2017-04-26, 19:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
2000 - 3000 ingenjörer i en batterifabrik, luktar Fanerdun lång väg.
Känns som om den fd Telsachefen ( inköp) möjligen har några lik i garderoben.
Han satt i bluffbolaget Fingerprintsstyrelse 1 år.

Harald Mix mfl har investerat i bolaget, men den uppblåsta retoriken får varningsklockorna att ringa.
Citera
2017-04-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hehehehe1
Luleå har läget..
Fraktflygplats..
Hamn där väldigt stora båtar kommer in. Året om..
Universitet..
Elförsörjning är fixad..
Det som talar emot är ren miljö och SSAB området är INTE rent...

Nån som kan redogöra för de andra platserna?

Skövde ligger ju ganska bra till geografiskt, 2 timmar till Gbg, flygplatsen har jag för mig ska starta upp på nytt, nära till E20 och relativt nära till E4 (Jönköping).
Västra stambanan passerar Skövde (tåg).
Både Volvo personbilar och lastvagnar bygger sina motorer i Skövde, dom är säkert intresserade av batterifabrik till bilar/lastbilar i närheten och kan säkert vara med och påverka.

Edit: Eller det kanske bara är till Tesla det ska byggas? Trodde det var elbilar i allmänhet..
Senast redigerad av MySweetShadow 2017-04-26 kl. 20:23.
Citera
2017-04-26, 20:22
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Harald Mix mfl har investerat i bolaget, men den uppblåsta retoriken får varningsklockorna att ringa.

Självklart är det ett bluffbolag, det stinker ju långa vägar att något är fuffens och inte ett långt hållbart företag. Tillverkar åt Tesla, de har alltså bara en kund? En? aja

Ingenjörer importerar vi ju massvis av från Afghanistan, Syrien o sånt från....
Citera
2017-04-26, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ab-Aquilone
Vad som finns här uppe för er som verkar aldrig ha lämnat "tullarna".
Vattenkraft, 45% av Sveriges totala energi kommer här ifrån, dvs tillgång till billig spänning.
Samt att markytorna är mycket billigare.

Men som ovan är ju transporterna ett stort minus och denna regering gör allt för att göra det sämre för norra Sverige med mer skatt på transport samt flyget nu.

Absolut sker den absolut största delen av energiutvinningen i Norrland av naturliga skäl. Däremot kommer det att handla om frekventa besök från kunder och forskare till en sådan anläggning. Risken finns att man anser att Luleås geografiska position inte är önskvärd och sedan skall man ha en ledningsgrupp som kanske inte är jättesugna på att bosätta sig där.
Citera
2017-04-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Ingenjörer importerar vi ju massvis av från Afghanistan, Syrien o sånt från....
Eller hur? Det här måste ju vara det Ruinfeldt och Svetsar'n (i spetsen) hade i åtanke med alla massinvandrande högutbildade experter... Rejält bakslag för dessa två om företaget skulle välja Finland.
Citera
2017-04-26, 21:57
Medlem
Vedklyvens avatar
Kommunen som jag bor i var med bland de 40 som anmält intresse men som blev bortgallrad.

Det är jag väldigt glad för. Som tidigare nämnts i tråden luktar det Fanerdun om hela projektet.
Hela min kommun hade blivit förstörd. Det skulle också byggas en jävla massa vindkraftverk för att försörja fabriken med "grön el".

Låt kaoskommunerna Malmö eller Göteborg ta hand om anläggningen.
Citera
2017-04-26, 22:36
Medlem
Garneringsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende

Klok jämförelse. Det känns väldigt upphaussat det här. Självklart är det positivt med stora företagsetableringar, men det gäller att hålla huvudet kallt också. Kanske inte är alla kommunalråd som kan det i dessa tider...
Citera
2017-04-26, 23:17
Medlem
bzsx0809s avatar
Jag personligen hoppas fan inte att Gävle vinner, låt kommen konka för i helvete
Citera
2017-04-27, 00:00
Medlem
Norrköping skulle passa bra trots allt om det hela ska etableras i Sverige. Det har tidigare funnits någon större industri med elektro-/elektronikinrikning i den aktuella orten vill jag minnas, nu nedlagt naturligtvis. Den relativa närheten till huvudstaden kan vara en fördel, finns eventuellt välutbildat folk att tillgå där också.

S.k. ingenjörer finns det ju en hel uppsjö av med olika inriktningar och även såna som har läst andra teknikutbildningar brukar kalla sej för ingenjörer idag. Och utbildningsinflation är det. Så det verkar ju vettigt att anställa ingenjörer även ute i produktionen. Om det blir någon produktion.

Frågan är varför någon vill bygga en stor fabrik i just Sverige som är ett högkostnadsland med kurvor som går mot ulandsnivå. Företaget har nog blivit erbjudet mutor i mångmiljardklassen.... som kallas för nåt annat, etableringsstöd kanske det heter.
Citera
2017-04-27, 00:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Norrköping skulle passa bra trots allt om det hela ska etableras i Sverige. Det har tidigare funnits någon större industri med elektro-/elektronikinrikning i den aktuella orten vill jag minnas, nu nedlagt naturligtvis. Den relativa närheten till huvudstaden kan vara en fördel, finns eventuellt välutbildat folk att tillgå där också.

S.k. ingenjörer finns det ju en hel uppsjö av med olika inriktningar och även såna som har läst andra teknikutbildningar brukar kalla sej för ingenjörer idag. Och utbildningsinflation är det. Så det verkar ju vettigt att anställa ingenjörer även ute i produktionen. Om det blir någon produktion.

Frågan är varför någon vill bygga en stor fabrik i just Sverige som är ett högkostnadsland med kurvor som går mot ulandsnivå. Företaget har nog blivit erbjudet mutor i mångmiljardklassen.... som kallas för nåt annat, etableringsstöd kanske det heter.
Whirlpool och Ericsson har haft anläggningar i Norrköping.

Högteknologisk och energintensiv produktion kräver utbildad arbetskraft och säker och förhållandevis billig tillgång på energi.
Antagligen därför, billiga men lågproduktiva indier är just det, kineser samma lika.

Men fd logistikchefen tar i så han skiter på sig när det gäller jobbskapande, oroväckande tecken.
Citera
2017-04-27, 01:04
Medlem
CpGurrAs avatar
Tyckte mig läsa i VLT.se för några veckor sedan att ett företag som skulle generera 2000st anställda skulle byggas snart. Orkar inte leta efter länken nu, men känslan jag fick att detta företag "ska ligga i Västerås".
Citera
2017-04-27, 07:21
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Kommunen som jag bor i var med bland de 40 som anmält intresse men som blev bortgallrad.

Det är jag väldigt glad för. Som tidigare nämnts i tråden luktar det Fanerdun om hela projektet.
Hela min kommun hade blivit förstörd. Det skulle också byggas en jävla massa vindkraftverk för att försörja fabriken med "grön el".

Låt kaoskommunerna Malmö eller Göteborg ta hand om anläggningen.

Tror Göteborg skulle bli en dålig affär för fabriken, kraftiga trafikproblem i rusningstrafiken samt problemet få vettiga bostäder till rimlig kostnad skulle nog få många utifrån att inte söka jobb där.
Tror därför att en ny fabrik skulle få kraftiga rekryteringsproblem av bra folk både på "bandet" och som ingenjörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in