2017-07-10, 16:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det verkar som de flesta privata fondsparare gör som jag.
Ex. Köper Rysslandsfonder när de har stigit någon månad. Behåller tills de sjunkit någon månad, säljer då.

Vet inte vad denna "strategi" kallas.?
Spekulation?
Kollar ingenting om bakomliggande bolag eller aktier.

Kräver en koll då och då, kanske en gång per månad.
Fast jag då kollar varje dag.

Byter fonder eller köper varannan månad. Många fonder - som svenska småbolag har jag haft i många år.

Detta fungerar rätt bra, tycker jag. Men har inte jämfört med andra strategier.

Det är något av en blandning av momentum och 'B' under Basstrategier som det skrivs om i det absolut första inlägget i denna tråd.

Och ja, det går under spekulation då du saknar ett handfast värde för saker och ting och löper hög risk att låta dina känslor påverka besluten vilket är något många, åtminstone i denna tråd, ser som något negativt.
Citera
2017-07-10, 19:33
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är något av en blandning av momentum och 'B' under Basstrategier som det skrivs om i det absolut första inlägget i denna tråd.

Och ja, det går under spekulation då du saknar ett handfast värde för saker och ting och löper hög risk att låta dina känslor påverka besluten vilket är något många, åtminstone i denna tråd, ser som något negativt.

Ok. Bra att få perspektiv.
Men vad menar du med hög risk för känslor att styra.

Jag kollar ex v vilken fond som ökat mest de senaste 3 månaderna. Senaste vecka, senaste månaden. Och den som är plus på alla tre variablerna köper jag. E x nu senast ( för en månad sen) Swebank/Robur Ny teknik.
Vad är det för känslomässigt i det??

Tänkte till om värde gjorde jag däremot i april då jag köpte aktier i byggbranschen. Trodde på den.
Peab blev det. Den gick bra sen.
Senast redigerad av Jof 2017-07-10 kl. 19:44.
Citera
2017-07-10, 22:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ok. Bra att få perspektiv.
Men vad menar du med hög risk för känslor att styra.

Jag kollar ex v vilken fond som ökat mest de senaste 3 månaderna. Senaste vecka, senaste månaden. Och den som är plus på alla tre variablerna köper jag. E x nu senast ( för en månad sen) Swebank/Robur Ny teknik.
Vad är det för känslomässigt i det??

Tänkte till om värde gjorde jag däremot i april då jag köpte aktier i byggbranschen. Trodde på den.
Peab blev det. Den gick bra sen.

Så du kör en variant av relativ momentum och vad du tror på? Det här är alltså tråden 'Strategier för fonder' där vi avlägger varför vi gör som vi gör med konkreta exempel (eller konkreta frågor kring det). Jag har tyvärr lite svårt att förstå vad det är du vill prata om.

Om MOM+AGG-strategier står det också en del om redan, börjar på sidan fyra i den här tråden:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Citera
2017-07-11, 02:07
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Enkel att följa visserligen, men det är inte som om man ramlar av stolen av urvalet. Avanza Zero och SPP Global? Två fonder som är lika roliga att äga som det är att titta på när målarfärg torkar.

Dessutom kan man, utan större svårigheter, skapa sitt egna ark i Google Spreadsheets och då istället använda de instrument man vill. Det är då inte svårare än att gå in på GS en gång i månaden och se hur det ser ut, dvs -- ungefär lika svårt som att besöka någon annan typ av webbsida på internet. :-)

Jag skulle använda detta:
http://i.imgur.com/PSE9ElH.png

Jämförelse, 'Classier Corn' med Global etc kontra risk/mindre risk som ovan:
1: http://i.imgur.com/enCGEhl.png
2: http://i.imgur.com/fYiOXqS.png

Volatiliteten, standardavvikelse etc är väldigt lika varandra men den ena går betydligt bättre på sikt. Detta då den innehåller fonder som i regel presterar bättre än index vid goda tider medan 'Classier Corn' innehåller saker som i regel presterar sämre än t ex det svenska indexet i goda tider (Global).

Om ni läser igenom och spanar in alla bilder som existerar för alla backtester etc ser ni också att det uteslutande lönar sig att skippa globalfonderna. Se t ex alla ex under inlägg #7 i den här tråden: (FB) Tråden om strategier för fonder

Tanken med att ligga i globala aktier också är väl mest för riskspridningen bara? Men visst, avkastningen är ju sämre än svenska börsen. Men jag tar nog och testar din variant i nästa månadsskifte då.

Citat:
Ja, men det tog lite tid då jag var tvungen att skapa ett helt nytt konto hos Google och det gick inte direkt att kopiera och klistra in mellan ark etc som man kan kan tänka sig att det går, här är en länk:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1m7QphEwcWdPh2eXPYAziOAuGVPIfx6OisnyGD9VCPiY/edit?usp=sharing

Stort tack! Kommer denna uppdateras så man kan följa denna framöver alltså?
Fast hur funkar det med amerikanska ETF:er i en ISK? Personligen kanske jag kör en blandning av din modell och Classiers Hedge, dvs råvarudelen kör jag nog på Handelsbanken Råvarufond så slipper jag tänka på courtage och amerikansk skattelagstiftning. . .
Citera
2017-07-11, 09:24
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Tanken med att ligga i globala aktier också är väl mest för riskspridningen bara? Men visst, avkastningen är ju sämre än svenska börsen. Men jag tar nog och testar din variant i nästa månadsskifte då.

Ja, precis.

Citat:
Stort tack! Kommer denna uppdateras så man kan följa denna framöver alltså?

Ja och nej, Google Spreadsheets hämtar data automatiskt så det finns inget att uppdatera då detta sker per automatik.

Citat:
Fast hur funkar det med amerikanska ETF:er i en ISK? Personligen kanske jag kör en blandning av din modell och Classiers Hedge, dvs råvarudelen kör jag nog på Handelsbanken Råvarufond så slipper jag tänka på courtage och amerikansk skattelagstiftning. . .

Det fungerar som alla andra aktier.
Citera
2017-07-11, 09:36
Medlem
Jofs avatar
Citat:

Ok. Det är precis det som du beskriver i ditt första inlägg. Trodde visserligen inte att jag var orginell, men fattar att detta bara var början på strategitänkandet här. Får dra mig undan. Lämna plats för mer professionella tänkare.
Citera
2017-07-11, 10:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ok. Det är precis det som du beskriver i ditt första inlägg. Trodde visserligen inte att jag var orginell, men fattar att detta bara var början på strategitänkandet här. Får dra mig undan. Lämna plats för mer professionella tänkare.

Tråden är till för att diskutera strategier av olika slag. Detta förutsätter att det finns några strategier att diskutera och att någon på något vis gjort någon form av 'case' där man har gått igenom strategin och presenterat data osv. Annat gör det svårt för folk att förhålla sig och det blir tusentals inlägg av typen "Varför?".

Vad är det du vill diskutera som har med Strategier för fonder att göra?
Citera
2017-07-11, 12:19
Medlem
Är det relevant att applicera UNRATE på edgefonderna/alternativt också indexfonderna när det gäller strategin "RS#3 Mindre korrelation"?

Detta tycks vara den strategi som ur ett historiskt perspektiv genererat bäst avkastning.
Citera
2017-07-11, 12:40
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Är det relevant att applicera UNRATE på edgefonderna/alternativt också indexfonderna när det gäller strategin "RS#3 Mindre korrelation"?

Detta tycks vara den strategi som ur ett historiskt perspektiv genererat bäst avkastning.

Ja, mot den data som finns gällande UNRATE kontra lågkonjunktur tycker jag det.
Läs: http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/

Hur man agerar vid "hög risk" kontra "låg risk" för hög- och lågkonjunktur har jag dock inga särskilda åsikter om då det ännu inte har gått att backtesta. Man kan tänka sig alla möjliga saker som kan utföras om det växlar om till att vara högre risk för lågkonjunktur t ex:

1. Gör som det står på P.Economics, slå på det glidande medelvärdet
2. Växla över allt till räntor av olika slag
3. Sälj allt och byt tillfälligt strategi till något annat t ex en av dessa TAA-strategier som har diskuteras en del i tråden
Citera
2017-07-11, 13:00
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Tråden är till för att diskutera strategier av olika slag. Detta förutsätter att det finns några strategier att diskutera och att någon på något vis gjort någon form av 'case' där man har gått igenom strategin och presenterat data osv. Annat gör det svårt för folk att förhålla sig och det blir tusentals inlägg av typen "Varför?".

Vad är det du vill diskutera som har med Strategier för fonder att göra?

Bra fråga.
Ögnat igenom tråden. Och ditt svar.
Det som jag tycker är påfallande när det gäller strategier är att mycket (det mesta?) styrs av psykologi. Vad man känner, tror och fruktar.
Att se på marknaden som ett gäng spågummor och gubbar ligger nära till hands.

Och diskussionen blir då närmast: Vad anser ni om det påståendet, ni här som verkar förespråka mer vetenskapliga exakta sätt att närma sig fondmarknaden?

Jag kan t o m bli provocerad av bedömningar som att börsen idag är för dyr.
Nu vet jag att det är snack bara. Men första gången jag mötte en rådgivare och den sa att aktien är billig. Så fattade jag inte vad han menade. Hur kunde han veta det? Och billig i förhållande till vad? Hade han info som jag inte hade?

Och om det är psykologi som styr mycket, så borde den bästa strategin att "studera" just psykologin hos fondhandlarna.
Det tillämpar jag själv. Vet ungefär hur rädda dom blir av kris i omvärlden och hur länge rädslan håller i sig. Kan köpa och sälja utifrån det. Slår sällan fel.

En märklig bransch hur som helst. Lite tivoli över den.
Citera
2017-07-11, 13:42
Medlem
Några potentiellt dumma frågor. Om man följer denna:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1m7QphEwcWdPh2eXPYAziOAuGVPIfx6OisnyGD9VCPiY/edit#gid=0

1. Om vi leker med tanken att jag vill lägga in 5000kr enlig den modellen. Lägger man då in:
1000kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag
1000kr i AMF Småbolag
1000kr i IKC Fastighetsfond
2000kr i korta räntor.
Sedan följer man bara omfördelningen varje månad. T.ex. säljer och köper enligt denna modell?

2. 40% är korta räntor, ska man ta vilken man vill? Står inte specificerat, varken indikator, kurs eller riktvärde.
Citera
2017-07-11, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxx09
Några potentiellt dumma frågor. Om man följer denna:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1m7QphEwcWdPh2eXPYAziOAuGVPIfx6OisnyGD9VCPiY/edit#gid=0

1. Om vi leker med tanken att jag vill lägga in 5000kr enlig den modellen. Lägger man då in:
1000kr i Spiltan Aktiefond Investmentbolag
1000kr i AMF Småbolag
1000kr i IKC Fastighetsfond
2000kr i korta räntor.
Sedan följer man bara omfördelningen varje månad. T.ex. säljer och köper enligt denna modell?

2. 40% är korta räntor, ska man ta vilken man vill? Står inte specificerat, varken indikator, kurs eller riktvärde.

1. Japp

2. Spiltan Räntefond.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in