2017-04-26, 09:09
Medlem
Hej
Ibland när jag ska bromsa känns det som bromspedalen kärvar lite. Jag bromsar normalt och det är inga problem, men om jag låste bromsa hårdare därifrån. "Hackar" den sig ner, eller vad man ska kalla det. Har tänkt länge på vad jag ska beskriva känslan som. Typ som att dra en kallsvettig hand hårt längsmed en glasskiva. Det blir inget mjukt glid, utan det blir i hack. Förut var det nån gång i kvartalet jag kände det, men den här veckan har jag känt det flera gånger per dag. Vad kan det vara?

Fick nerslag på besiktningen på vänster frambroms, men den ska vara fixad nu, ombesiktning imorgon. Alla tips mottages, ska klura ut en bättre jämförelse på vad det känns som, men ungefär som några steg som man måste trycka hårdare för att ta sig förbi, för att kunna bromsa hårdare.
Citera
2017-04-26, 09:44
Bannlyst
Skeva bromsskivor eller annat lättåtgärdat skulle kunna vara boven.
Citera
2017-04-26, 09:50
Medlem
zoombos avatar
Här på FB är alla tankeläsare och vet per intuition vilka bilar och vilken modell det handlar om när folk frågar om råd...not.

ABS:en som jobbar? Det ska hacka om man bromsar på halt underlag.
Om det är skeva bromsskivor så blir det ett konsekvent fenomen.
Citera
2017-04-26, 09:58
Medlem
Om bilen också börjar vibrera vid inbromsning så är troligtvis dina bromsskivor ojämna. Ojämna bromsskivor brukar inte kännas enbart i bromspedalen vid hårda inbromsningar.

Det du beskriver låter ju som att ABS'en jobbar. Om du tvärbromsar eller bromsar på halt underlag så jobbar ABS-systemet med att inte låta hjulen låsa sig och då känner du att bromspedalen hackar. Kör rakt fram i ca 70 km/h och tvärbromsa så hårt du kan så att ABS-systemet går igång. Känns det likadant?

För övrigt kan det hjälpa om du berättar vad du har för bil.
Citera
2017-04-26, 12:00
Medlem
Volvo s40 -98. Inte abs, efter denna isiga vinter vet nog alla häromkring hur det känns.

Det är mer som att jag trycker ner bromsen o bromsar mjukt så funkar det hur bra som hellst, men kör jag lite fortare och roligare och bromsar lite hårdare, men inte alls i närheten av när ABS-se ska slå till, så trycker jag ner bromsen lite hårdare o då känns det konstigt precis när den ska ner. Sen kommer den förbi det "stadiet" och då kan jag bromsa ändå lite hårdare. Men jag måste ta i lite mer för att komma förbi "hacken" vilket gör att inbromsningen blir lite ryckig just då
Citera
2017-04-27, 00:33
Medlem
toby79s avatar
Ett stalltips är ju att du tar och ger en bromsservice på alla ok. Isär med prylarna. Se till så att allt är rent, helt och inom toleranserna, montera ihop. Sen återkommer du om obehaget kvarstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in