.
Citera
2025-01-17, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Absolut sant, det är bara lite lustigt att H2 Green steel med sin höga svansföring och gapande beundrare bland politiker, journalister och allmänhet nu istället för banbrytande teknik ska försöka konkurrera med Sandvik med traditionell teknik.

Så i din värld ska det endast få finnas en producent av en viss produkt. Gud nåde den som försöker att konkurrera eller ens försöker leka med tanken på produktutveckling eller nytänkande.
Har jag uppfattat saken rätt?

Hur har du tänkt att ett sådant Berufsverbot ska kunna sättas i verket?
Citera
2025-01-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syrakk
Nu när SSAB i tysthet har dragit ur sig från etableringen av fossilfri tillverkning av stål i USA så måste man börja fundera på om det ger ringar på vattnet.

Jag är inte tillräckligt påläst om skillnaden mellan Stegra och Hybrit. Det jag vet är att båda ska producera stål med hjälp av vätgas. Stegra kontra SSAB, LKAB och Vattenfall. En nykomling kontra tre etablerade företag. Börjar det vackla hos Hybrit i Sverige så bör det påverka Stegra. (Sen är teknikerna olika och Stegra kanske faktiskt är bättre rustade för fossilfri stålproduktionen)

För övrigt har ett teknikföretag i Robertfors tvingats att varsla 25 personer pga minskad orderingång från ett större företag som de inte vill nämna vid namn. Northvolt?

På 1 svarar jag:

LKAB m.fl utvecklar HYBRIT. Det handlar om järnsvamp. All järnmalm har naturligt bundet syre. Det gäller att få bort syret från sin bindning till järnet på ett eller annat sätt. Vätgas skulle kunna binda syret och slutprodukten blir således rent järn med restprodukt vatten. LKAB producerar järn och inte stål. Det är faktiskt få människor som har sett rent järn men stål ser så gott som alla människor varje dag. Jag tror knappast att ens gruvarbetarna på LKAB har sett rent järn annat än på utställningar. Stål är en legering med i första hand kol men där även andra grundämnen ingår för att ge ett specifikt stål en eller flera önskade egenskaper. Det finns många tiotals olika standardiserade varianter av stål.

Fördelen med HYBRIT är att syret är borta när det kommer fram till stålproducenten. Masugnen behöver inte "bränna" bort syret m.h.a kol i en stor smälta. Restprodukt i en sådan masugnssmälta blir bl.a koldioxid. Handeln med utsläppsrätter kommer sannolikt göra så att det i princip blir ekonomiskt ohållbart med masugnar i framtiden.

Stegra ska producera stål utan masugnsdrift. Stålet ska tillverkas med ljusbågsteknik.

Citat:
"We will produce high-quality green iron. In our plant we reduce the iron ore into green iron using 100% green hydrogen. Instead of massive CO2 emissions from reducing iron with coal, we will be emitting steam; just plain water. This game-changing technology will enable steelmakers around the world to use hot briquetted iron to make different steel products with close to zero emissions."

https://stegra.com/green-platforms

Citat:
Det framställda järnet, så kallat järnsvamp, kommer därefter att omvandlas till stål i en eldriven ljusbågsugn som drivs av förnybar energi.

Denna process förväntas minska koldioxidutsläppen med upp till 95 procent jämfört med traditionella koleldade masugnar.

https://www.metallerochgruvor.se/20240920/10634/stegra-far-forsta-utbetalningen-av-100-miljoner-euro-i-statligt-stod-vatgasbaserad

På 2 svarar jag:

Med största sannolikt har detta inget som helst att göra med NV. Den stora kunden kan i princip finnas var som helst i världen.

Citat:
Techsam Electronics har 74 anställda och är legotillverkare av kretskort och annan industrielektronik.

Det är framför allt minskad orderingång från en av Techsams stora kunder som är orsaken till den uppkomna situationen. Vilken kund det handlar om vill Antony Wikl*nd inte uppge för VK

https://www.norran.se/nyheter/robertsfors/artikel/stort-varsel-pa-teknikforetaget-tredjedel-av-personalen-berors/l7y3ykwl

Jag har väl mina egna tankar, som jag behåller för mig själv, om vad det kan vara för kund när jag läser en mer än 7 år gammal artikel om när det var högtryck i produktionen.

Citat:
Techsam Electronics summerar bokslutet 2016/2017 med 32 årsanställda och en omsättning på drygt 89 miljoner kronor. ”Hade någon sagt åt mig att vi skulle omsätta så här mycket för tio år sedan hade jag skrattat; Det går inte”, säger vd:n och ägaren Håkan Johanss*n.
.
.
Håkan J*hansson betraktar fem av företagets kunder, som kommer från hela Sverige, som stora. Produktionen handlar i dag om bland annat säkerhetsprodukter, produkter för energibesparing, styrsystem för ventilation och fläktar, med mera.

https://www.norran.se/nyheter/ekonomi-naringsliv-finans/artikel/techsam-vaxer-sa-att-det-knakar/jd6ow18l
Citera
2025-01-17, 21:40
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Så i din värld ska det endast få finnas en producent av en viss produkt. Gud nåde den som försöker att konkurrera eller ens försöker leka med tanken på produktutveckling eller nytänkande.
Har jag uppfattat saken rätt?

Hur har du tänkt att ett sådant Berufsverbot ska kunna sättas i verket?

Jag tror ingen har något emot traditionell konkurrens, däremot är vi emot att miljöoligarker ska få oändligt med skattemedel att starta massa företag i branscher dom inte har erfarenhet av, i hopp om att något ska flyga till slut.
Citera
2025-01-18, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Om de får in 40+ miljarder under våren-sommaren kan de klara sig ett år till, om de får igång produktion och försäljning.
Om inte lär inte ens chapter 11 i Texas låta dem gå vidare.

40+ miljarder är en hiskelig massa pengar. Var ska de komma ifrån och hur troligt är det att de kommer alls?
Citera
2025-01-18, 06:33
Medlem
Vad är det som visar om det här håller på att gå bra ändå trots allt eller att det är på väg åt hellvette med stormsteg? Det är väl inte börsnoterat så man kan se på aktierna. Är det bara nyheter som gäller eller finns det annat att glo på
Citera
2025-01-18, 09:07
Medlem
Citat:
Vad är det som visar om det här håller på att gå bra ändå trots allt eller att det är på väg åt hellvette med stormsteg? Det är väl inte börsnoterat så man kan se på aktierna. Är det bara nyheter som gäller eller finns det annat att glo på

Här är hur jag ser på situationen

Eftersom att katodmaterialet är dyrare än guld per kilo och det är tillverkningen av detta som är den riktiga "raketforskningen", så innebär en avveckling av katodproduktionen i praktiken en avveckling av hela företaget.

...eftersom, att ifall man inte själv kan tillverka detta material i tillräckligt hög kvalitet, och är man tvingad att ringa till de företag som man har tänkt konkurrera med på batterimarknaden och fråga om man kan få köpa lite från dem - vad tror ni att man får för inköpspris på katodmaterialet då?

Man får såklart ett horribelt inköpspris, så pass dyrt att man just klarar av att hålla näsan ovanför vattenytan, betala de rörliga kostnaderna och betala ut löner - så att man kommer tillbaka och kan köpa nytt katodmaterial och dyra konsulttimmar i framtiden, men inte så att man någonsin kommer att kunna ta några betydelsefulla marknadsandelar eller någonsin kommer kunna göra någon vinst.

Föreställ dig att du har tänkt bli den nya stora elbilstillverkaren och du har lyckats få till en massiv hype runt ditt företag. Du får priser och utmärkelser långt innan en enda fungerande bil att lämnat produktionslinan. Politikerna jublar och kan knappt tro sina ögon: "Här har vi alltså en riktig människa som faktiskt ska förverkliga den gröna omställningen som vi har lovat kommer ske?!". De är ju vana att de mesta de säger och de flesta "initiativ" som de lanserar är megafloppar som ingen bryr sig om och alla har glömt bort efter några år. Men här har vi alltså någon som bekräftar våra floskler?! Och som ska göra oss alla rika dessutom?!

Problemet är bara att du har egentligen ingen konkret företagsidé. Du har själv ingen aning om hur man tillverkar elbilar, eller elektriska motorer. Den enda "idén" du har, är att låna massor med pengar av investerare och sedan lyckas anställa någon annan som ska hålla vad du lovat... men innan du visste ordet av det så var pengarna slut och du hade fortfarande inte hittat någon med den företagsidé / kompetens som du önskade att du hade.

Så vad ska du ta dig till då? Erkänna att du aldrig hade en enda aning om hur det här skulle kunna fungera från första början? Erkänna att din plan hela tiden var att du med tillräckligt mycket inlånade pengar skulle hitta någon annan som skulle kunna hålla, det du redan hade lovat?

Nej, det blir ju otroligt pinsamt och det exponerar dig möjligtvis även för straffrättsligt ansvar och / eller civilrättsliga stämningar (stora företag har väldigt höga krav på sig att inte kommunicera osanningar / måla upp missvisande bilder av det ekonomiska läget).

Så du meddelar lite neskärningar och lämnar några få rader i pressmeddelandet som handlar om att företaget ska ha en ny "inriktning" där man inte längre själva ska utveckla några motorer och drivlinor, utan du ska köpa in dessa från andra tillverkare istället. Sedan avgår du och alla andra höga chefer, samtidigt som ni ansvarsbefrias av styrelsen.

Politikerna och media står fortfarande kvar på den övergivna grusplanen med den halvklara fabriken och funderar på vad fan det var som hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in