Flashback bygger pepparkakshus!
2017-04-26, 00:21
Medlem
jagfunderars avatar
Hej, jag kanske är efterbliven
Men jag förstår inte riktigt poängen med att få papper från t.ex AMF gällande pension när jag är så ung?
Jag vet, jag är dum.
Citera
2017-04-26, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Men jag förstår inte riktigt poängen med att få papper från t.ex AMF gällande pension när jag är så ung?
Jag vet, jag är dum.

För att pensionen är inget man får gratis när man fyller 60.
Citera
2017-04-26, 00:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag vet, jag är dum.

Alla får diverse "papper" om pension. Det orangea kuvertet, diverse avtalspensioner etc. etc. Den infon får man när man börjat få en arbetsinkomst och sedan fortsätter dessa papper komma tills man dör.
Poängen är att informera om hur det står till med pensionen.
Citera
2017-04-26, 01:35
Medlem
xitunos avatar
Du kan skita fullständigt i det, om du känner för det. Du kan låta det blir en fullständig överraskning när du går i pension, om du nu kommer att leva tillräckligt länge.

Du kan också tokspara sista året du jobbar. Eller lägg undan en liten slant varje månad redan nu.

Det är du själv som bestämmer hur just du vill göra.
Citera
2017-04-26, 03:29
Medlem
Ensamfarares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Alla får diverse "papper" om pension. Det orangea kuvertet, diverse avtalspensioner etc. etc. Den infon får man när man börjat få en arbetsinkomst och sedan fortsätter dessa papper komma tills man dör.
Poängen är att informera om hur det står till med pensionen.

Vilket hellvete, det är då man vet att man är döende när man börjar få det brevet.
Citera
2017-04-26, 06:34
Medlem
Citat:
Jag vet, jag är dum.
Därför att ju tidigare du börjar spara litet till din egen pension, desto mindre behöver du spara per månad för att uppnå en viss effekt den dag du vill pensionera dig. Du kanske vill ha högre pension eller gå i pension något år tidigare? Det vet du inte nu men ju mer du har sparat desto mer handlingsfrihet får du när den dagen väl kommer.
Citera
2017-04-26, 07:02
Medlem
För att du ska börja spara nu så att du får en okej pension när du faktiskt slutar jobba. Du kan inte börja pensionsspara bara något år innan och tro att det kommer lösa några problem.
Citera
2017-04-26, 07:38
Medlem
Nu är det ju väldigt långt till TS går i pension så vi vet ju inte hur systemet kommer att se ut men gissningsvis inte bättre än idag. Dock kan vi vara säkra på att den som sparat pengar får det bättre än den som inte gjort det.

Säg att du vill gå i pension när du fyller 72 år, du kommer troligen leva till 95 år dvs du kommer vilja plocka ut pengar under 23 år. Eftersom du idag är 25 år så har du kvar 47 år till pensionen. Om du sparar 1000 kr/månad i 46 år så kommer du att kunna plocka ut 2000 kr i månaden i 23 år. Det gäller därför att börja spara tidigt för att man inte ska behöva spara så mycket varje månad.

Du kommer med stor sannolikhet inte kunna spara i 46 år då du kommer vara arbetslös vissa perioder och sedan kommer ekonomin bli ansträngd när du har hemmavarande barn. Smart därför att spara så snart som möjligt när ekonomin tillåter.

Räkneexemplet ovan tar inte hänsyn till varken avkastning eller inflation. Till viss del tar de nämligen ut varandra. Men framförallt är det svårt att veta något om framtiden.
Citera
2017-04-26, 12:14
Medlem
Enydrions avatar
De försöker inbilla dig att om du betalar duktigt med skatt idag, så kommer du att få en högre pension i framtiden.
Citera
2017-04-26, 18:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ensamfarare
Vilket hellvete, det är då man vet att man är döende när man börjar få det brevet.
Hehe, du missuppfattar. Du börjar få brev om framtida pension när du stiger in i arbetslivet. Breven får du tills du dör. (Även när du är pensionär alltså.). Å andra sidan kan man ju se sitt liv som att "varje dag är en dag närmare graven", men det är ju så pessimistiskt att se livet så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in